    From: "lablador" <l...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wyplata a termin wplyniecia na konto
    Date: Wed, 10 Sep 2003 22:05:34 +0200

    Pozwole sobie popolemizowac

    > Dla mnie słowo "przelana" oznacza wykonanie tej czynności przez
    pracodawcę.
    > Nie widzę podstaw do ponoszenia przez niego skutków długotrwałości procesu
    > dostarczenia przelewu. Przepisu pewnie nie ma, a choćby był, to i tak
    umowa
    > ma pierwszeństwo przed jakimkolwiek przepisem, chyba że zastrzeżono by
    brak
    > mocy odmiennego unormowania umownego.

    Watpliwosci nie ma ze praktyka orzecznicza wyraznie wskazuje ze okres
    opoznienia w spelnieniu swiadczenia pienieznego konczy sie z chwila uznania
    rachunku dluznika a nie obciazenia rachunku wierzyciela.
    Co do obowiazku pracodawcy zapewnienia wynagrodzenia na rachunku bankowym
    pracownika w dniu oznaczonym jako dzien wyplaty moznaby - w mojej skromnej
    ocenie - wskazac art 354 kc w zw. z art 300 kp. Wynagrodzenie ma szczegolny
    charakter, sluzy pracownikowi do zapewnienia podstawowych potrzeb i skoro
    umowa stanowi ze dniem wyplaty jest np 10 to nie sposob aby cel
    spoleczno-gospodarczy wynagrodzenia zostal osiagniety skoro pracownik nie
    moze nim dysponowac jeszcze kilka dni od daty okreslonej jako dzien wyplaty.
    Uważam ze pracownikowi beda sie nalezaly odsetki od pracodawcy za okres
    "przechodzenia przelewu". Jesli dłuznik opoznia sie ze swiadczeniem
    wierzycielowi należą sie odsetki za czas opoznienia chociażby opóźnienie
    było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie
    ponosi- art 481 kc.

    Ale nie trzeba sie ze mna zgadzac:)

    Dan