  • Data: 2011-07-02 13:40:51
    Temat: Re: Wydumane długi z przed 10 lat
    Od: mvoicem <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    (02.07.2011 12:49), Marcin Wasilewski wrote:
    > Użytkownik "Smok Eustachy" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Zapominasz, że żyjemy w Polsce. W naszym dzikim kraju wystarczy wystawić
    > fakturę i już właśnie stałeś się dłużnikiem i potencjalnie musisz w
    > sądzie udawadniać, że nie jesteś wielbłądem.

    Jak inaczej wyobrażasz sobie jakikolwiek obrót gospodarczy?

    Przecież to normalne, że jeżeli uważam że pan X ma mi zapłacić Yzł, to
    wystawiam mu fakturę (lub inny dokument, w zależności za co jest to
    Yzł). Pan X mi płaci, albo jeżeli nie poczuwa się do zapłaty - nie
    płaci. Wtedy albo sprawę olewam, albo idę z tym do sądu. Przed sądem
    wyjdzie czy ja czy X mamy racje (wersja dla realistów: czy ja czy X mamy
    szczęście).

    Jeżeli takie postępowanie jest charakterystyczne dla dzikiego kraju, to
    jak jest w krajach cywilizowanych?

    > Dla mnie w ogóle jest
    > chore, że można wyciągnąć jakieś śmieci z przed 10, czy 30 lat i iść z
    > tym do sądu.

    Dlaczego?

    > Zarzut przedawnienia powinien być podnoszony z urzedu przez
    > sąd.

    Tu się zgodzę, że w przypadku kiedy dla danego typu zobowiązania
    zazwyczaj następuje przedawnienie, mogłoby być tak że nie przysługuje
    postępowanie nakazowe, tylko wierzyciel powinien przed sądem "normalnym"
    wykazać że nastąpiło przerwanie biegu przedawnienia.

    p. m.