    From: "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zasiedzenie działki - czy tak to działa?
    Date: Tue, 9 Aug 2005 17:07:44 +0200

    Użytkownik "Rafal" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:40d7.00000537.42f86ac7@newsgate.onet.pl...
    > Witam,
    > Mam na oku działkę, która mi podchodzi i którą chcialbym kupić. Ale jest
    > jedno "ale": właściwie to są to dwie dzialki sąsiadujące. Jedna z nich
    > jest
    > właśnoscią faceta od którego bym to kupował, a druga - własością gminy,
    > użytkowaną przez rodzinę tego faceta od roku 1925. Z tą pierwszą - nie ma
    > problemu (jest odrębna KW). Natomiast ta druga - pierwotnie była rezerwą
    > terenu
    > na drogę, ale w latach 60-tych gmina zrezygnowała z tej drogi, a facet ją
    > sobie
> [...]
    Powyższy problem regulują przepisy dot. zasiedzenia tj Art 172 Kc i n.
    Warto abyś sie zapoznał z tymi unormowaniami, aczkolkwiek gdy nie bęąc
    prawnikiem jak sądże to przysporzy ci wiele kłopotów we właściwym
    zrozumieniu instytucj zasiedzenia. Jest to zagadnienie niezmiernie obszerne
    i skomplikowane z uwagi na sfere dowodową.
    Wchodzi tu tzw. dobra wiara bądż zła wiara a przede wszystkim w jakich
    okolicznościach nastąpiło przeniesienie posiadania z brata na aktualnego
    posiadacza, Jest to bardzo istotne gdyż chodzi o ciągłość posiadania /nie
    może być przerwy w posiadaniu / aby rozważać zasiedzenie. Musi to być
    posiadacz samoistny w żadnym wypadku zależny VIDE ART 336 KC
    Poza tym należy mieć na uwadze to, że przed nowelizacją kodekśu cywlnego
    1991r niemożliwe było zasiedzenie jakichkolwiek nieruchomości stanowiący
    własność sk. państwa i ten okres nie wchodzi w zasiedzenie może być jednak
    doliczony ale nie więcej jak połowę i to jest sfera uznaniowa śądu
    uzależniona od konkretnych okoliczności wejścia w posiadanie poprzednika a
    w szczególności jego następcy.
    Podstawowym warunkiem sine qua non zasiedzenia jest okres posiadania
    tj. 20 lat w dobrej wierze
    30 lat zła wiara
    Udowodnienie dobrej wiary jest praktycznie nie do osiągnięcia.

    Dlatego też na twoim miejscu zaczekałbym na wynik postępowania o
    zasiedzenie , ew. kupił działkę na kórą to sprzedający posiada tytuł
    własności.
    Niedopuszcalne jest sprzedaż bądż obietnica sprzedaży czegoś co nie stanowi
    własności sprzedającego pdkreśla m sprzedaży., a tym bardziej pobieeranie
    jakichkolwiek świadczeń w tym przedmiocie.
    Istnieje jeszcze inna możliwość kupno działki i wejście w posiadanie przez
    ciebie w drugą działkę - błoby to możliwe i mógłbyś doliczyć okres
    posiadania popzednika do swojego okresu posiadania i wystąp do sądu
    ostwierdzenie zasiedzenia - aktualnie jednak jest to niemożliwe z uwagi na
    jak twierdzisz , złożenia wniosku o zasiedzenie przez aktualnegoi posiadacza
    , gdytż każda czynnośc prawna przerywa bieg zasiedzenia.
    Jest to twoja decyzja i postąpisz jak uważasz za stosowne , gdyż to co
    napisałem , jest tylko moim stanowiskiem w dyskusji.
    Pozdrowienia KK

    Ps. Nie można dziedziczyć czegoś co nie stanowiło właśności spadkodawcy