    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zmiany w spółce cywilnej a umowa z nią zawarta
    Date: Fri, 26 Mar 2010 00:16:57 +0100

    On Thu, 25 Mar 2010, jQ wrote:

> [...]
    [...]
    > Rozumiem, że za tą umowę nadal odpowiadają byli wspólnicy spółki, mimo, że
    > spółka jako taka już nie istnieje?

    Cywilnoprawnie - tak. Art.864 KC.
    Czy *PRZECZYTAŁEŚ* stosowną część KC?

    > Najprawdopodobniej wkrótce zostanie zmieniony zarząd wspólnoty i będziemy
    > chcieli wybrać innego administratora. Czy skuteczna prawnie będzie
    > argumentacja, że umowę rozwiązujemy bez okresu wypowiedzenia w związku z
    > likwidacją podmiotu, z którym podpisywaliśmy umowę, z powodu odejścia ze
    > społki jednej z osób?

    No przecież z powodu wyżej - nie.
    Podmiotami z którymi zawarliście umowę byli *wspólnicy*!
    S.C. *nie* zawierała umowy, bo nie może - nie jest podmiotem takich
    czynności jak zawieranie umów.
    Jak ktoś to niedawno ujmował (z prewną przesadą, bo np. dla VAT SC
    jest podatnikiem): "SC to tylko świstek papieru".
    Świstek powodujący różne konsekwencje, ale *NIE* powodujący żeby
    SC stała się "podmiotem" (dla prawa cywilnego).

    Nie mogło więc zniknąć coś, czego nie było.

    Na inne pytanie, czy można *inaczej* zahaczyć umowę, korzystając
    z faktu iż realizacja np. jakoś narusza jej treść, nie mam ani
    pomysłu, ani wiedzy (czy w umowie nie ma "haka" w którąś stronę).
    Jeśli umowa np. żądałaby "osobistego nadzoru" obu wspólników, no
    to jeden się nie wywiązuje...

    BTW: w razie wypowiadania umowy pamiętaj żeby dopilnować wypowiedzenia
    jej *obu wspólnikom*! Starym.
    Temu nowemu również, ale to nie z powodu "starej" umowy, pewnie
    pisemnej, lecz FAKTYCZNEGO stosunku prawnego, wynikłego z faktu
    że "on robi a wy płacicie"! No chyba że należy przyjąć wersję
    "udajemy że nie widzimy że on coś robi, że na fakturach jest
    jego nazwisko, że NIP inny i tak dalej". IMVHO - zły pomysł.
    "Panowie widzieli, że macie *moje* faktury, więc *my* mamy
    umowę, co prawda nie pisemną, ale żeście jej dotąd nie wypowiedzieli
    w żadnej formie".

    pzdr, Gotfryd