    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zaleglosc, rejestr dluznikow a kredyt mieszkaniowy
    Date: Tue, 16 Sep 2003 20:53:35 +0200

    | I tak: w PKO SA powiedziano mi dzisiaj, ze jesli splace zadluzenie
    | [zrobione] to oni wysylaja pismo do tego rejestru i mnie stamtad wykresla.
    | BOŚ natomiast, czyli tam gdzie dostalem wielkiego "-", powiedziano mi, ze
    | wykresla mnie dopiero po 2 latach od uregulowania zadluzenia i w tym
    czasie
    | nie dostane w zadnym banku kredytu. Jak to jest naprawde?

    Jeśli spłacisz zadłużeniem, to żaden rejestr dłużników nie ma prawa
    przechowywać Twoich danych w swoich zbiorach. Przechowując je naraża się na
    zarzut zarówno z prawa cywilnego o naprawienie szkody wynikłej z błędnego
    informowania, jaki i z prawa karnego, choćby z ustawy o ochronie danych
    osobowych. Ja bym poczekał z miesiąc i wysłał zapytanie do tego rejestru w
    celu ustalenia, czy wykreślono Cię z rejestru. Jak nie, to zrobiłbym zadymę.
    Powinno pomóc.

    To dwa lata, to ewentualnie BOŚ może nie chcieć Ci udzielić kredyt. Może
    mają wewnętrzne unormowanie, że sprawdzają klienta raz na dwa lata (pewnie
    ich to coś kosztuje). Natomiast jeśli wyczyścisz rejestr, to inny bank nie
    ma większej szansy dowiedzieć się o Twoim problemie. Zresztą nawet jeśli
    przechowują dane mówiące o tym, że zalegałeś, to kwota zaległości jest na
    tyle śmieszna, że nie sądzę, by miała większy wpływ na ocenę twojej
    zdolności kredytowej. No może ewentualnie będą bardziej rygorystycznie
    podchodzić do udokumentowania Twoich dochodów albo otrzymania
    zabezpieczenia. Podejrzewam, że jak przedstawisz w BOŚ zaświadczenie, że
    wyjaśniłeś sprawę w PKO, to pewnie i w tym banku dostaniesz kredyt. Przecież
    to dla banku interes. Z tego żyją.

    | Co moge zrobic PKO SA, ktorzy nie raczyli mnie informowac ze rosna odsetki
    | oraz ze wpisali mnie do rejestru?

    PKO raczej nic nie możesz zrobić. Przejrzyj umowę. Jestem prawie pewien, że
    jest tam punkt mówiący o obowiązku poinformowania banku o zmianie adresu.
    Obowiązku tego nie dopełniłeś. Pewnie w banku był również Twój stały adres,
    bo w akademikach melduje się tymczasowo. No ale wezwania do klientów w banku
    nie są sporządzane ręcznie, tylko przez komputer. Tak więc w tym wypadku
    komputer wygenerował wezwanie na adres wpisany jako korespondencyjny i tyle.
    W akademiku pewnie ktoś na portierni odebrał, bo rzadko kto zwraca tam uwagę
    na nazwisko. I w ten sposób bank "dopełnił: obowiązku poinformowania Cię.
    Zresztą nie należy to do ich obowiązku, więc nawet w razie dopatrzenia się
    uchybień formalnych w tym zakresie (no bo co Cię obchodzi, że to generuje
    komputer-kretyn), to i tak to nic nie da.

    | Czy prawda jest to, co mowi PKO SA, ze wysla pismo w sprawie wykreslenia
    | mnie?

    No w każdym razie powinni w swoim dobrze pojętym interesie. Jak sprawdzisz
    za miesiąc, że tego nie sprostowali, to możesz ich pozwać o ewentualne
    straty.