  • 1. Data: 2005-03-06 08:41:34
    Temat: Bylo: Wynajem mieszkania - problem Jest: DG i VAT
    Od: "parrot" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Bednarz" <tb(usunTO)@internet.pl> napisał w wiadomości
    news:d0dfej$nd9$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > sam bylem wlascicielem i dobrze wiem ze "lokator twoj wrog"
    > na szczescie pozbylem sie tej wszawicy i teraz wynajmuje pod dzialanosc
    > gospodarcza

    Hmmm, jak czytam ten watek to Bogu dziekuje, ze trafilam na normalnego
    wynajmujacego. Tylko meldunku nie mam, ale wlasnie z powodu takich nastrojow
    spolecznych, nawet nie smiem prosic o meldunek (tymczasowy rzecz jasna).

    Ale ja o czym innym. Z tego, co pisze Tomasz wnioskuje, ze dla wlasciciela o
    wiele bezpieczniej jest wynajac na dzialalnosc gospodarcza? Tak sobie mysle
    (w nawiazaniu do moich postow o rozpoczeciu dzialalnosci gospodarczej), ze
    moze to bylby jakis argument dla wlasciciela, zeby skusil sie na spisanie
    nowej umowy (tym razem na moja DG), a ja moglabym odliczac koszty najmu.
    Tylko na czym te korzysci polegaja? Moj wlasciciel zarejestrowal umowe w US
    i placi podatki, wiec nie powinien sie bac kwestii formalnych.

    Wiem, ze VAT jest wysoce upierdliwy dla ludzi, ktorzy nie maja DG. Moj
    wlasciciel jest studentem (tak, tak - student z chata, ktora wynajmuje), czy
    VAT moze mu jakos zaszkodzic w sensie prawnym lub podatkowym? Czy i jakie
    klopoty moze miec z tego powodu?

    Sama bym za niego placila ten VAT, zeby tylko sie zgodzil, ale to pewnie
    niemozliwe.

    Pozdrawiam
    parrot

  • 2. Data: 2005-03-06 10:24:33
    Temat: Re: Bylo: Wynajem mieszkania - problem Jest: DG i VAT
    Od: Mithos <m...@o...No.More.Spam.polska>

    Użytkownik parrot napisał:

> [...]
    > spolecznych, nawet nie smiem prosic o meldunek (tymczasowy rzecz jasna).

    Masz umowe to sam sie mozesz zameldowac.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 3. Data: 2005-03-06 10:41:02
    Od: "parrot" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mithos" <m...@o...No.More.Spam.polska> napisał w wiadomości
    > Użytkownik parrot napisał:
    >

    > Masz umowe to sam sie mozesz zameldowac.
    >

    > --
    > pozdrawiam
    > Mithos

    Oooo a to ciekawe. Nie wiedzialam :)

    Dzieki. Moze kiedys sie przyda.
    parrot

  • 4. Data: 2005-03-06 21:57:45
    Temat: Re: Wynajem mieszkania - problem Jest: DG i VAT
    Od: "Tomasz Bednarz" <tb(usunTO)@internet.pl>

    Użytkownik "parrot" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    nastrojow
    > spolecznych, nawet nie smiem prosic o meldunek (tymczasowy rzecz jasna).

    brak meldunku bywa czasem wystarczajacym zabezpieczeniem dla wynajmujacego
    pod warunkiem ze najemca nie wie ze moze rzadac sadownie zameldowania z
    urzedu lub moze napuscic dzielnicowego za niedopelnienie obowiazku
    meldunkowego :-(

> [...]
    > nowej umowy (tym razem na moja DG), a ja moglabym odliczac koszty najmu.

    Na tym ze:
    1. Nie ma tu zastosowania ustawa o ochronie lokatorow
    Czyli umowe kazda ze stron moze rozwiazac opierajac sie o przepisy ktore nie
    sa takicm chlamem jak wspomniana ustawa!
    Wtedy jakby szanse sa wyrownane!
    2. Moze osiagnac z najmu wyzszy czynsz.

    Wady:
    Wlasciciel musi placic wyzszy podatek od nieruchomosci bo musi miec lokal
    przeksztalcony
    w lokal uzytkowy (przeksztalcenie tez troche kosztuje i nie zawsze jest
    mozliwe).

    >Moj wlasciciel zarejestrowal umowe w US
    > i placi podatki, wiec nie powinien sie bac kwestii formalnych.

    kazda umowe trzeba rejestrowac w US bez wzgledu czy na najem mieszkania czy
    lokalu uzytkowego

    > Wiem, ze VAT jest wysoce upierdliwy dla ludzi, ktorzy nie maja DG.

    Dlaczego? Trzeba sie tylko pilnowac zeby nie przekroczyc limitu i zeby nie
    wjesc w VAT.
    Torche problemu stwarzaja tu umowy o dzielo bo jesli wlasciciel ma tez
    takowe to teraz limitu musi lepiej pilnowac!

