  • 1. Data: 2003-08-04 16:02:39
    Temat: ZUS - tylko skladka ubezpieczeniowa
    Od: a...@g...pl (thc)

    dzien dobry,

    czy jako prowadzacy dzialalnosc gospodarcza (jednoosobowo) moge zrezygnowac
    z wplacania do ZUS skladki
    emerytalnej, a jedynie skladke ubezpieczniowa?

    jesli tak - prosze podac podstawe prawna, ktora moglbym sie posluzyc we
    wniosku/rozmowie z paniu w ZUS.

    pozdrawiam,
    THC

  • 2. Data: 2003-08-04 16:37:16
    Temat: Re: ZUS - tylko skladka ubezpieczeniowa
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik thc napisał:

    > dzien dobry,
    >

    > czy jako prowadzacy dzialalnosc gospodarcza (jednoosobowo) moge zrezygnowac
    > z wplacania do ZUS skladki
    > emerytalnej, a jedynie skladke ubezpieczniowa?

    Nie możesz.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2003-08-05 16:41:39
    Od: "" <s...@W...pl>

> [...]
    > emerytalnej, a jedynie skladke ubezpieczniowa?
    > jesli tak - prosze podac podstawe prawna, ktora moglbym sie posluzyc we

    Witam. Obecnie jedynie absplwenci prowadzący działalność gospodarczą są
    zwolnieni z opłacania składki emerytalnej. Inne osoby mogą płacić z tytułu
    prowadzenia działalności tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne w przypadku
    zbiegu ubezpieczeń, czyli np. gdy jednocześnie ktoś prowadzi działalność i jest
    zatrudniony na umowę o pracę lub wykonuje umowę zlecenia albo też jest emerytem
    lub rencista i osiąga dochód z umowy czy emerytury lub renty nie niższy niż
    minimalne wynagrodzenie. Pozdrawiam

    Silver

  • 4. Data: 2003-08-06 06:26:40
    Od: a...@g...pl (thc)

    * s...@W...pl <s...@W...pl> [2003-08-05 18:48:13]:
> [...]
    > prowadzenia działalności tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne w przypadku
    [cut]

    a jak to wyglada z dostosowaniem przepisow do wymogow UE? tam taka
    obowiazkowa skladka emerytalna dla prowadzacych dzialalnosc nie istnieje.

    slyszalem, ze w zwiazku z tym w polsce tez istnieje taka mozliwosc.

    brakuje mi tylko wiedzy scisle fachowej (przepisy).

    thc

  • 5. Data: 2003-08-06 08:10:08
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik thc napisał:

    > a jak to wyglada z dostosowaniem przepisow do wymogow UE? tam taka
    > obowiazkowa skladka emerytalna dla prowadzacych dzialalnosc nie istnieje.

    Primo po pierwsze - jeszcze nie jesteśmy w UE więc jak na razie UE może
    sobie uchwalać co chce, naszym ustawodawcom moga skoczyć.
    Poza tym każdy kraj członowski ma swoje przepisy - sprawdziłes wszystkie
    kraje czy tylko Niemcy?
    Jesteś pewien że jakas dyrektywa UE zakazuje obciążania przedsiębiorcy
    obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym?
    Bo to że jakoby nigdzie w UE takowego nie ma nie znaczy że byc nie może.

    Primo po drugie - dostosowywanie naszych przepisów do norm UE idzie
    zygzakiem - najpierw to co wygodne dla siedzących "u steru"
    (podwyzszenie VAT w budownictwie np.), z resztą poczekamy az nas przycisną.
    Np. jedna z dyrekty UE zaleca aby VAT był neutralny dla przedsiębiorcy
    (płatnika VAT) - nie obciążała go finansowo, nie zwiększał kosztów.
    Jak to sie ma do naszych ograniczen w odliczeniach - samochody osobowe i
    paliwo do nich, hotele na delegacjach, towary na reprezentacje i
    reklamę, nie mówiąc juz o ograniczeniach czasowych? Te przepisy zmienią
    sie dopiero gdy UE pogrozi batem.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2003-08-06 17:30:35
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "thc" napisał

    | a jak to wyglada z dostosowaniem przepisow do wymogow UE? tam taka
    | obowiazkowa skladka emerytalna dla prowadzacych dzialalnosc nie istnieje.

    W którym kraju?

    ZTCW obowiązek ubezpieczenia dla prowadzących działalność istnieje w całej
    UE.

    Co do szczegółowych zasad, nie wypowiadam się - pewnie są różne.

    Moim zdaniem najbardziej sprzyjający rozwojowi drobnych przedsiębiorstw
    system mają USA.

    Tam płacisz składkę od DOCHODU z działalności na własny rachunek.

    Żeby uzyskać emeryturę musisz w ciągu całego życia zarobić 40 tzw.
    "kredytów". Jeden "kredyt" uzyskujesz opłacając składkę od dochodu 830$. W
    ciągu roku możesz uzyskać max 4 "kredyty" (jeśli zarobisz 3320$ lub więcej).
    Dziesięć lat opłacania składek od dochodu co najmniej równego tej sumie
    skutkuje prawem do emerytury i innych swiadczeń. Wysokość jest oczywiście
    uzależniona od wpłaconych składek.

    I tutaj widać, dlaczego m.in. gospodarka amerykańska przoduje.

    Andrzej K.