eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoTen pan już nigdy okien wybijać nie będzie [sprawę bada/"bada" prokuratura/ziobrotura] › Re: Wzorce odpowiedzialności politycznej: Lubin 2021 (PiS) v. Smoleńsk 2010 (PO+PSL)
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!feeder1.feed.usenet.farm!feed.usenet.farm!news.uzoreto.co
    m!news-out.netnews.com!news.alt.net!fdc3.netnews.com!peer03.ams1!peer.ams1.xlne
    d.com!news.xlned.com!peer01.ams4!peer.am4.highwinds-media.com!news.highwinds-me
    dia.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.ne
    ostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Wzorce odpowiedzialności politycznej: Lubin 2021 (PiS) v. Smoleńsk
    2010 (PO+PSL)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    References: <a...@w...eu> <6110f995$0$529$65785112@news.neostrada.pl>
    <ywlzg2erz2h0.18pel2qx6ze6q$.dlg@40tude.net>
    <61115606$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    <1gmymjuhf139g$.d0qw2fuqab0n$.dlg@40tude.net>
    <61117559$0$552$65785112@news.neostrada.pl> <a...@w...eu>
    <61118fd4$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
    <9GlQI.424122$nc1.360774@fx12.ams1>
    <6111ffb3$0$517$65785112@news.neostrada.pl> <a...@w...eu>
    <1u99do2zi3zr7.awqry3ub5ai$.dlg@40tude.net> <a...@w...eu>
    <6113b935$0$543$65785112@news.neostrada.pl> <a...@w...eu>
    <s4a62jlm8xjc$.4cq8pou3zavi.dlg@40tude.net>
    <611ba7f5$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    <1o4151aj8guzp$.1pc6oujk35bn3$.dlg@40tude.net>
    <611bbfd5$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <1624kdqkgrwls.1uf0bnfnwpsbz$.dlg@40tude.net>
    <611bffbd$0$545$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Tue, 17 Aug 2021 21:09:15 +0200
    Message-ID: <1le4ut3v6no41.n2cxwp9cyqkd$.dlg@40tude.net>
    Lines: 105
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.30.118.244
    X-Trace: 1629227355 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 31100 83.30.118.244:60091
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 6602
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:813606
    [ ukryj nagłówki ]

    On Tue, 17 Aug 2021 20:28:12 +0200, Robert Tomasik wrote:
    > W dniu 17.08.2021 o 16:24, J.F pisze:
    >>> O tym nie wiedziałem. Dziwne, że nie daje się wprowadzać ręcznie miejsca
    >>> lądowania.
    >>
    >> Daje sie w FMS, i pilot to zrobil, zreszta lekko blednie.
    >> Ale nie ma to wplywu na TAWS. Zreszta to chyba nie jest "miejsce
    >> ladowania", co po prostu punkt nawigacyjny.
    >> I FMS pieknie na niego prowadzil, ale w poziomie - wysokosc i znizanie
    >> to juz zadanie pilota.
    >
    > No właśnie ustawienie POI nawigacyjnego, to nie do końca to samo, co
    > poinformowanie urządzenia, że planujemy tu lądować i niech nie zawraca
    > głowy :-)>

    To takiej funkcji chyba nie ma.
    Moze i nie powinien miec, bo jak sie wprowadzajacy pomyli ...

    >>>>> Mierzyli odległość od ziemi radiowysokościomierzem, ale nie wpadli na
    >>>>
    >>>> Mieli co najmniej 5 wysokosciomierzy barycznych, z czego dwa przed
    >>>> pierwszym pilotem. Przestawil cisnienie tylko na jednym z nich.>
    >>>> A drugi pilot ... nie dowiemy sie - patrzyl na co innego i nie
    >>>> kontrolowal wysokosci, czy dobrze widzial co sie dzieje, ale wolal nie
    >>>> mowic, bo po co ma sie nagrac przekroczenie minimow. Trzeba wyladowac.
    >>>> Szczegolnie ze RW ciagle podaje bezpieczne 100m.
    >>> RW podaje odległość od ziemi, a nie wysokość lotu. To nie zawsze to samo.
    >> Ale jak masz 100m od ziemi, to nie masz takiej presji wewnetrznej
    >> powiedziec "wysokosc decyzji, odchodzimy, olac prezydenta".
    >> Tzn w specpulku nie masz, w cywilu ... nie wiem, moze skonczyloby sie
    >> to zawieszeniem licencji dla obu pilotow - gdyby ktos zlapal.
    >
    > Znam klify o wysokości kilkuset metrów, czy prawie pionowe skały
    > kilkukilometrowe.

