    From: "Boombastic" <b...@N...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Wykup lokatorskiego prawa do lokalu
    Date: Sun, 26 Nov 2006 23:01:25 +0100

    Nic nie kupujesz tylko przekształcasz, a to jest spora róznica.

    > no to odpowiadajac na pytanie, pewnie ze sie oplaca interesowac, a jesli
    > 20 czy 30% rynkowej ceny to dla ciebie drogo, to sorry, ale bez przesady
    >
    > biorac pod uwage obecne ceny mieszkan i to jak te ceny rosna, to brac i
    > sie nie zastanawiac, jedyny minus to to, co juz igor napisal, przez 5 lat
    > nie mozez go sprzedac

    Słuszna uwaga. A sprzedać moze nawet następnego dnia. Nie zwraca też
    bonifikaty ustawowej.

    > i byc moze masz 2 mozliwosci wykupu, jako spoldzielczo-wlasnosciowe i
    > wlasnosciowe, to pierwsze jest bez prawa do ziemi, to drugie ze wszystkim,
    > przy pierwszym zdaje sie ze musisz byc czlonkiem spoldzielni, przy drugim
    > nie, na oba typy mozesz wziac kredyt hipoteczny do rynkowej ceny
    > mieszkania jesli zdolnosc ci na to pozwala

    Tutaj mylisz się. Formalnie w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa
    do lokalu włascicielem całej nieruchomości, czyli i budynku (i wszystkich
    mieszkań) i gruntu jest spółdzielnia. Tak więc nie możesz przekształcić na
    coś co formalnie nie istnieje, bo nie ma znaczenia czy z prawem do gruntu
    czy nie. Nie możesz posiadac lokalu bez gruntu, ale możesz posiadać
    ograniczone prawo jakim jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
    mieszkalnego.
    Druga możliwoscia jest ustanowienie odrebnej własnosci lokalu wraz z
    udziałem w gruncie. Tylko jest pewnien haczyk - grunt pod budynkiem musi
    mieć uregulowany stan prawny, a spółdzielnia przygotowana do ustanowienia
    odrębnej własności (m.in. okreslone współudziały w częsciahc wspólnych
    budynku i w gruncie).

    > i jeszcze jedna wazna kwestia, czy to wykup czy przeksztalcenie, jesli
    > moze to byc przeksztalcenie prawa spoldzielczo lokatorskiego, na
    > spoldzielczo wlasnosciowe to wogole rewelacja, bo wtedy nie musisz placic
    > podatku do us

    I tutaj znowu sie mylisz. Potocznie ludzie nazywają to wykup, ale tak
    naprawdę to niczego nie kupują - jest to przekształcenie prawa. W przypadku
    ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu jest zawierana
    umowa ze spółdzielnią. Taka umowa to zwykle 2-3 kartki maszynopisu podpisane
    przez obydwie strony. Nie ma mowy o jakiejkolwiek sprzedaży. No i brak jest
    jakichkolwiek kosztów, żadnych opłat, żadnych podatków.
    W przypadku ustanowienia odrębnej własności konieczny jest akt notarialny.
    Wyodrębniona nieruchomośc jest przekazywana na własność dotychczasowemu
    właścicielowi prawa lokatorskiego. Zresztą tak samo przekształca się
    spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Do tego dochodzą
    koszty aktu notarialnego, ale zdaje się, że koszt ten jest obniżony z tego
    tytułu. Ale nie jestem tego pewny.