    From: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: WindowsOEM
    Date: Mon, 18 Nov 2002 20:51:43 +0100

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:

    >:)

    :P

    >Kasiu, znasz przypadek wyroku kiedy oskarżony *miał* licencję,
    >ale OEM - i *przegrał* ?
    >A jak nie oskarżony - to przynajmniej pozwany ;)

    Niestety nie znam, co nie znaczy oczywiście że ich nie było.
    AFAIK większość kontroli softu kończy się w przypadku znalezienia czegoś
    dobrowolnym wypłaceniem odszkodowania, a z drugiej strony kwestionowany
    OEM nie jest najczęściej jedynym 'grzechem' stwierdzanym przy takiej
    kontroli :)

    Proponuję więc:
    -
    Zakupić na Allegro 'ezgemplarz utworu' OEM, zainstalować i donieść na siebie

    - lub tylko zadzwonić do BSA i zapytać, co by było w takim przypadku.
    Druga metoda wydaje mi się prostsza, pierwsza natomiast pewniejsza :)

    >Bo wygląda na to że pewna rozbieżność między literą prawa
    >a obyczajami istnieje :)

    Ależ oczywiście Gotfrydzie, naiwnością byłoby twierdzenie,
    że obyczaje ściśle odzwierciedlają ową literę ;)

    >PS: OEM to nie tylko zakaz odsprzedaży. W przypadku np. Office
    >wersja pełna umożliwia legalne korzystanie z *poprzednich*
    >wersji, a to IMHO ma znaczenie !

    Tak, nie jestem pewna także czy windows OEM podlega aktualizacji
    do nowej wersji (upgrade). Różnica jest chyba także w supporcie,
    OEM odsyła do producenta sprzętu.

    Dalej jednak nie widzę podstawy do twierdzenia, że licencja
    nie może zezwolić na _używanie_ programu tylko pod pewnymi warunkami
    (np. na sprzęcie z którym został zakupiony - OEM czy do działalności
    niekomercyjnej - licencja edukacyjna).
    Drugą IMHO nierozwiązaną kwestią jest problem licencjonowania vs. sprzedaży
    programu. Nieśmiertelny zapis w licencjach 'Program jest licencjonowany,
    nie sprzedawany' świadczyłby przynajmniej o intencji skorzystania
    z pierwszej z tych możliwości przez uprawnionego. Oczywiste jest, że
    udzielanie licencji jest znacznie korzystniejsze dla producenta niż
    zwykła sprzedaż produktu.

    A w ogóle problem 'nieodstępowalnych' licencji dotyczy bardzo wielu
    programów nie tylko Microsoftu, szczególnie tych najbardziej kosztownych.
    Czy są jakieś szczegółowe przepisy dotyczące zasad licencjonowania,
    czy może obowiązują tu tylko uregulowania dotyczące umów?

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl