    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 3 Aug 2011 19:00:43 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Zadośćuczynienie za zniszczony lokal - jakie przepisy?

    On Wed, 3 Aug 2011, Marian Paździoch wrote:

    > Nieprawidłowe użytkowanie wyposażenia/maszyn przez B i spowodowało to
    > zniszczenia.

    A to zgoda.
    Tyle, że nijak ma to się do "zaniedbań" (co do "zaniedbań" ew. mogę
    zgodzić się z argumentacją mvoicem, ale "zaniedbanie" IMO nie przystaje
    do użytkowania sprzecznego z uzgodnieniami).

    > "§ 3. Jeżeli rzecz najęta uległa zniszczeniu z powodu okoliczności, za które
    > wynajmujący odpowiedzialności nie ponosi, wynajmujący nie ma obowiązku
    > przywrócenia stanu poprzedniego." :)

    Zgadza się :), tyle że to jeszcze nie podstawa do roszczeń wobec najemcy :)

    > Ale jaki przepis określa postępowanie w przypadki ewidentnej winy najemcy?
    > Jest art. 667:
    > "§ 2. Jeżeli najemca używa rzeczy w sposób sprzeczny z umową

    Zgoda, tylko gdzie tu miejsce na "zaniedbania"?
    Jeśli gość wynajętym mikroskopem wbija gwoździe, to oczywiście
    łapie się na przytoczony przepis, ale to wcale nie znaczy
    że czegoś zaniedbał - mikroskop może być konserwowany jak
    należy a gwoździe wbite porządnie ;)

    > W przypadku winy wynajmującego tak - jak wynika to z przytoczonych przez
    > Ciebie przepisów. Ja jednak piszę o winie najemcy.

    Teraz.
    Ale podajesz zupełnie inną przyczynę tej winy - użytkowanie
    sprzeczne z przeznaczeniem i niezgodne z umową.
    Wcześniej mowa była wyłącznie o zaniedbaniu!
    To zaś raczej kojarzy się z przeciekającym dachem lub odpadającym
    tynkiem (sprawa najemcy jeśli odpada w miejscu gdzie się wszyscy
    ocierają, sprawa wynajmującego jeśli odpada dużymi powierzchniami
    w wyniku erozji) lub czymś podobnym, będącym skutkiem braku
    konserwacji, nadzoru itp.

    > Tego niestety nie wiem, nie mam teraz dostępu do umowy :(.

    W świetle objaśnienia (że to nie o zaniedbanie chodzi,
    a niszczenie mienia) ten punkt dyskusji staje się znacząco
    mniej ważny.

    pzdr, Gotfryd