    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Urlop Plan...
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 13 Jan 2012 14:09:16 +0100

    On Fri, 13 Jan 2012 13:05:39 +0100, Nixe wrote:

    > Gdzie jest konkretnie napisane, że jeśli nie zapewni (mimo zgody
    > pracownika), to dostanie mandat? I w jakiej wysokości.

    > Można polemizować, jakie w tym przypadku znaczenie ma słowo "powinna".
    > Wg SJP może ono znaczyć zarówno "konieczność" jak i "wskazanie", które
    > to znaczenia nijak nie są jednoznaczne.

    Jeżeli chodzi o akty prawne, to sprawa jest jednoznaczna i słowo
    "powinność" oznacza konieczność.

    Swoją drogą to dziwna maniera twórców prawa, bo akurat to słowo bardzo
    często powoduje takie właśnie nieporozumienia przy "ludowych"
    interpretacjach.
    Nawet jest do tego dorobiona jakaś uczona teoria dlaczego w aktach prawnych
    nie używa się słowa "musi", a "powinien" :)

    > Gdyby napisali konkretnie "musi
    > trwać" lub "pracodawca obowiązany jest udzielić przynajmniej 14-dniowego
    > urlopu", to sprawa byłaby jasna :)

    Dla tych co to pisali, słowo "powinno" jest wystarczająco jasne ;)

    > "Powinieneś to wyrzucić" nie oznacza "Musisz to wyrzucić" czy "Jesteś
    > obowiązany to wyrzucić".

    Dokładnie to oznacza :)
    Np. w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów masz 90 sztuk
    różnych "powinien" - spróbuj pojeździć czymś co tych "sugestii" nie spełnia
    ;)

    > A tutaj nawet nie ma słowa o pracodawcy, tylko o podziale urlopu
    > przez_pracownika_. I to on decyduje, na jakie części dzieli urlop, przy
    > czym wskazaniem jest (niekoniecznie obowiązkiem), by przynajmniej jedna
    > część trwała nie mniej niż 14 dni.

    Obowiazek udzielenia urlopu ciąży na pracodawcy.
    A prawa do urlopu nie można się zrzec.

    > Stąd moje wcześniejsze pytanie - z
    > jakiej racji pracodawca miałby otrzymać mandat z powodu takiej, a nie
    > innej decyzji pracownika?

    Urlop nie jest decyzją pracownika, pracownik jedynie skłąda wnioski które
    pracodawca w miarę możliwości uwzględnia.

    > W związku z tym, co wyżej, niektóre interpretacje tego przepisu są
    > takie, jak wcześniej pisałam (nie wymyśliłam tego - byłam kiedyś na
    > jakimś szkoleniu HR i między innymi na ten temat była dyskusja).

    No tylko całą dyskusja zapewne oparta była o niezrozumienie słowa
    "powinien".