    Subject: Re: Zabójstwo z zamiarem ewentualnym
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Sonn <x...@p...onet.pl>
    Date: Sun, 27 Oct 2019 09:59:18 +0100

    W dniu 2019-10-27 o 09:31, Shrek pisze:
    > Nad takimi zarzutami zastanawia się prokuratura dla sprawcy wypadku z
    > Sokratesa (zapierdalanie z bliżej nie zidentyfikowaną prędkościa, ale
    > prokuraturze już zapewnie znanej, omijanie na przejścu, trup i o mało co
    > dwa następne).
    >
    > https://wiadomosci.wp.pl/warszawa-wypadek-na-bielana
    ch-kierowca-bmw-moze-uslyszec-zarzut-zabojstwa-z-zam
    iarem-ewentualnym-6439432737076865a

> [...]
    >
    > Tylko proszę bez "bez sensu jest wsadzać człowieka do pierdla", bo to
    > dłuższa historia (wszyscy wiemy, że resocjalizacja nie działa, więc na
    > tej zasadzie to bez sensu są jakiekolwiek kary). Skupmy się na
    > kwalifikacji (i darujcie sobie proszę, jakby nie wszedł/przepuści/nie
    > wychodził z domu, to by żył -  z punktu widzenia prawa kwestia winy jest
    > jasna - jak ktoś chce się pobawić w obdzielanie winą ofiar, to zapraszam
    > na samochody, ale onkolog we własnym zakresie albo z nfzu). Podyskutujmy
    > _merytorycznie_ i w kontekscie prawa a nie mądrości ludowych.

    Kwalifikacja w tym wypadku jest wyjątkowo durna.

    Należałoby wykazać sprawcy, że godził się ze skutkiem jaki spowoduje, a
    to już raczej przesądzałoby o umyślności i celowości działania w dążeniu
    do osiągnięcia skutku jakim jest śmierć człowieka. Wypadek drogowy jest
    przestępstwem nieumyślnym, tzn. sprawca umyślnie lub nieumyślnie narusza
    zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym i w przypadku tego kierowcy to na
    pewno miało miejsce. Natomiast już stwierdzenie że naruszając te zasady
    przewidywał, że kogoś zabije i na to się godził jest już chyba posunięte
    nieco za daleko. Gdyby tak było, to należałoby przyjąć, że wsiadł do
    samochodu z zamiarem naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym
    godząc się na to że kogoś zabije kierowanym przez siebie pojazdem, ale
    wtedy to byłoby już zabójstwo.

    Warunkiem przyjęcia winy kombinowanej jest to, że sprawca PRZEWIDUJE
    MOŻLIWOŚĆ WYSTĄPIENIA SKUTKU I NA NIEGO SIĘ GODZI. Obydwie te przesłanki
    muszą wystąpić łącznie. To że idiota zapierdalał na pasach i na nich
    wyprzedzał nie oznacza jeszcze samo przez się, że godził się na
    uśmiercenie człowieka. Stosowanie tak rozszerzającej interpretacji może
    prowadzić wprost do tego, że każde naruszenie zasad bezpieczeństwa w
    ruchu drogowym może być zakwalifikowane w ten sam sposób

    IMHO taka kwalifikacja jako zabójstwo w zamiarze ewentualnym w przypadku
    wypadku drogowego jest durna i wyłącznie pod publiczkę, żeby niedouczony
    debil z oblanym egzaminem prokuratorskim i będący MS mógł się na niej
    polansować.

    Bardziej sensowne byłoby przyjęcie takiej kwalifikacji w przypadku
    pijanego kierowcy, aczkolwiek tez byłoby ciężkie do wykazania jej
    zasadności przed sądem. Z tych samych powodów.

    Żeby przyjąć tę kwalifikację należałoby wykazać, że naruszenie zasad
    bezpieczeństwa w ruchu było rażące, umyślne i tego rodzaju że musiałoby
    nieuchronnie prowadzić do śmierci człowieka lub większej liczby ludzi.
    Wyprzedzanie na pasach bez wątpienia nie jest tego rodzaju naruszeniem
    podobnie jak przekroczenie prędkości.

    --
    Sonn