  • 1. Data: 2003-09-10 06:16:44
    Temat: Wyplata a termin wplyniecia na konto
    Od: "AJA" <n...@g...pl>

    Witam szanownych grupowiczow

    Czy zgodnie z prawem jezeli w umowie o prace mam napisane ze wyplata bedzie
    przelana 10 kazdego miesiaca to czy jest to data wplyniecia na moje konto
    czy data wykonania przelewy przez pracodawce?
    Prosze o jakis art.

    Pozdrawiam
    AJA

  • 2. Data: 2003-09-10 08:20:31
    Temat: Re: Wyplata a termin wplyniecia na konto
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > przelana 10 kazdego miesiaca to czy jest to data wplyniecia na moje konto
    > czy data wykonania przelewy przez pracodawce?

    Wykonanie zobowiazania nastepuje z chwila uzania rachunku wierzyciela chyba
    ze strony postanowia inaczej.

    Dan

  • 3. Data: 2003-09-10 10:44:37
    Od: "AJA" <n...@g...pl>

    > Wykonanie zobowiazania nastepuje z chwila uzania rachunku wierzyciela
    chyba
    > ze strony postanowia inaczej.

    "uzania" ???
    Nie bardzo rozumiem odpowiedz. Mozna prosic jasniej?
    Czy zgodnie z tym wyplata ma byc na moim koncie do 10 kazdego miesiaca? Tak
    jest ustalone w umowie. Rozumiem ze pozniej nie .. bo tak jest w kodeksie
    pracy. Czyli nawet jak ustale sobie 15 kazdego miesiaca to i tak zgodnie z
    prawem ma to byc 10?

    Pozdrawiam
    AJA

  • 4. Data: 2003-09-10 11:59:42
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > pracy. Czyli nawet jak ustale sobie 15 kazdego miesiaca to i tak zgodnie z

    W opisanym przypadku wynagrodzenie powinno byc na rachunku pracownika
    najpozniej 10 kazdego miesiaca.
    Jezeli wynagrodzenie platne jest raz w miesiacu to umowa powinna przewidywac
    termin wyplaty w ciagu pierwszych 10 dni miesiaca nastepnego.Jezeli umowa
    stanowi , ze wynagrodzenie wyplacane jest 15 to moim zdaniem w to miejsce
    nalezy stosowac korzystniejsze dla pracownika przepisy kp (czyli wyplata
    powinna nastapic najpozniej 10)

    Dan

  • 5. Data: 2003-09-10 18:20:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Dla mnie słowo "przelana" oznacza wykonanie tej czynności przez pracodawcę.
    Nie widzę podstaw do ponoszenia przez niego skutków długotrwałości procesu
    dostarczenia przelewu. Przepisu pewnie nie ma, a choćby był, to i tak umowa
    ma pierwszeństwo przed jakimkolwiek przepisem, chyba że zastrzeżono by brak
    mocy odmiennego unormowania umownego. Zresztą przelew nawet pomiędzy dwoma
    różnymi bankami obecnie idzie rzadko dłużej, niż jeden dzień, więc chyba nie
    warto kruszyć kopii.

  • 6. Data: 2003-09-10 20:05:34
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    Pozwole sobie popolemizowac

> [...]
    umowa
    > ma pierwszeństwo przed jakimkolwiek przepisem, chyba że zastrzeżono by

    Watpliwosci nie ma ze praktyka orzecznicza wyraznie wskazuje ze okres
    opoznienia w spelnieniu swiadczenia pienieznego konczy sie z chwila uznania
    rachunku dluznika a nie obciazenia rachunku wierzyciela.
    Co do obowiazku pracodawcy zapewnienia wynagrodzenia na rachunku bankowym
    pracownika w dniu oznaczonym jako dzien wyplaty moznaby - w mojej skromnej
    ocenie - wskazac art 354 kc w zw. z art 300 kp. Wynagrodzenie ma szczegolny
    charakter, sluzy pracownikowi do zapewnienia podstawowych potrzeb i skoro
    umowa stanowi ze dniem wyplaty jest np 10 to nie sposob aby cel
    spoleczno-gospodarczy wynagrodzenia zostal osiagniety skoro pracownik nie
    moze nim dysponowac jeszcze kilka dni od daty okreslonej jako dzien wyplaty.
    Uważam ze pracownikowi beda sie nalezaly odsetki od pracodawcy za okres
    "przechodzenia przelewu". Jesli dłuznik opoznia sie ze swiadczeniem
    wierzycielowi należą sie odsetki za czas opoznienia chociażby opóźnienie
    było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie
    ponosi- art 481 kc.

    Ale nie trzeba sie ze mna zgadzac:)

    Dan

  • 7. Data: 2003-09-10 20:07:55
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > opoznienia w spelnieniu swiadczenia pienieznego konczy sie z chwila
    uznania
    > rachunku dluznika a nie obciazenia rachunku wierzyciela.

    Oczywiscie z chwila uznania rachunku wierzyciela a nie obciazenia rachunku
    dluznika

    Przepraszam za pomylke.

    Dan

  • 8. Data: 2003-09-10 20:29:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Masz bezwzględnie rację, ale przy poczynionym przez siebie założeniu, że
    umowa określa "dzień wypłaty". Niestety pytający utrzymuje, że w umowie o
    pracę ma napisane, iż "wyplata będzie przelana 10 każdego miesiąca". A to
    już wykładnię mocno komplikuje. Otóż pracodawca w tym wypadku wywiązuje się
    ze swojego zobowiązania, albowiem w oznaczonym umową dniu dokonuje przelewu.
    Tak więc należałoby ewentualnie znaleźć przepis mówiący, że nie wolno
    pracodawcy tak określić dnia wypłaty no i ewentualnie określający, co w
    zamian.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-

  • 9. Data: 2003-09-10 21:09:35
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > Niestety pytający utrzymuje, że w umowie o
    > pracę ma napisane, iż "wyplata będzie przelana 10 każdego miesiąca". A to
    > już wykładnię mocno komplikuje.

    Faktycznie przyznaje, ze nie zwrocilem na to uwagi.
    Ale dalej upieram sie ze nawet przy zapisie ze "wyplata bedzie przelana 10
    kazdego miesiaca" i przy zalozeniu ze wynagrodzenie platne jest raz w
    miesiacu, takie postanowienie umowne sprzeciwia sie art 85 par 2 in fine kp
    bo prowadzi do tego ze przy nalezytym wykonaniu umowy przez pracodawce
    (czyli poleceniu przez niego przelenia wynagrodzenia w dniu 10) pracownik
    otrzymuje wynagrodzenie pozniej niz w ciagu 10 pierwszych dni miesiaca. I
    powinno to w mojej ocenie powodowac skutki okreslone w art 18 par 2 kp.

    Dan

  • 10. Data: 2003-09-10 22:39:06
    Od: "poilkj" <p...@g...pl>

    "lablador" <l...@p...fm> wrote in message

> [...]
    > otrzymuje wynagrodzenie pozniej niz w ciagu 10 pierwszych dni miesiaca. I
    > powinno to w mojej ocenie powodowac skutki okreslone w art 18 par 2 kp.

    Już nie pamiętam gdzie i kiedy, ale czytałem gdzieś orzeczenie, że wypłata
    ma być postawiona do dyspozycji pracownika od dnia xxx, co oznacza, że tego
    dnia ma się znaleźć na jego koncie i pracodawca ma obowiązek zlecić przelew
    z wyprzedzeniem. Ktoś właśnie tak wygrał sprawę o odsetki.