  • 1. Data: 2003-01-15 19:33:51
    Temat: Umowa najmu...
    Od: "MCPC" <m...@w...pl>

    ...chce wynajac pomieszczenie na prowadzenie kawiarenki internetowej oraz
    punkt dostepowy lokalnej sieci kpomputerowej. Osoba od ktorej chce wynajac
    lokal w umowie chce sobie zastrzec punkt iz moze mnie w ciagu miesiaca
    wysiudac bezkarnie z lokalu - jak moge sie przedtym zabezpieczyc? Czy moge
    zadac wpisania w umowe np punktu iz w przypadku gdy wynajmujacy chce zerwac
    umowe przed uplywem jej trwania (np dwa lata) to placi kare umowna w
    wysokosci 100000PLN? Czy moze sie od tego wynajmujacy obezpieczyc? A moze
    jest jakies inne rozwiazanie tego problemu. Ja ze swej strony boje sie ze
    jezeli kawiarenka mi wypali i rozkrece w tym miejscu interes to wynajmujacy
    mi pomieszczenie uzna iz sam moze robic to samo i po prostu kaze mi sie
    wyniesc a ja zostane ze sprzetem ktory biore w leasing na lodzie...

    pzdr
    Roman

  • 2. Data: 2003-01-16 13:12:41
    Temat: Re: Umowa najmu...
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    Czy moge
> [...]
    > umowe przed uplywem jej trwania (np dwa lata) to placi kare umowna w
    > wysokosci 100000PLN? Czy moze sie od tego wynajmujacy obezpieczyc?

    Mozesz tego zadac i jak wynajmujacy sie zgodzi na taki zapis, to bedzie
    musial

    zaplacic ta kare umowna.

    Konrad

  • 3. Data: 2003-01-16 13:34:46
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : lokal w umowie chce sobie zastrzec punkt iz moze mnie w ciagu miesiaca
    : wysiudac bezkarnie z lokalu - jak moge sie przedtym zabezpieczyc?

    przy umowie najmu???
    zawartej na dwa lata???

    no to ja mu życzę powodzenia:
    673. § 3. Jeżeli czas trwania najmu jest oznaczony, zarówno wynajmujący, jak
    i najemca mogą wypowiedzieć najem w wypadkach określonych w umowie.

    Czyli wcześniej musielibyście zapisać w umowie powody, dla których umowa
    może być wypowiedziana,
    a później ten powód musiałby zaistnieć.

[...]

    oczywiście, że możesz, ale jeśli jemu zależy na tym, żeby móc rozwiązać
    umowę w dowolnej chwili, to chyba się na to nie zgodzi

    : Czy moze sie od tego wynajmujacy obezpieczyc?

    nie, bo to nie jest zdarzenie losowe, nie da się - imho - ubezpieczyć od
    rzeczy, która zależy ode ubezpieczonego

[...]

    zawrzyj umowę najmu na czas określony (kilka lat),
    dokładnie określ przyczyny wypowiedzenia, (np. zaprzestanie przez Ciebie
    działalności i tego typu ważne powody)sposób rozliczania Twoich nakładów na
    lokal, sposób ewentualnego podwyższania czynszu (o ile, jak często, kiedy)
    po podpisaniu umowy możesz biec do notariusza aby on potwierdził datę
    zawarcia umowy (kosztuje to chyba 20 zł), ale nie jestem pewien.
    na upartego możesz złożyć wniosek o ujawnienie Twojego prawa najmu w księdze
    wieczystej dla lokalu.

    Jesli będziesz płacił czynsz i nie zbankrutujesz, jesteś nie do ruszenia.

    pozdrowienia

  • 4. Data: 2003-01-17 10:11:59
    Od: a...@p...onet.pl

    Zsada jest taka, że zawierając umowę najmu na czas określony - nie powinno być
    mozliwości - poza ściśle określonymi w umowie wyjątkowymi okolicznościami (np.
    zaleganie z czynszem za ileś tam okresów płatności, dewastacja lokalu) - by
    umowę te wypowiedzieć przezd upływem okresu, na który została zawarta. Tyle
    orzecznictwo Sądu Najwyższego - a praktyka idzie troszkę inną drogą ;)
    Ty oczywiście możesz zaproponować wynajmującemu - bo przecież zawieracie umowę,
    której warunki dowolnie możecie kształtować - albo wydłużenie okresu
    wypowiedzenia (i dodatkowo obwarowanie mozliwości tego wypowiedzenia ściśle
    określonymi przesłankami) albo nawet tę "karę umowną" (prawnicy - nie krzyczeć
    na mnie - wiem, że to nie jest kodeksowa kara umowna) - ale wątpię, czy on
    zgodzi się na taką możliwość. Lepiej chyba jednak negocjować dłuższy okres
    wypowiedzenia i enumeratywnie wyliczyć przypadki, w których może ono nastąpić.

    Karina