  • 1. Data: 2006-11-25 13:42:32
    Temat: Wykup lokatorskiego prawa do lokalu
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Czy coś może wiadomo o przyszłych planach wykupu lokarskiego prawa do lokalu
    mieszk.? Pół roku temu miało być bezpłatne, ale coś temat umarł...
    Aktualnie spółdzielnia ceni wykup na jakieś 25-30% wartości lokalu. Trochę
    drogo.

    Drugie pytanie: jakie pułapki wiążą się z zakupem mieszkania (lokatorskiego)?
    Czy jest w ogóle sens czymś takim się interesować?

  • 2. Data: 2006-11-25 14:03:34
    Temat: Re: Wykup lokatorskiego prawa do lokalu
    Od: Igor Kotlicki <t...@p...onet.pl>

    r...@a...net.pl napisał(a):
> [...]
    >
    > Drugie pytanie: jakie pułapki wiążą się z zakupem mieszkania (lokatorskiego)?
    > Czy jest w ogóle sens czymś takim się interesować?

    Podatek. Kupno wkladu spoldzielczego, dla urzedu skarbowego, nie jest
    tozsame z zakupem mieszkania.
    Jesli np sprzedasz mieszkanie przed uplywem 5 lat, to aby nie zaplacic
    podatku, trzeba kupic inne mieszkanie. Wplata na wklad czlonkowski to
    dla US nie jest kupno mieszkania, zatem od sprzedazy poprzedniego
    krzykna 10% podatku (oczywiscie odczekawszy 5 lat, aby miec jeszcze
    troche karnych odsetek).
    Szwagier to wlasnie przerabia. Na razie jest 1:1.

    BR
    Igus'

  • 3. Data: 2006-11-25 14:17:18
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik <r...@a...net.pl> napisał w wiadomości

    > Aktualnie spółdzielnia ceni wykup na jakieś 25-30% wartości lokalu. Trochę
    > drogo.

    a nie chodzi ci przypadkiem o spoldzielczo-wlasnosciowego prawa do lokalu?

  • 4. Data: 2006-11-25 15:18:38
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Sat, 25 Nov 2006 15:17:18 +0100, w
    <40f12$45685070$57ce90a6$16631@news.chello.pl>, "szerszen" <s...@t...pl>
    napisał(-a):

    > Użytkownik <r...@a...net.pl> napisał w wiadomości

    > a nie chodzi ci przypadkiem o spoldzielczo-wlasnosciowego prawa do lokalu?

    W tej chwili jest lokatorskie prawo do lokalu -- chodzi o wykup na
    własnościowe.

  • 5. Data: 2006-11-25 15:50:49
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > W tej chwili jest lokatorskie prawo do lokalu -- chodzi o wykup na
    > własnościowe.

    no to odpowiadajac na pytanie, pewnie ze sie oplaca interesowac, a jesli 20
    czy 30% rynkowej ceny to dla ciebie drogo, to sorry, ale bez przesady

    biorac pod uwage obecne ceny mieszkan i to jak te ceny rosna, to brac i sie
    nie zastanawiac, jedyny minus to to, co juz igor napisal, przez 5 lat nie
    mozez go sprzedac

    i byc moze masz 2 mozliwosci wykupu, jako spoldzielczo-wlasnosciowe i
    wlasnosciowe, to pierwsze jest bez prawa do ziemi, to drugie ze wszystkim,
    przy pierwszym zdaje sie ze musisz byc czlonkiem spoldzielni, przy drugim
    nie, na oba typy mozesz wziac kredyt hipoteczny do rynkowej ceny mieszkania
    jesli zdolnosc ci na to pozwala

    i jeszcze jedna wazna kwestia, czy to wykup czy przeksztalcenie, jesli moze
    to byc przeksztalcenie prawa spoldzielczo lokatorskiego, na spoldzielczo
    wlasnosciowe to wogole rewelacja, bo wtedy nie musisz placic podatku do us

  • 6. Data: 2006-11-26 22:01:25
    Od: "Boombastic" <b...@N...onet.pl>

    Nic nie kupujesz tylko przekształcasz, a to jest spora róznica.

> [...]
    >
    > biorac pod uwage obecne ceny mieszkan i to jak te ceny rosna, to brac i
    > sie nie zastanawiac, jedyny minus to to, co juz igor napisal, przez 5 lat

    Słuszna uwaga. A sprzedać moze nawet następnego dnia. Nie zwraca też
    bonifikaty ustawowej.

