    From: "parrot" <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wynajem mieszkania - problem Jest: DG i VAT
    Date: Sun, 6 Mar 2005 23:25:55 +0100

    Użytkownik "Tomasz Bednarz" <tb(usunTO)@internet.pl> napisał w wiadomości
    news:d0fuds$4us$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Wady:
    > Wlasciciel musi placic wyzszy podatek od nieruchomosci bo musi miec lokal
    > przeksztalcony
    > w lokal uzytkowy (przeksztalcenie tez troche kosztuje i nie zawsze jest
    > mozliwe).

    Hmm? Tzn., ze nie moze wynajac swego mieszkania na firme dopoki nie
    przeksztalci go w lokal uzytkowy? Ale mnie chodzi tylko o rejestracje
    dzialalnosci pod tym adresem, nie o faktyczne wykonywanie uslug. Jestem
    doradca i wszystkie spotkania odbywaja sie w firmach lub "na miescie" -
    nigdy w siedzibie firmy, stad pomysl, by zmienic umowe najmu mieszkania na
    umowe podpisana ze mna, jako z DG, by wrzucac (wysokie) koszty w firme.

    > kazda umowe trzeba rejestrowac w US bez wzgledu czy na najem mieszkania
    > czy
    > lokalu uzytkowego

    To jednak jak mi sie wydaje - rzadkosc.

    > Dlaczego? Trzeba sie tylko pilnowac zeby nie przekroczyc limitu i zeby nie
    > wjesc w VAT.
    > Torche problemu stwarzaja tu umowy o dzielo bo jesli wlasciciel ma tez
    > takowe to teraz limitu musi lepiej pilnowac!

    Aaaa. Mnie sie wydawalo, ze VAT placi przez sam fakt, ze wynajmuje komus,
    kto ma DG. Czyli musi przekroczyc limit?

    > Jesli wynajmuje mieszkanie to z VATem czynsz jest wyzszy i najemca nie ma
    > ztego zadnych korzysci.
    > Jesli pod DG to najemca moze to jakos przelknie jesli tez jest VATowcem.

    Najemca (czyli ja) ma korzysci, bo moze sobie ten koszt odliczac.

    > I zas sie bede czepial :-)
    > Fajnie to brzmi "Moj wlasciciel jest studentem [...] czy VAT moze mu jakos
    > zaszkodzic [...] jakie klopoty moze miec z tego powodu"
    > Czyzby nowy przypadek szukajacego haka na wlascicela ... tak to brzmi

    Zaden hak. Po prostu chce wiedziec, co to oznacza dla wynajmujacego. Wrecz
    chcialabym mu zaoszczedzic klopotow, bo nie mam z nim najmniejszych
    problemow, umowa jest podpisana na 4 lata, mieszkanie fajne i chcialabym tu
    zostac do konca okresu najmu. Pytam, bo nie chcialabym, by np. zrezygnowal
    ze mnie z powodu glupiego VATu

    > Nie wiem czy dobrze rozumiem myszlisz ze jakby ci wynajal na GD to
    > musialby
    > placic VAT?
    > Ale to nie od tego zalezy na co wynajmuje a od tego czy przekroczyl limit
    > czy nie ....

    No wlasnie tak myslalam. Widze, ze bylam w bledzie :)

    Pozdrawiam
    parrot