    >Moj wlasciciel jest studentem (tak, tak - student z chata, ktora
    wynajmuje), czy
    > VAT moze mu jakos zaszkodzic w sensie prawnym lub podatkowym?

    Jesli wynajmuje mieszkanie to z VATem czynsz jest wyzszy i najemca nie ma
    ztego zadnych korzysci.
    Jesli pod DG to najemca moze to jakos przelknie jesli tez jest VATowcem.

    >Czy i jakie klopoty moze miec z tego powodu?

    I zas sie bede czepial :-)
    Fajnie to brzmi "Moj wlasciciel jest studentem [...] czy VAT moze mu jakos
    zaszkodzic [...] jakie klopoty moze miec z tego powodu"
    Czyzby nowy przypadek szukajacego haka na wlascicela ... tak to brzmi

    > Sama bym za niego placila ten VAT, zeby tylko sie zgodzil, ale to pewnie
    > niemozliwe.

    Nie wiem czy dobrze rozumiem myszlisz ze jakby ci wynajal na GD to musialby
    placic VAT?
    Ale to nie od tego zalezy na co wynajmuje a od tego czy przekroczyl limit
    czy nie ....

    TB

  • 5. Data: 2005-03-06 21:59:39
    Od: "Tomasz Bednarz" <tb(usunTO)@internet.pl>

    [...]
    > Oooo a to ciekawe. Nie wiedzialam :)
    > Dzieki. Moze kiedys sie przyda.
    no nie!
    wydzial meldunkowy w UM cie na podstawie umowy nie zamelduje .....

    a czy ty przypadkiem nie masz za duzo czasu zeby sadzic sie o ten meldunek?
    nie warto poswiecic energie na cos innegoniz kiwanie wlasciciela?

    TB

  • 6. Data: 2005-03-06 22:25:55
    Od: "parrot" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > przeksztalcony
    > w lokal uzytkowy (przeksztalcenie tez troche kosztuje i nie zawsze jest

    Hmm? Tzn., ze nie moze wynajac swego mieszkania na firme dopoki nie
    przeksztalci go w lokal uzytkowy? Ale mnie chodzi tylko o rejestracje
    dzialalnosci pod tym adresem, nie o faktyczne wykonywanie uslug. Jestem
    doradca i wszystkie spotkania odbywaja sie w firmach lub "na miescie" -
    nigdy w siedzibie firmy, stad pomysl, by zmienic umowe najmu mieszkania na
    umowe podpisana ze mna, jako z DG, by wrzucac (wysokie) koszty w firme.

    > kazda umowe trzeba rejestrowac w US bez wzgledu czy na najem mieszkania
    > czy
    > lokalu uzytkowego

    To jednak jak mi sie wydaje - rzadkosc.

> [...]
    > Torche problemu stwarzaja tu umowy o dzielo bo jesli wlasciciel ma tez
    > takowe to teraz limitu musi lepiej pilnowac!

    Aaaa. Mnie sie wydawalo, ze VAT placi przez sam fakt, ze wynajmuje komus,
    kto ma DG. Czyli musi przekroczyc limit?

    > Jesli wynajmuje mieszkanie to z VATem czynsz jest wyzszy i najemca nie ma
    > ztego zadnych korzysci.
    > Jesli pod DG to najemca moze to jakos przelknie jesli tez jest VATowcem.

    Najemca (czyli ja) ma korzysci, bo moze sobie ten koszt odliczac.

> [...]
    > zaszkodzic [...] jakie klopoty moze miec z tego powodu"
    > Czyzby nowy przypadek szukajacego haka na wlascicela ... tak to brzmi

    Zaden hak. Po prostu chce wiedziec, co to oznacza dla wynajmujacego. Wrecz
    chcialabym mu zaoszczedzic klopotow, bo nie mam z nim najmniejszych
    problemow, umowa jest podpisana na 4 lata, mieszkanie fajne i chcialabym tu
    zostac do konca okresu najmu. Pytam, bo nie chcialabym, by np. zrezygnowal
    ze mnie z powodu glupiego VATu

> [...]
    > placic VAT?
    > Ale to nie od tego zalezy na co wynajmuje a od tego czy przekroczyl limit

    No wlasnie tak myslalam. Widze, ze bylam w bledzie :)

    Pozdrawiam
    parrot

  • 7. Data: 2005-03-06 22:32:53
    Od: "parrot" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > meldunek?
    > nie warto poswiecic energie na cos innegoniz kiwanie wlasciciela?

    Czytaj ze zrozumieniem prosze. Jakie kiwanie?
    Zainteresowalo mnie to, bo nie mam zadnego meldunku w ogole. W tym
    policyjnym panstwie czasem sie przydaje (np. od trzech lat nie moge brac
    udzialu w zadnych wyborach, szkola pyta mnie gdzie ma zglosic, ze dzieci
    wypelniaja obowiazek szkolny, itd., itp.). Na razie szkole powiedzialam, ze
    na Berdyczow, a w wyborach (z zalem) nie uczestnicze.