    Gdzie?

    > Radiowysokościomierz jest - o ile wiem - mniej
    > dokładny od barometrycznych urządzeń. Na jego wskazania maja wpływ
    > drzewa, czy jakieś konstrukcje. O ile sprawdza on się na zasadzie
    > zaalarmowania, że za nisko, to nie do określania wysokości.

    Baryczny tez nie jest zbyt dokladny, bo raz ze te 10m dokladnosci to
    moze byc trudne do osiagniecia, dwa - ze moze byc potrzebny czas na
    zadzialanie.
    No i nie wykryje np 50m masztu antenowego czy drzewa.
    Albo jak piszesz - stromego klifu.

    Stad na karcie podejscia sa okreslone minimalne wysokosci baryczne i
    tego ma sie pilot trzymac. Wysokosc nad terenem jest kompletnie
    nieistotna ... dopoki jest wystarczajacy zapas :-)

    > Ja mam jeszcze jedną własną prywatną teorię. Nie wiem, czy Polacy nie
    > zakładali, że Rosjanie będą sabotować lądowanie podając inne ciśnienie
    > tak, by pilot przykładowo lecący na 200 metrach w chmurach myślał, ze
    > leci na 100 metrach. Utwierdzili się w tym mierząc RW wysokość od ziemi.
    > Ale to jest moja koncepcja, a nie wiedza.

    A to swoja droga. Najprostsza metoda na rozbicie samolotu we mgle ...
    i moze byc trudna do udowodnienia.
    Ale zeby temu zapobiec, to powinna czekac na lotnisku ekipa BOR z
    przenosna stacja meteo, lub np skorzystac z pomocy Jaka, ktory tam juz
    stal na plycie.

    Tylko IMO teorie masz zbyt wybujałą. Nawigator odczytywal RW, bo po
    wypadku Casy takie mial zadanie. Oprocz tego mieli wystarczajaco duzo
    wysokosciomierzy barycznych, aby sie nimi poslugiwac.
    Co zreszta jest podstawowym wyszkoleniem pilota.

    IMO - tu pilot zapomnial, lub nie wiedzial, ze cisnienie przestawione,
    patrzy na wskazowke, mysli ze jest za wysoko, wiec szybko schodzi.
    Pozostaja jednak inne watpliwosci.
    W dodatku nawigator mowi uspokajajace "100m", kontroler z wiezy
    "na sciezce" ...

    >> Tam jest jeszcze inna sprawa - na wysokosci 100m mieli opadania ok
    >> 7m/s. Po 14s zakonczyloby sie to katastrofa, tymczasem pilot tak sobie
    >> ostro schodzil cos 7 czy 5 sekund.
    >
    > Bo oni - i to jest okoliczność na poparcie mojej tezy - lecieli na
    > podstawie RW. nie wiedzieli o dziurze, a lecieli równolegle do zbocza
    > parowu. Jak policzysz to w ten sposób, to nie wychodzi tak dużo. Potem,
    > gdy skończył się parów, to nagle zorientowali się, ze coś jest źle. Oni
    > nie patrzyli w ogóle na wysokościomierze baryczne.

    Lecenie na RW to proszenie sie o klopoty, piloci o tym wiedza.

    Pierwszy pilot nawet jakby patrzyl na baryczny, to by zobaczyl za duza
    wysokosc.
    Co prawda mial drugi wysokosciomierz, i tu nie wiem - omijal wzrokiem,
    czy byl jakos zle ustawiony. No i drugi pilot mial dwa dobre
    wysokosciomierze.

    >> Jesli zapomnial ze cisnienie przestawil i myslal, ze ma ok 250m, jak
    >> wysokosciomierz pokazuje, to mu sie nie dziwie, ale co robil wtedy
    >> drugi pilot? Byl czyms zajety, czy modlil sie w milczeniu?
    >> Czy sie wpatrywal w RW, a tam wskazowka uspokajajaco stoi ...
    >
    > Tam zdaje się kilka rzeczy mieli do zrobienia. Skoro nawigator patrzył
    > na wysokość, to on mógł się czymś innym zająć. Może wypatrywał pasa.

    Byc moze. Ale zeby tak nie zerknal na wysokosciomierz chocby z
    przyzwyczajenia ?

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1