eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoZagraniczny sklep/sprzedawca internetowy z punktu widzenia polskiego kupujacego › Re: Zagraniczny sklep/sprzedawca internetowy z punktu widzenia polskiego kupujacego
    From: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.biznes,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zagraniczny sklep/sprzedawca internetowy z punktu widzenia polskiego
    kupujacego
    Date: Mon, 31 Mar 2003 22:00:13 +0200
    Sender: p...@o...pl@pepe.hechtsheim.wohnheim.uni-mainz.de

    news:b69uo5$rdr$1@news.onet.pl...
    > No chyba, że popatrzymy na sprawę od strony sprzedawcy, który z Niemczech
    > lub USA sprzeda np. 1000 książek, z czego 20 w Polsce, 20 w Słowacji, 30
    > na Ukrainie... itd. Wtedy nawet gdy każda transakcja jest drobna, bo np.
    każda
    > książka kosztuje $10, to jednak 1000 książek to już $10.000,00- a od tego
    VAT
    > czy cło to już spora sumka... Myślisz, że przejdzie to płazem? :-)

    Raczej bez problemu. Bo panstwo wysylajace sie i tak cieszy, ze sie cos
    udalo sprzedac - cel na wlasne towary przeciez nie nakladaja. Zastrzezenia
    moglyby miec co najwyzej panstwa, do ktorych duzo takich towarow naplywa np.
    ze Stanow. Bo w ramach Unii Europejskiej i obowiazujacej tam unii celnej to
    nie ma zadnego znaczenia.

    > Rozumiem. Czyli jak mnie oszuka jakiś użytkownik Allegro mieszkający
    > w Australii, to mam dwie opcje: zagryźć zęby i odżałować stratę, albo
    wybrać się
    > na "wycieczkę" do krainy kangurów i osobiście nabić mu ryja.... tak? ;-)

    Mniej wiecej. A np. w Niemczech umowy z udzialem konsumentow podlegaja z
    reguly prawu krajowemu.

    > A dlaczego "zwłaszcza w Niemczech"? I o jakich komplikacjach mówisz?
    > Czyż zbycie prawa własności nie jest rozwiązane podobnie we wszystkich
    > państwach? Ot - sprzedajesz książkę czy telewizor - pakujesz wysyłasz -
    koniec.

    No wlasnie nie. Regulacje przeniesienia wlasnosci roznia sie w sposob
    znaczacy w samych krajach europejskich. Niemcy maja najbardziej
    specyficzny - co do zasady do przeniesienia wlasnosci zawsze jest konieczne
    przeniesienie posiadania polaczone ze zgoda obu stron umowy co do tego, ze
    wlasnosc ma byc przeniesiona (umowa rzeczowa, w dodatku abstrakcyjnie
    uksztaltowana, tzn. niezalezna w swojej waznosci od wczesniejszego
    zobowiazania; zawile to bardzo).
    A w Polsce, jesli rzecz jest oznaczona co do tozsamosci, tzn. ten konkretny
    uzywany telewizor lub ksiazka, to wlasnosc przechodzi na kupujacego z chwila
    zawarcia umowy. Chwila przejscia wlasnosci na kupujacego jest niezwykle
    istotna, bo co do zasady to wlasciciel ponosi ryzyko utraty rzeczy itd.
    Podkladajac to wszystko pod norme kolizyjna z PrPM czasami sie to wcale kupy
    nie trzyma.

    > A tak a'propos, czy jest gdzieś w sieci jakieś fajne miejsce poruszające
    sprawy
    > small-biznesu w kontekście handlu międzynarodowego, w różnych walutach,
    > przez internet/telefon no i import/eksport na małą skalę? Chętnie bym
    poczytał.

    Nie mam pojecia. Ja tu tylko sprzatam ;-)

    --
    pozdr
    Przemek