    Jesli bede chciala meldunek - na pewno zapytam wlasciciela. To, ze kiedys
    "moze sie to przydac", dotyczy "kiedys tam w zyciu". Po prostu to moj czuly
    punkt po tym, jak matka wymeldowala mnie z mezem i z dziecmi w dwa tygodnie
    z meldunku stalego (w postepowaniu administracyjnym). Od tamtej pory, w mysl
    polskiego prawa - jestem bezdomna.

    Na razie dobrze mi z tym.

    Chyba masz obsesje Tomaszu...

    Pozdrawiam
    parrot

  • 8. Data: 2005-03-06 22:41:28
    Od: "Tomasz Bednarz" <tb(usunTO)@internet.pl>

    [...]
    > Chyba masz obsesje Tomaszu...

    oj mam nawet kilka
    jedna na punkcie lokatorow :-)

    TB

  • 9. Data: 2005-03-06 22:54:52
    Od: "Tomasz Bednarz" <tb(usunTO)@internet.pl>

    > Hmm? Tzn., ze nie moze wynajac swego mieszkania na firme dopoki nie
    > przeksztalci go w lokal uzytkowy?

    Moze ale wtedy bedzie to wykroczenie/przestepstwo
    a sprawa rozbija sie wlasnie o podatek od nieruchomosci za lokal uzytkowy -
    W przypadku mieszkani aplaci sie w moim miescie 0,53 zł/m2
    a w przypadku lokalu uzytkowego 16,98 zł/m2
    Latwo policzyc ze mowimy o roznicy 32rotenej :-)

    >Ale mnie chodzi tylko o rejestracje
    > dzialalnosci pod tym adresem, nie o faktyczne wykonywanie uslug.

    tego nie wiem czy dzialanosc moze byc zarejestrowana w lokalu mieszkalnym -
    moze moze :-)
    ale czy wtedy mozna koszty najmu traktowac jako koszt dzialanosci ....
    proponuje udac sie do UM i rozwiac wlasne watpliwosci

    [...]

    > To jednak jak mi sie wydaje - rzadkosc.

    Ja jeszcze w swoim zyciu nie mialem do czynienia z umowa ktorej bym ja czy
    druga strona nie zglosil lub nie opodatkowal

    [...]
    > Aaaa. Mnie sie wydawalo, ze VAT placi przez sam fakt, ze wynajmuje komus,
    > kto ma DG. Czyli musi przekroczyc limit?

    tak

    > Najemca (czyli ja) ma korzysci, bo moze sobie ten koszt odliczac.

    Ty mozesz sobie odliczac koszt zarowno jak placisz z VATem jak i bez niego
    Gdybys sama byla VATowcem to VAT dla ciebie nie bedzie stanowil tak
    wielkiego
    ciezaru bo wtedy odliczysz jeszcze VAT gdy sama za cos zaplacisz z VATem

    [...]
> [...]
    tu
    > zostac do konca okresu najmu. Pytam, bo nie chcialabym, by np. zrezygnowal

    mysle ze jesli ktos wynajmuje likale mieszkalne i nie musi byc VATowcem to
    go do tego nie naklonisz bo dla mieszkajacych VAT bedzie dodatkowym
    obciazeniem
    w przypadku DG nie ma to tak wielkiego znaczenia choc tez jakies ma ....
    przeciez tez sa DG ktore nie wchodza w VAT (bo limit nie zostal
    przekroczony)

    jest jeszcze jeden szczegolik - zeby nie placic VATu - nie mozna przekroczyc
    limitu ale trzeba tez zglosic ze wybiera sie zwolnienie z VATu - a nie
    wszyscy o tym wiedza .....

    ty piszesz ze rejestrowanie umow to rzadkosc a ja powiem ze
    w moim rejonie prawie wszyscy wlasciciele wynajmujacy mieszkania nie placa
    VATu bo nie przekroczyli limitu
    i prawie wszyscy nie zlozyli deklaracji zwolnienia z VAT .... z niewiedzy
    :-(

    pewnie zwiazane jest to tez z tym ze aby wynajmowac mieszkanie nie trzeba
    nawet specjalnie zglaszac DG a wiec nie trzeba zaglebiac sie w przepisy

    upierdliwi lokatorzy maga tu wlascicielom wiele namieszac
    [...]
    TB

  • 10. Data: 2005-03-07 06:13:00
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <d0fuds$4us$1@atlantis.news.tpi.pl>, Tomasz Bednarz wrote:

    > kazda umowe trzeba rejestrowac w US bez wzgledu czy na najem mieszkania czy
    > lokalu uzytkowego

    Jakie jest źródło tej informacji?

    Renata