> [...]
    > nie, na oba typy mozesz wziac kredyt hipoteczny do rynkowej ceny
    > mieszkania jesli zdolnosc ci na to pozwala

    Tutaj mylisz się. Formalnie w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa
    do lokalu włascicielem całej nieruchomości, czyli i budynku (i wszystkich
    mieszkań) i gruntu jest spółdzielnia. Tak więc nie możesz przekształcić na
    coś co formalnie nie istnieje, bo nie ma znaczenia czy z prawem do gruntu
    czy nie. Nie możesz posiadac lokalu bez gruntu, ale możesz posiadać
    ograniczone prawo jakim jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
    mieszkalnego.
    Druga możliwoscia jest ustanowienie odrebnej własnosci lokalu wraz z
    udziałem w gruncie. Tylko jest pewnien haczyk - grunt pod budynkiem musi
    mieć uregulowany stan prawny, a spółdzielnia przygotowana do ustanowienia
    odrębnej własności (m.in. okreslone współudziały w częsciahc wspólnych
    budynku i w gruncie).

> [...]
    > moze to byc przeksztalcenie prawa spoldzielczo lokatorskiego, na
    > spoldzielczo wlasnosciowe to wogole rewelacja, bo wtedy nie musisz placic

    I tutaj znowu sie mylisz. Potocznie ludzie nazywają to wykup, ale tak
    naprawdę to niczego nie kupują - jest to przekształcenie prawa. W przypadku
    ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu jest zawierana
    umowa ze spółdzielnią. Taka umowa to zwykle 2-3 kartki maszynopisu podpisane
    przez obydwie strony. Nie ma mowy o jakiejkolwiek sprzedaży. No i brak jest
    jakichkolwiek kosztów, żadnych opłat, żadnych podatków.
    W przypadku ustanowienia odrębnej własności konieczny jest akt notarialny.
    Wyodrębniona nieruchomośc jest przekazywana na własność dotychczasowemu
    właścicielowi prawa lokatorskiego. Zresztą tak samo przekształca się
    spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Do tego dochodzą
    koszty aktu notarialnego, ale zdaje się, że koszt ten jest obniżony z tego
    tytułu. Ale nie jestem tego pewny.

  • 7. Data: 2006-11-27 16:44:43
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Boombastic" <b...@N...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:4569ff63$0$17956$f69f905@mamut2.aster.pl...

> [...]
    > bez gruntu, ale możesz posiadać ograniczone prawo jakim jest spółdzielcze
    > własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

    a jaki to ma zwiazek z kredytem hipotecznym?
    jak zwal tak zwal, one jest dysponentem mieszkania, moze wziac na nie
    kredyt, moze je wynajac itd

    > I tutaj znowu sie mylisz.
    [ciach]
    > No i brak jest jakichkolwiek kosztów, żadnych opłat, żadnych podatków.

    napisalem dokladnie to samo, wiec nie wiem o co ci chodzi

  • 8. Data: 2006-11-27 17:03:43
    Od: "Boombastic" <b...@N...onet.pl>

    > a jaki to ma zwiazek z kredytem hipotecznym?

    Żaden. Chodziło mi o fakt, że nie możesz być włascicielem tylko samego
    lokalu.

    > [ciach]
    >
    > napisalem dokladnie to samo, wiec nie wiem o co ci chodzi

    Nie, nie napisałeś tego samego. Niczego nie kupujesz od spółdzielni, tylko
    przekształcasz prawo.

  • 9. Data: 2006-11-28 20:21:20
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Boombastic" <b...@N...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:456b0b13$0$17967$f69f905@mamut2.aster.pl...

    > Nie, nie napisałeś tego samego. Niczego nie kupujesz od spółdzielni, tylko
    > przekształcasz prawo.

    przeczytaj jeszcze raz, pisalem o przeksztalceniu, zreszta, z praktycznego
    punktu widzenia, roznica jest jedynie w nazewnictwie, jestes dysponentem
    tego lokalu, mozesz go zbyc, mozesz go wynajac, mozesz pod niego wziac
    kredyt, a czy nazywa sie to tak czy siak, nie ma wiekszego znaczenia

  • 10. Data: 2006-11-28 21:17:03
    Od: "Boombastic" <b...@N...onet.pl>

> [...]
    > tego lokalu, mozesz go zbyc, mozesz go wynajac, mozesz pod niego wziac
    > kredyt, a czy nazywa sie to tak czy siak, nie ma wiekszego znaczenia

    No to ci zacytuję twoją wypowiedź: