    Subject: Re: Zabójstwo z zamiarem ewentualnym
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Kviat
    Date: Sun, 27 Oct 2019 12:09:41 +0100

    W dniu 27.10.2019 o 09:59, Sonn pisze:
> [...]
    ch-kierowca-bmw-moze-uslyszec-zarzut-zabojstwa-z-zam
    iarem-ewentualnym-6439432737076865a

    > Kwalifikacja w tym wypadku jest wyjątkowo durna.

    Z niezrozumiałych* powodów za rzadko stosowana.

    (*w zasadzie zrozumiałych, ale to nadaje się na osobny wątek)

    > Należałoby wykazać sprawcy, że godził się ze skutkiem jaki spowoduje,

    Dorosły poczytalny człowiek wie, jaki jest skutek uderzenia człowieka
    samochodem z prędkością 100 km/h. Jadąc przed przejściem dla pieszych z
    taką prędkością godzi się na taki skutek.

    Jeżeli nie wie, to adwokat musiałby wykazać, że kierowca jest
    niepoczytalny, albo przynajmniej opóźniony umysłowo. Że nie dał rady
    przyswoić sobie praw fizyki na poziomie gimnazjum, albo że całe życie
    mieszkał w lesie bez telewizora, w którym wielokrotnie pokazywane są
    skutki jazdy z taką prędkością. Adwokat musiałby wykazać, że człowiek,
    który dostał prawo jazdy, nie był w stanie zrozumieć, dlaczego w
    niektórych miejscach na drodze można jechać do 130 km/h, a w innych nie
    można, i że pomimo otrzymania prawa do jazdy samochodem nie dał rady
    przyswoić przepisów.
    Więc taki człowiek albo prawo jazdy kupił, albo to błąd (wina?) systemu,
    że prawo jazdy otrzymał.
    Niepoczytalność, czy opóźnienie w rozwoju, może być okolicznością
    łagodzącą (przecież to nie jego wina, że ktoś mu dał uprawnienia do
    prowadzenia samochodu, on nawet nie zdawał sobie sprawy na co dostaje
    uprawnienia).

    > Żeby przyjąć tę kwalifikację należałoby wykazać, że naruszenie zasad
    > bezpieczeństwa w ruchu było rażące,

    Było.

    > umyślne

    Było.
    No chyba, że adwokat wykaże, że pedał gazu naciskał nieświadomie. Dostał
    zawału, albo był niepoczytalny.

    > i tego rodzaju że musiałoby
    > nieuchronnie prowadzić do śmierci człowieka

    No i doprowadziło. Nieuchronnie.

    > lub większej liczby ludzi.

    Dużo nie brakowało.

    > Wyprzedzanie na pasach bez wątpienia nie jest tego rodzaju naruszeniem
    > podobnie jak przekroczenie prędkości.

    Bez wątpienia jest. Wyprzedzanie na pasach jest rażącym naruszeniem
    zasad bezpieczeństwa. I umyślnym.
    Te 85-90% kierowców (badania ITS), którzy jadą za szybko przed
    przejściami dla pieszych robi to świadomie. To nie jest możliwe, żeby aż
    tylu było niepoczytalnych, albo ograniczonych intelektualnie, i że prawo
    jazdy dostali przez błąd systemu.

    Pozdrawiam
    Piotr