    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 3 Aug 2011 12:38:49 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Zadośćuczynienie za zniszczony lokal - jakie przepisy?

    On Wed, 3 Aug 2011, Maddy wrote:

    > A co jest w umowie?

    Pozwolę sobie nieco rozwinąć wnioski które wychodzą mi z KC,
    mimo że dalsze pytania jeszcze nie padły :)

    Formalnie umowa nie może przenieść obowiązku który w ustawie jest
    jasno zapisany a nie jest obwarowany zastrzeżeniem "o ile umowa
    nie stanowi inaczej". A nie jest (obwarowany).
    Jakby nie patrzeć, z p. widzenia stosunku najmu, za "całość
    i przydatność" przedmiotu najmu odpowiada wynajmujący a nie
    najemca (z wyłączeniem zniszczenia bez winy wynajmującego
    o czym w 622.3 KC).

    W takim układzie, nawet jeśli umowa stanowi inaczej, wynajmujący
    może co najwyżej dochodzić odszkodowania od wykonawcy umowy
    zlecenia "o dbanie o przedmiot najmu" roszczenia zwrotnego i potrącić.
    Niby wyjdzie na to samo ;)
    ALE...
    Nasuwa się takie pytanie: jeśliby przyjąć, że najemca pełni
    właśnie taką rolę, powstaje pytanie czy stosowne świadczenie
    było prawidłowo dokumentowane (faktury, potrącenia i tak
    dalej) - to, że świadczenie wzajemne wyłączone przepisami
    cywilnoprawnymi z możliwości bycia "częścią umowy najmu" jest
    częścią umowy zbiorczej chyba nie uwalnia od wykazywania dla
    celów podatkowych? ;)
    (a tu przypadek jest prosty - umowa nazwana, literalnie określająca
    zakres obowiązków stron, nie można twierdzić że najemca działa
    "w wykonaniu umowy najmu we własnym interesie").
    Żeby jasność była - szukam dziury w całym, mającej formę przepisu
    pozwalającego na takie "uprzednie potrącenie" (w ramach
    umowy nienazwanej, obejmującej kilka umów nazwanych)
    bez dokumentowanie odrębnymi papierami.

    pzdr, Gotfryd