  • Data: 2012-04-25 10:05:33
    Temat: Re: Wniosek o odrzucenie wniosku!
    Od: m <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 25.04.2012 09:40, sofu pisze:
    > Wyobraźmy sobie, że zmarły spadkodawca miał (nadal żyje) córkę, której
    > dał kiedyś np. przed 15 laty jakąś darowiznę. Niech to bedą pieniądze.
    > A umierająć pozostawił mieszkanie własnosciowe w blokach, które zapisał
    > swojej sąsiadce (np. za to, że ta mu dobrze ustami robiła), która znał
    > od np. roku przed śmiercią. I teraz ta sąsiadka stawia dziś wniosek, aby
    > zlustrowac majatek tej córki i śledzić co kiedyś darował jej ojciec ( a
    > przy okazji jakim majatkiem rozporządza ta córka niekoniecznie mający
    > jakikolwiek związek z ojcem).

    Nie napisałeś najważniejszego - kogo uczynił spadkobiercą. Bo zapis
    mieszkania to jedno, a kto dziedziczy całość majątku (z którego musi
    oddać mieszkanie zapisobiorcy (uwaga, tu się nieco zmieniło niedawno) )
    - to drugie.

> [...]
    > będzie liczony od wartości tego co dostanie ta sasiadka (wartość
    > mieszkania).
    > Logika tej hipotetycznej sąsiadki jest taka, że może spadkodawca dając
    > darowiznę pieniężną córce powinien miec zgode swojej żyjacej przed tem
    > żony (która w miedzy czasie umarła), a jeśli by się okazało, że nie
    > miał, to tamta darowizna powinna byc jakoś anulowana, a suma wejsć do
    > puli spadkowej.
    > Argumentuje, że skoro dziś dziedziczy po ojcu tej córki to ma prawo nie
    > godzić się na przeszłe darowizny i żadać ich zwrotu.

    Zakładając że to sąsiadka jest w testamencie spadkobierczynią, to dla
    mnie sytuacja wygląda nieco inaczej.

    To córka może się domagać *od sąsiadki* zachowku, w wysokości połowy
    wartości mieszkania. W gotówce. Ale - od tej kwoty należy odliczyć
    wszelkie darowizny które kiedykolwiek zmarły poczynił na rzecz córki.

    Czy sąsiadka ma prawo lustrować majątek córki? Nie wiem, ale tak na
    chłopski rozum, jeżeli nawet, to dopiero jak córka zwróci się do niej o
    zachowek.

    p. m.