    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wzywanie policji i dane osobowe
    Date: Wed, 31 May 2006 12:08:45 +0200

    konserwatywny pyrozerca [###k...@p...com.###] napisał:
    > Zgłaszając przestępstwo dzwoniąc na policje czy straż miejską trzeba
    > podać swoje nazwisko. Czy jeżeli odmówie przedstawienia się, to mogą
    > odmówić przyjęcia zgłoszenia? a jeżeli podam np Jan Nowak to będzie
    > oszustwo?

    Te dane są potrzebne głównie po to, by policjanci oo. przybyciu na
    miejsce wiedzieli kogo zapytać ewentualnie o jakieś szczegóły. Jeśli
    odmówisz podania nazwiska, to oczywiście zgłoszenie zostanie przyjęte,
    tyle, że najpewniej zostanie obsłużone w ostatniej kolejności jako
    zweryfikowanie, czy to głupi kawał i tyle. Poza tym jest pewna część
    wykroczeń, które wymagaj istnienia pokrzywdzonego. Zakłócenie ciszy,
    zgorszenie - tutaj już bez pokrzywdzonego nikt czynności żadnych robić
    nie będzie, bo się tego zrobić nie da. Policjanci mogą po prostu
    jedynie prewencyjnie przejechać, ale też w ostatniej kolejności z
    reguły. Poza tym nazwisko zgłaszającego jest wpisywane do takiej
    książki i nikt nic później z tym nie robi. Tak więc niepodawanie
    nazwiska zgłaszającego nie ma większego sensu.

    Co do odpowiedzialności karnej za podanie fałszywego nazwiska, to
    ewentualnie można by było się zastanowić, czy nie jest to wprowadzanie
    w błąd co do tożsamości organu uprawnionego do legitymowania.
    Teoretycznie moim zdaniem znamiona są wyczerpane, tym nie mniej nie
    słyszałem, by komukolwiek chciał się ścigać tego typu czyny, chyba że
    ktoś po prostu już złośliwie wydzwania, a jego dane udaje się w sposób
    prosty ustalić.