  • 11. Data: 2007-10-12 20:36:01
    Temat: Re: Zabezpieczenie sms-ów jako dowodu
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Olgierd pisze:

    > Pamiętam jak kole 2000 r. była afera, żona podejrzewała męża o zdradę,
    > dogadała się z gościem z Polkomtela (zawsze! ten Polkomtel!), ten jej
    > sprzedał treść iluś tam esemesów od męża do baby i nazad.
    > Była taka chryja, że aż w prasie pisali.

    Była, zresztą nie pierwsza i pewnie nie ostatnia ;-) Oni pewnie lubią
    mieć wszystko :-) Zresztą afera z hotelem Marriott i z komórkami też
    prawdopodobnie miała coś wspólnego z komórkami z Plusa.

    Zresztą zbliżona sytuacja (chyba u wszystkich operatorow) była w
    nieodległej przeszłości z bilingami. Oficjalnie trzymali je rok, a
    faktycznie... kiedyś udalo mi się (na zlecenie sądu) otrzymać billingi
    rozmow przychodzących i wychodzących ze trzy lata wstecz.

    M.

  • 12. Data: 2007-10-12 21:16:18
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    > Piotrze, parę spraw:

    Maćku, aleś mi dowalił... :)

    > 1. to nie był SMS zarejestrowany przez operatora, tylko zapisany w
    > pamięci karty SIM

    Znaczy się - J.M. Rokita miał go od jednej z zainteresowanych osób
    (ew. z telefonu ww. osoby), a nie od operatora?

    > 2. delikwent uprzednio - jak sam się później przyznał - wykasował SMS-y,
    > tylko nie wiedział, że podobnie jak np. w produktach MSpodobnych,
    > kasowanie nie jest kasowaniem
    > 3. treść SMSa została prawdopodobnie odzyskana prostym programem do
    > edycji pamięci karty

    To jest jasne, że "kasowanie" nie jest _skutecznym_ kasowaniem. :)

    > 4. delikwent potwierdził, że taki SMS był (nie pamiętam tylko, czy
    > delikwent był nadawcą czy odbiorcą)

    A to akurat nie ma związku z tematem (tzn. skąd JMR znał treść)...

    Piotr

  • 13. Data: 2007-10-13 01:54:03
    Od: "Goldie" <g...@w...pl>

    (...)
    | Czy można dokonać np. notarialnego odpisu SMS-ów, aby w przyszłości było
    | możliwe wykazanie postawy jednej ze stron? Jeżeli nie notariusz, to co?

    Można, nie ma problemu, każdy notariusz to zrobi, ale czy sąd uzna to za
    dowód, to już inna sprawa.

    gold

  • 14. Data: 2007-10-13 16:38:35
    Od: SlawcioD <s...@p...onet.pl>

    Liwiusz pisze:

    > Sugerujesz, że operatorzy zachowują treść smsa? Wbrew temu co
    > twierdzą, jest to proste do wykonania technicznie, ale niezgodne z
    > prawem tak więc nie ma podmiotów uprawnionych do żądania treści smsów.

    Witam!

    Prawo Telekomunikacyjne nakazuje operatorom przechowywanie tresci sms'ow
    i rozmow a ostatnio takze i ruchu z/do internetu.

    Pozdrawiam
    SlawcioD

  • 15. Data: 2007-10-13 16:49:56
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    SlawcioD pisze:

    > Prawo Telekomunikacyjne nakazuje operatorom przechowywanie tresci sms'ow
    > i rozmow a ostatnio takze i ruchu z/do internetu.

    Prawo telekomunikacyjne *zabrania* rejestracji i przechowywania _treści_
    przekazywanych informacji, za wyjątkiem przypadków określonym w dziale
    "Obowiązki na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz
    bezpieczeństwa i porządku publicznego"

    M.

  • 16. Data: 2007-10-13 21:45:38
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <"grupa(usun)"@(wywal)grupy.3mam.net>

    W odpowiedzi na post z Fri, 12 Oct 2007 09:34:03 +0200, od Liwiusz :

    > Sugerujesz, że operatorzy zachowują treść smsa? Wbrew temu co
    > twierdzą, jest to proste do wykonania technicznie, ale niezgodne z
    > prawem tak więc nie ma podmiotów uprawnionych do żądania treści smsów.

    tak, przez 2 lata trzymają, sprawdziłem w ustawie:
    USTAWA z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne1) dział VII

    podobno Sejm chciał aby trzymali 5 lat, nie wiem czy przeszło...
    a służby: oczywiście do poznania treści rozmów i KWT pierwsze jest CBA, a
    następnie: ABW, AW, CBŚ z KGP... :):)

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    Walcz o prawdziwy status GG swoich GaduGadowiczów
    Taxi w Warszawie: http://grupy.3mam.net/taxi/

  • 17. Data: 2007-10-14 06:41:47
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy napisał(a):
    > W odpowiedzi na post z Fri, 12 Oct 2007 09:34:03 +0200, od Liwiusz :

    > tak, przez 2 lata trzymają, sprawdziłem w ustawie:
    > USTAWA z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne1) dział VII

    To jeszcze podaj artykuł nakazujący operatorom przechowywać i
    przekazywać uprawnionym podmiotom treści smsów. Ja nie znalazłem.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz