    From: c...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zmiana nazwiska dziecka
    Date: 4 May 2004 21:19:18 +0200

    > Chcialabym zmienic mojemu dziecku nazwisko(2 lata-syn).Dziecko ma nazwisko
    > ojca, z ktorym nie utrzymuje zadnych kontaktow.

    WYMAGANE DOKUMENTY:
    1. Wniosek o zmianę nazwiska z uzasadnieniem,
    2. odpis skrócony aktu urodzenia,
    3. dowody osobiste lub inne dokumenty - celem potwierdzenia tożsamości osob i
    miejsca zamieszkania.
    OPŁATY:
    1. 5 zł - za wniosek,
    2. 0,50 zł - za każdy załącznik,
    3. 30 zł - za wydanie decyzji.

    MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTU I ODBIORU:
    Biuro Administracji i Spraw Obywatelskich ( i tam warto potwierdzić to wszystko,
    co napisałam, może jeszcze jakiegoś drobiażdżku zechcą np. w postaci aktu
    małżeństwa, ale nie powinni...).

    TERMIN ODPOWIEDZI:
    1. do 1 miesiąca,
    2. do 2 miesięcy sprawy szczególnie skomplikowane.

    TRYB ODWOŁAWCZY:
    Do Wojewody, w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

    1. Wniosek można złożyć osobiście lub przez pełnomocnika (wymagane jest
    pełnomocnictwo szczególne- do załatwienia konkretnej sprawy).
    2. O zmianę nazwiska małoletniego dziecka występują obydwoje rodzice, chyba
    że jedno z nich nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych, nie żyje lub nie
    jest znany albo gdy jest pozbawiony władzy rodzicielskiej (należy przedstawić
    akt zgonu rodzica bądź postanowienie sądu). W razie braku porozumienia między
    rodzicami, każdy z nich może zwrócić się o rozstrzygnięcie do sądu - decyzja co
    do zmiany nazwiska małoletniego dziecka zapada po uprawomocnieniu się
    postanowienia władzy opiekuńczej (np. możesz ojca dziecka pozbawić praw
    rodzicielskich, bo się nim nie interesuje, a potem sama wystąpić o zmianę
    nazwiska dla dziecka).
    3. O zmianie nazwiska dziecka zawiadamia się :
    1. urząd stanu cywilnego właściwy ze względu na miejsce sporządzenia
    aktu urodzenia
    2. organ ewidencji ludności,

    PODSTAWA PRAWNA:

    1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
    (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).
    2. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9,
    poz. 59 z późn. zm.).
    3. Ustawa z dnia 15 listopada 1956 r. o zmianie imion i nazwisk (tekst
    jednolity: Dz. U. z 1963 r. Nr5 9, poz. 328 z późn. zm.).
    4. Ustawa z dnia 29 września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U.
    Nr 36, poz. 180 z późn. zm.).
    5. Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz.
    960 z późn. zm.).
    6. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach
    osobistych (tekst jednolity: Dz.U. z 2001 r. Nr 87, poz. 960 z późn. zm.).

    > Ojciec jedynie placi alimenty na dziecko.Czy po zmianie nazwiska nie pozbede
    > sie alimentow na dziecko?

    Mimo zmiany nazwiska dziecko nadal pozostaje dzieckiem swojego ojca. Alimenty
    więc oczywiście zostają.