  • 1. Data: 2011-02-25 10:02:25
    Temat: Zakaz konkurencji
    Od: Andriej <a...@o...pl>

    Otrzymałem ofertę pracy dla dużego podmiotu, który chciałby wraz z umową
    o pracę zawrzeć umowę o zakazie konkurencji. Z tym, że chciałbym
    zostawić sobie pewien margines swobody. W moim rozumieniu nie jest to
    działalność konkurencyjna, bo przez lata nie osiągnę nawet ułamka skali
    działalności pracodawcy nawet gdybym chciał rozpocząć działalność
    komercyjną.

    Przyrównałbym to do pracy dla Boeinga i hobbystycznej działalności w
    lokalnym aeroklubie. Albo otwarcia własnego biura konstrukcyjnego, które
    jednak w tym samym okresie nie sprzeda ani jednego projektu a już działa
    oficjalnie, tworzy jakieś projekty koncepcyjne i prowadzi badania. Taki
    okres rozruchowy jest w branży potrzebny. Zresztą nawet gdybym zaczął
    działalność komercyjną przez dłuższy okres nie mam co myśleć o realnej
    konkurencji z (byłym) pracodawcą.

    cytat z umowy:
    "W czasie trwania stosunku pracy Pracownik nie może prowadzić
    działalności konkurencyjnej wobec Pracodawcy"

    pytania:
    1. Czy jeśli będę robił to samo co pracodawca, ale dla zupełnie innej
    grupy klientów to będzie dobrze i nie będzie to działalność konkurencyjna?
    2. Czy mogę otworzyć własną działalność świadczącą takie same usługi ale
    w zakresie nie obsługiwanym przez pracodawcę i dla klientów nie
    obsługiwanych przez pracodawcę?

    pzdr

  • 2. Data: 2011-02-25 10:20:13
    Temat: Re: Zakaz konkurencji
    Od: smerf <s...@a...home.pl>

    On 2011-02-25 11:02, Andriej wrote:
    > iałalność świadczącą takie same usługi ale w zakresie nie obsługiwanym przez
    pracodawcę i dla klientów nie obsługiwanych przez pracodawcę?

    Zapomnij o tym pracodawcy.

  • 3. Data: 2011-02-25 11:22:13
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    smerf wrote:

    > Zapomnij o tym pracodawcy.

    a skąd wiesz ile mu proponuje... wszystko jest kwestią pieniędzy drogi
    trollu.

  • 4. Data: 2011-02-25 11:54:56
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Fri, 25 Feb 2011 12:22:13 +0100, Marek Dyjor napisał(a):

    > a skąd wiesz ile mu proponuje... wszystko jest kwestią pieniędzy drogi
    > trollu.

    Skoro stawki nie zostały określone w tytułowym poście, to zapewne nie
    stanowią elementu decydującego.
    Akurat w Polsce trudno podejrzewać, że pracodawca zaoferuje taką stawkę, że
    Ci się odechce rozważać prowadzenie własnej działalności.

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 5. Data: 2011-02-25 12:16:53
    Od: Andriej <a...@o...pl>

    On 25.02.2011 12:54, Kapsel wrote:
    > Akurat w Polsce trudno podejrzewać, że pracodawca zaoferuje taką stawkę, że
    > Ci się odechce rozważać prowadzenie własnej działalności.

    Warunki są atrakcyjne, choć może nie rewelacyjne.

    Wg. mojej skromnej interpretacji nie jest to groźny zapis, ale chętnie
    zapoznam się z konkretami czy jakimiś niuansami. Imho nie jest
    konkurencją świadczenie usług, których pracodawca nie świadczy "a
    mógłby". Bo mógłby świadczyć dowolne usługi, więc to żaden argument.

    Poza tym w umowie mam zapis precyzujący, że nabyta wiedza i umiejętności
    nie podlegają ograniczeniom, czyli badania prywatnie mogę prowadzić. Do
    tego zakaz konkurencji jest ograniczony do okresu pracy, więc w
    ostateczności działalność konkurencyjną zarejestruję w ostatnim momencie
    i jednocześnie wypowiem umowę o pracę.

    pzdr

  • 6. Data: 2011-02-25 12:56:42
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 25 Feb 2011 11:02:25 +0100, Andriej napisał(a):

    > 1. Czy jeśli będę robił to samo co pracodawca, ale dla zupełnie innej
    > grupy klientów to będzie dobrze i nie będzie to działalność
    > konkurencyjna?

