  • 1. Data: 2006-11-25 09:26:12
    Temat: Kto współwłaścicielem ? Prośba o pomoc .
    Od: "Pawel" <A...@v...pl>

    Witam,

    Proszę szanownych grupowiczów o prośbe .. podstawe prawną..
    Jestem od 29 lat mężatką. Działka była męża, dom powstał gdy byliśmy już
    małżeństwem. Czy w tym wypadku jestem współwłaścielem domu chociaż wszytko
    jest na męża ?

    Dziekuje
    Krystyna

  • 2. Data: 2006-11-25 13:21:33
    Temat: Re: Kto współwłaścicielem ? Prośba o pomoc .
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Pawel napisał(a):
> [...]
    > małżeństwem. Czy w tym wypadku jestem współwłaścielem domu chociaż wszytko

    jeśli działka jest męża, to wszystko co się na niej znajduje też
    a Tobie mogą przysługiwać różne roszczenia

    KG

  • 3. Data: 2006-11-25 14:22:27
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <w...@g...net>

    > jeśli działka jest męża, to wszystko co się na niej znajduje też
    > a Tobie mogą przysługiwać różne roszczenia

    ??? Dlaczego? Co ma własność ziemi do własności budynku na niej
    postawionego?
    Jesli był budowany już z majatku wspólnego, to wg mnie jest ich wspólną
    własnością. Jesli z majątku odrębnego męża to jest własnością męża.

  • 4. Data: 2006-11-25 14:55:23
    Od: "Pawel" <A...@v...pl>

    Dziękuje za odpowiedzi. Czy jest jakaś podstawa prawna że ten budynek jest
    naszym wspólnym majątkiem ?
    Opiszę całą sytuacje dlaczego chciałabym to wiedzieć.
    Niedawno otrzymałam działkę którą teraz sprzedaje. Aby niepłacić 10% podatku
    można zainwestować te pieniądze w rozbudowe domu. Dom w ktorym mieszkam
    postawilismy wspolnie z mężem po ślubie ale działka na której on stoi była w
    jego posiadaniu przed ślubem. Czy musze spełnić jakieś wymagania abym mogła
    spokojni inwestować w moj dom i aby urząd skarbowy nie kazał mi placic 10 %
    podatku ?

    Pozdrawiam

    Krystyna

  • 5. Data: 2006-11-25 15:30:51
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl] napisał(a):
    > ??? Dlaczego? Co ma własność ziemi do własności budynku na niej
    > postawionego?

    art.47 i 48 kodeksu cywilnego
    budynek nie jest (zazwyczaj) odrębną nieruchomością, a częścią składową
    gruntu, nie może wiec stanowić odrębnego przedmiotu własności

    KG

  • 6. Data: 2006-11-26 09:57:57
    Od: "rg" <r...@a...pl>

    Własność przynależy gruntowi - to jedna z podstawowych zasad prawa
    cywilnego. Dom zbudowany na gruncie małżonka będzie zatem należał wyłącznie
    do niego, i to bez względu na to, za czyje pieniądze został wzniesiony. O
    przyszłości domu - np. o jego sprzedaży - zgodnie z prawem będzie więc mógł
    decydować tylko właściciel gruntu, na którym dom stoi, i to on będzie
    występował jako strona umowy kupna-sprzedaży. A jeśli - czego nikomu nie
    życzymy - małżeństwo się rozpadnie, małżonek, który finansował budowę,
    będzie mógł żądać wyłącznie zwrotu poniesionych przez siebie wydatków. Nie
    będzie miał natomiast prawa do nieruchomości.

    Mąż i żona, którzy wspólnie finansują budowę na działce należącej do jednego
    z nich, mogą uzyskać równe prawa do domu i uczynić go wspólną własnością. W
    tym celu małżonek, który jest właścicielem gruntu, może:

    - odsprzedać drugiemu udział w nieruchomości - trzeba wówczas zawrzeć umowę
    kupna-sprzedaży,

    - dokonać na rzecz małżonka darowizny udziału w nieruchomości, czyli zawrzeć
    umowę darowizny,

    - przenieść własność nieruchomości (lub udział w niej) z majątku odrębnego
    do majątku wspólnego przez rozszerzenie wspólności ustawowej. W tym celu
    małżonkowie powinni zawrzeć umowę intercyzy. W ten sposób bowiem nie tylko
    można wyłączyć wspólność ustawową, lecz także ją rozszerzyć. Umowa intercyzy
    może być zawarta zarówno przed ślubem, jak i w trakcie trwania małżeństwa.

    W artykule news:ek927k$405$1@news.onet.pl,

  • 7. Data: 2006-11-26 09:58:29
    Od: "rg" <r...@a...pl>

    btw jest to art. z GW