    From: "Mordzia" <m...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wypadek w szkole. Zadośćuczynienie.
    Date: Thu, 2 Dec 2010 10:56:12 +0100
    <id0vt6$qhp$1@mx1.internetia.pl> <4cf40df1$1@news.home.net.pl>
    <id18mv$bjv$1@mx1.internetia.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <id3189$7o8$3@mx1.internetia.pl> <id38gt$l0t$1@inews.gazeta.pl>
    <4cf61a15$0$22794$65785112@news.neostrada.pl>
    <4cf621ac$1@news.home.net.pl>
    <4cf622eb$0$20990$65785112@news.neostrada.pl>
    <4cf62567$1@news.home.net.pl> <id59q3$inr$1@news.onet.pl>
    <4cf63112$1@news.home.net.pl> <id5c9t$re8$1@news.onet.pl>
    <4...@n...home.net.pl> <id5g8m$9br$1@news.onet.pl>
    <4cf655df$1@news.home.net.pl>

    Użytkownik "Jacek /Jaco/ Jakubowski" <j...@p...fm>
    napisał

    > Tylko, że tu nie chodzi o "pretensje", "poczucie winy", "poczucie
    > odpowiedzialności" a o _twardą_ odpowiedzialność prawną/majątkową
    > (czy jak ją tam zwał) bo od tego zaczęła się dyskusja - od pociągnięcia do
    > odpowiedzialności konkretnych nauczycieli, za to że jeden uczeń wybił
    > drugiemu zęby.

    No ale kto ma mnie pociągnąć do odpowiedzialności prawnej czy
    majątkowej? Ja sam?
    Weź się zastanów, o czym Ty teraz piszesz.

    > Chodzi o to (np. w tej hipotetycznej sytuacji), czy opiekun (czyli np. w
    > danej chwili rodzic, może babcia, dziadek, wujek) ma pójść do więzienia za
    > to, że dziecku stała się krzywda, bo potrącił je samochód na przejściu dla
    > pieszych, albo potknęło się upadło i wybiło sobie zęby.

    A skąd mam wiedzieć czy za to się idzie do więzienia, czy płaci
    odszkodowanie lub zadośćuczynienie czy jeszcze coś innego?
    Przecież wszystko zależy od okoliczności.

    > Bo od szkoły niektórzy "światli" rodzice wymagają takiej
    > odpowiedzialności. Czy od siebie
    > też wymagają i egzekwują taką "twardą" odpowiedzialność?

    Jak wyżej. Kto? Ja sam mam od siebie oczekiwać i egzekwować?

    > Ponosisz odpowiedzialność? Czyli co idziesz do więzienia gdy Twoje dziecko
    > (np. 12 latek wracający do domu ze szkoły) zostanie potrącone śmiertelnie,
    > na przejściu dla pieszych, przez samochód? Przecież byłeś w tym momencie
    > jego opiekunem, to na skutek twojej decyzji wracał sam do domu.

    Być może, to zależy od sytuacji i okoliczności. Nie znam się na
    wyrokach, ale jeśli wydaje Ci się, że zawsze jedynie bezpośredni
    sprawca wypadku ponosi odpowiedzialność karną za wypadek to albo jaja
    sobie robisz albo nie wiem co (może nie będę komentował).
    Masz, poczytaj sobie:
    http://www.kurier-ilawski.pl/czytaj/Smierc-Bartka-na
    uczycielka-dostala-wyrok/2488
    Wypadek spowodował kierowca, ale zarzut nieumyślnego spowodowania
    śmierci postawiono opiekunce.

    > Święte krowy, bo nie odpowiadają za dokładnie to samo, za co nie
    > odpowiadają rodzice?

    Wytłumaczę Ci na przykładzie, bo widzę, że mało lotny jesteś.
    Jeśli sam rozwalisz samochód, to zgrzytasz zębami i co najwyżej
    naprawiasz za własną kasę albo wcale, jeśli nie chcesz/nie stać Cię.
    Jeśli Tobie ktoś walnie w tyłek, to płaci odszkodowanie ze swojego OC.
    Jeśli Twój samochód zniszczy osoba, której ten samochód pożyczyłeś -
    tak samo - płaci Ci jakieś odszkodowanie.
    Coś jeszcze mam Ci wytłumaczyć?

    > Ile ty masz lat, bo ja, pomimo zbliżającej się 40, dokładnie pamiętam jak
    > wygląda przerwa w szkole. Chcesz organizować zabawy na 5 minutowej
    > przerwie?
    > Którym uczniom? Tym co schodzą z 2 piętra do piwnicy do szatni, tym co idą
    > na wf do sali gimnastycznej, tym co idą do stołówki? Tym co jedzą
    > śniadanie?
    > Tym co biegną do sklepiku po kolejnego pączka?

    Piętrzysz problemy zamiast próbować je rozwiązywać.
    Typowe. Dlatego nie dziwię się, że jest jak jest, bo zawsze prościej
    powiedzieć "się nie da".
    Da się, tylko trzeba pomyśleć. Pisząc "zabawa" podałem tylko przykład.
    To może być po prostu inne zajęcie tych dzieci, żeby skupiły na czymś
    uwagę.
    Towarzyszenie przechodzącym z klasy do klasy. Organizacja przejścia w
    taki sposób, by ograniczyć bieganie, skakanie, popychanie.
    I tak dalej - wystarczy ruszyć mózgiem, a nie mówić, że się nie da.

    > Jak będziesz zawodowo przygotowany do pilotowania wycieczki do Grecji i w
    > samolocie/autobusie jedna pani drugiej pani wsadzi palec w oko (przez
    > przypadek), to też będziesz za to odpowiedzialny materialnie?

    A od kiedy to_pilot_wycieczki jest zobowiązany do nadzoru
    nad_dorosłymi_ i jak sądzę_poczytalnymi_osobami?