    Będzie. Zamiarem każdego przedsiębiorcy jest poszerzanie rynku -- na
    zajęty przez Ciebie już nie wejdzie.

    > 2. Czy mogę otworzyć własną działalność świadczącą takie
    > same usługi ale w zakresie nie obsługiwanym przez pracodawcę i dla
    > klientów nie obsługiwanych przez pracodawcę?

    Jeśli przez "zakres" rozumiesz obszar (przedmiot) działalności, to nie ma
    problemu.

    --
    :-) Olgierd
    Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

  • 7. Data: 2011-02-25 13:01:26
    Od: Andriej <a...@o...pl>

    On 25.02.2011 13:56, Olgierd wrote:
    > Będzie. Zamiarem każdego przedsiębiorcy jest poszerzanie rynku -- na
    > zajęty przez Ciebie już nie wejdzie.

    Czyli zakładasz, że to konkurencja.

    David nie bał się otworzyć konkurencji, a Goliat boi się walki z
    Davidem? Coś chyba nie teges...

    > Jeśli przez "zakres" rozumiesz obszar (przedmiot) działalności, to nie ma
    > problemu.

    Zarówno przedmiot jak i grupę klientów.

    Boeing nie konstruuje szybowców. Czy mogę zacząć konsktuować szybowce i
    je sprzedawać konstruując dla Boeinga samoloty silnikowe?

    pzdr

  • 8. Data: 2011-02-25 13:10:49
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 25 Feb 2011 14:01:26 +0100, Andriej napisał(a):

    > Czyli zakładasz, że to konkurencja.
    >
    > David nie bał się otworzyć konkurencji, a Goliat boi się walki z
    > Davidem? Coś chyba nie teges...

    Nie wiem, agnostyk jestem ;-)

    > Zarówno przedmiot jak i grupę klientów.
    >
    > Boeing nie konstruuje szybowców. Czy mogę zacząć konsktuować szybowce i
    > je sprzedawać konstruując dla Boeinga samoloty silnikowe?

    No więc jeśli Twój chlebodawca sprzedaje mydło, a Ty chcesz sprzedawać
    chleb, to nie widzę problemu.

  • 9. Data: 2011-02-25 13:16:01
    Od: Andriej <a...@o...pl>

    On 25.02.2011 14:10, Olgierd wrote:
    > No więc jeśli Twój chlebodawca sprzedaje mydło, a Ty chcesz sprzedawać
    > chleb, to nie widzę problemu.

    OK, to rozumiem. Jednak chodzi o przypadki bardziej abstrakcyjne, gdzie
    łatwo o popadnięcie w ogólniki.

    Przypadek A:
    Pracodawca prowadzi działalność windykacyjną i rekuryzacyjną dla
    konkretnych branż. Takiej działalności nie ogłasza się w gazecie, a
    składa zazwyczaj oferty wprost. Czy mogę się tego podjąć dla podmiotów z
    innej branży?

    Przypadek B:
    Pracodawca prowadzi ogólnie pojętą działalność w zakresie
    oprogramowania. Nie robił nigdy niczego dla firm związanych z
    górnictwem, nigdy nie składał im ofert. Czy mogę się tego podjąć?

    Oba przypadki w kontekście zapisu przytoczonego w pierwszym poście.

    pzdr

  • 10. Data: 2011-02-25 13:26:29
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-02-25 14:16, Andriej pisze:

> [...]
    > konkretnych branż. Takiej działalności nie ogłasza się w gazecie, a
    > składa zazwyczaj oferty wprost. Czy mogę się tego podjąć dla podmiotów z

    Moim zdaniem nie, gdyż pracodawca nie zakłada, że po wieki wieków będzie
    prowadził taką działalność np. tylko dla hut

> [...]
    > oprogramowania. Nie robił nigdy niczego dla firm związanych z
    > górnictwem, nigdy nie składał im ofert. Czy mogę się tego podjąć?

    Tu zależy. Jeżeli pracodawca wykonuje usługi związane np. z CRM czy
    księgowością, to Twoja działalność np. w zakresie programów graficznych
    czy gier nie jest konkurencją.