    From: " bobesh" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Warunkowa umowa sprzedaży działki a prawo odkupu ANR
    Date: Mon, 8 Oct 2007 08:13:37 +0000 (UTC)

    bartek g <s...@g...pl> napisał(a):

    > Witam!
    > Sprzedający kupił działkę 2 lata temu od ANR a obecnie zdecydował się na
    sprzedaż.

    Poinformował was o tym, że nabył działkę od ANR? Czy prawo odkupu Agencji
    było ujawnione w księdze wieczystej?

    > Sprzedający poinformował ANR o umowie i ku naszemu zdziwieniu dostał
    > odpowiedź, że ANR zamierza skorzystać z prawa odkupu.

    Zgodnie z art.29 ust.4 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi
    Skarbu Państwa ma takie prawo.

    > Piszę o zdziwieniu, dlatego że wszyscy (znajomi z biura nieruchomości nie
    > pośredniczący w tej sprzedaży, a więc obiektywni, notariusz oraz
    kredytodawca)
    > zapewniali nas że ANR "wetuje" jedynie umowy w przypadku gdy podlegający
    > sprzedaży teren jest większy niż 1ha oraz gdy cena jest rażąco poniżej cen
    > rynkowych. Uspokoiły nas statystyki, podobno ANR skorzystała z prawa
    > pierwokupu w 300 przypadkach na 300 tysięcy wniosków.

    No to nie do końca jest tak. Poza tym należy rozróżnić prawo _pierwokupu_
    wynikające z ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, od prawa _pierwokupu_
    wynikającego z ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu
    Państwa (art.29 ust.3) i prawa _odkupu_ wynikającego z art.29 ust.4 tej
    ustawy.

    Informacje zwrotne które otrzymałeś dotyczyły prawa _pierwokupu_ z ustawy o
    ustroju rolnym. To prawo przysługuje Agencji w przypadku sprzedaży dowolnej
    nieruchomości mającej charakter rolny (o tym decyduje plan zagospodarowania
    przestrzennego, a w razie jego braku ewidencja gruntów) i nie ma znaczenia
    jak i od kogo ta nieruchomość została wcześniej nabyta. I faktycznie Agencja
    nieczesto korzysta z tego prawa, ale to ze względu na to, że najczęściej są
    to nieruchomości nieprzydatne dla Agencji. Nie ma większego znaczenia cena
    ani wielkość działki - jeśli np. działka ta przylega do nieruchomości
    Agencji, tudzież jest istotna dla ich obsługi (np. dodatkowy dojazd) to
    Agencja kupuje nawet i takie 30 arów, co najwyżej idzie do Sądu ustalić cenę,
    jesli jest za wysoka. Ale faktycznie i notariusz, i pośrednik mogli na 90%
    założyć, że Agencja nie skorzysta z prawa pierokupu z ustawy o ustroju rolnym.
    Ale:
    Nieruchomość o której piszesz nabyta została od ANR, a tutaj zastosowanie
    mają inne (podane wyżej) przepisy. Podstawowym pytaniem jest, czy sprzedający
    poinformował o tym Ciebie i notariusza i czy prawo odkupu Agnecji było
    ujawnione w księdze wieczystej. Bo jeśli było, notariusz powinien Ciebie i
    sprzedającego poinformować o prawie odkupu Agencji i konsekwencjach.
    Jesli nie było ujawnione, a sprzedający informował, że nieruchomośc jest od
    ANR to można było bardzo, ale bardzo ryzykownie założyć, że prawo odkupu nie
    przysługuje agencji, jeśli nie jest wpisane do KW (bo powinno być).
    Natomiast jeśli prawa odkupu nie było w KW, a sprzedający zataił, że
    nieruchomośc jest od ANR to już inna beczka.

    > Stąd moje pytania:
    > - czy ktoś może wyjaśnić dlaczego ANR akurat w tym przypadku chce
    skorzystać z
    > prawa odkupu i czy możemy domagać się od ANR takiego wyjaśnienia,

    Zapewne dlatego, że:
    1. Działka ta przylega do innych nieruchomości Agencji, bądź może z nimi
    tworzyć większą całość.
    2. Ceny nieruchomości wzrosły i warto odkupić choćby po to, aby zaraz dać na
    przetarg za wyższą cenę :}

    Domagać się wyjaśnienienia możecie, ale po co? To tak jakbyś mnie pytał
    dlaczego chcę kupić właśnie ten samochód, choć na placu stoi sto innych.

    > - w związku z tym że Agencja jeszcze nie wysłała do notariusza decyzji o
    > odkupie, czy jest jakaś formalna metoda powstrzymania ANR od odkupienia
    > działki (jeżeli tak to co jeszcze możemy zrobić w tym celu),

    Tak - biegiem do notariusza złożyć zgodne oświaqdczenie o rozwiązaniu tej
    umowy.

    > - czy możemy jeszcze mieć jakąś nadzieję na sfinalizowanie umowy, czy już
    > mówiąc kolokwialnie pozamiatane?

    Jesli jej nie rozwiążecie to Agencja odkupi i posprzątane.

    > Jeszcze raz bardzo proszę o pomoc. Jeżeli nie podałem wszystkich istotnych
    > informacji to proszę pytać.

    Pytania wyżej. Istotne jest tylko czy prawo odkupu było ujawnione w KW i czy
    wiadome było, że nieruchomość jest od ANR.

    bobesh