    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 2 Jan 2012 19:33:59 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Wyszarpywanie kasy :-)

    On Sat, 31 Dec 2011, Maciek wrote:

    > Niby tak. Ale można powiedzieć, że nastąpiło odstąpienie od umowy, czyli
    > nikt nie chciał ściągać z niego kasy, po jego deklaracji, że zaprzestał
    > używania tego oprogramowania (niby ze względu na zabezpieczenie).
    > Tymczasem zatrzymał sobie kopię,

    Ale do tego miejsca mu wolno (kopię dostał legalnie, zaś ewentualna
    odmowa skasowania to NIE JEST to samo, co "pozyskanie z nieuprawnionego
    źródła")

    > odbezpieczył ją i zaczął używać.

    ...a to nie jest kradzież.
    "Nieuprawnione używanie", bez licencji, kodu który został legalnie
    pozyskany (i tym się różni od pozyskanego z nieuprawnionego źródła).

    Do tego sprowadzała się moja uwaga; oczywiście, można obrzucając
    np. włamywacza błotem dodać że "to pijak", ale grozi to spowodowaniem
    burzy "to jest obelga, on nie pije!" i utopieniem zasadniczego
    zarzutu w powodzi argumentów nie na temat.

    Cóż, gość *nie* ukradł kodu, zaś Twoja faktura to *nie* jest
    sprawa dla prokuratora.
    Dura lex sed lex.
    Zaakceptowałeś czy masz wątpliwości? (komentarz do f-ry niżej)
    Nie pisz, że "poczucie sprawiedliwości" Ci się burzy, bo to wiemy,
    a jak tu pisują, do sądu nie idzie się po sprawiedliwość
    ale po wyrok :>

    > Ależ napisałem.

    No i co sądzisz o tym pomyśle *teraz*, kiedy już wiesz
    w czym problem?

    BTW: przeczytałeś aby zapisy *karne* z ustawy prawo autorskie,
    czy wybrałeś wersję "nie znam ale będę stosował"? ;)

    > Byłem po rozmowie z prokuratorem, który właśnie
    > stwierdził, żeby wszystko co powyżej wymieniłem napisać, najlepiej
    > jakbym od razu wskazał świadków do przesłuchania itp. Napisałem pełen
    > nadziei, że ktoś się zechce tym zająć i ... oczywiście odrzucili :->

    Hm... może ktoś skomentuje, ale IMVHO stwierdzenie że "napisać"
    wygląda na podpuchę.
    Dlaczego?
    Ano odpowiedz sobie na pytanie: od czego jest prokurator?
    Nie aby od spraw *karnych*?

    No to teraz deser: czy Twoja niezapłacona f-ra to aby nie jest
    roszczenie *cywilnoprawne*?

    Przecież jedno jedyne do czego prokurator (i policja) mogą
    być zamieszane, to sprawa *karna* - czyli fakt używania
    oprogramowania bez uprawnień.

    > Dokładnie tak jak napisałeś: skoncentrował się na zarzucie kradzieży,
    > napisał, że nie widzi znamion popełnienia tego typu czynu, chociaż
    > w trakcie rozmowy wyglądało to oczywiście inaczej. Czy ja powinienem
    > nagrywać te rozmowy, czy jak?

    Nie wiem, czy z rozmowy (nawet nagranej) dałoby się obronić "właściwą"
    tezę. Jak sądzę, większość grupowiczów (dzięki postom z kategorii
    "do sprawy cywilnej policja się nie miesza") wie co należałoby
    z Twoich oskarżeń zostawić. Teraz Ty też już wiesz.

    Powiem tak: nie miałem nieprzyjemności być zamieszany w sprawę
    karną, w szczególności z PA.
    Ale sądząc z opisów:
    - "prokurator też pracownik i obiad mu stygnie" :>
    - MS$ i podobne korporacje, a może bardziej "organizacje chroniące
    twórców", w przeszłości skutecznie wykonywały "akcje przeciwpirackie"
    atakując właśnie karne elementy prawa autorskiego, jak przy tym
    wychodziły naruszenia umowne, to oczywiście korzystali, bo prawo
    w .pl nie zabrania wykorzystania dowodów "karnych" w sprawie
    cywilnej, mimo, że do "cywilnej" nie byłoby możliwości zdobyć
    stosownych dowodów
    - w przeszłości owe postępowania były najwyraźniej nadużywane,
    właśnie z powodu wyżej (zdobywanie dowodów "cywilnych"
    poprzez postępowanie z zarzutami karnymi, mimo braku)
    a w szczególności, nadużywana była asysta policji przy akcjach
    robionych bez uzasadnienia, na zasadzie "wydaje nam się że
    w tym bloku piracą" :> - a że do tego w publikatorach było
    trochę o różnych szkoleniach i "szkoleniach" odbywających się
    w modnych miejscowościach wypoczynkowych, to być może teraz
    dla odmiany dmuchają na zimne i postępowanie wszczynają dopiero
    jak poszkodowany przyniesie sprawcę i dowody na stół :]

    Nie wiem, kiedyś Robert Tomasik wspominał o oświadczeniach
    zbieranych od dużych firm, że będą występować z roszczeniami
    (żeby się nie okazało, że policja zbiera dowody, zaś później
    autor mówi że to nic takiego i sprawy karnej nie ma, więc
    nie wiadomo co w tym robiła policja). Czepiałem się wtedy
    właśnie zróżnicowania ochrony swiadczonej dla "małych"
    i "dużych".

    Nie wypowiem się co do "procedury", bo nie znam, ale na
    mój gust, sądząc ze stanu w którym sprawa się znalazła:

    - należy *przyjąć* punkt widzenia który jest na piśmie;
    ustnie zgodzić się że pomysł zarówno z kradzieżą jak
    i ścigania "w sprawie faktury" był głupi, a na piśmie
    po prostu zaakceptować stan zastany (bez wyjaśnien);
    pilnować w szczególności żeby *do* odrzuconych zarzutów
    (które jak rozumiem zostały odfiltrowane ze sprawy
    nielegalnego wykorzystywania) owa sprawa nie została
    "doklejoja" do późniejszej argumentacji "ale to już
    było";
    nie mam pojęcia jak inaczej miałoby dać się to ugryźć
    - wystąpić z *nową* sprawą opartą *wyłącznie* o fakt
    bezprawnego korzystania z oprogramowania, *nie*
    wywodząc ani kwestii wejścia w posiadanie kodu
    (w końcu gość nie różni się niczym od kogoś kto
    ściągnął np. shareware: ściągnął i ma, a to że mu
    wyekspirowało to wyekspirowało, nie jego *wina*,
    tylko jego zgoda na warunki, wedle których ma,
    ale już nie może używać)

    I teraz hint: jak to zrobić, żeby obcykany z procedurze
    prawnik (mam na myśli prokuratora rzecz jasna :))
    nie obrócił kota ogonem i nie sprowadził nowego zarzutu
    do wspólnego mianownika z pierwszą, "przegraną na
    argumenty" sprawą, nie mam zielonego pojęcia.
    Bo jak sprowadzi, to uzna za zamkniętą, a że będzie
    próbował, można przypuszczać (skoro już raz nie chciał
    wybrać "słusznych" podstaw do postępowania karnego,
    a zostawił te nie kwalifikujące się).
    IMVHO, potrzebny jest ktoś kto będzie wiedział
    nie tyle, że się sprzeciwić, ale *JAK* się sprzeciwić,
    żeby nie pomylić np. skargi z zażaleniem i w ten
    sposób nie przegrać proceduralnie "miał pan termin
    dwa tygodnie, teraz jest za późno".

    No i coś jeszcze: nie wiem jaka jest prawidłowa odpowiedź
    na komentarz "ale nie ma żadnych dowodów, to my się
    nie mieszamy".

    pzdr, Gotfryd