  • 1. Data: 2007-07-02 19:27:00
    Temat: Umieszczenie w szpitalu psychiatrycznym bez zgody
    Od: Sebcio <s...@w...pl>

    Otoz jest taka sytuacja
    Jest sobie rodzina Ojciec, Matka
    Brat starszy i mlodzy
    mlodszy jest chory psychicznie
    opiekunami chorego sa rodzice
    czy pelnoletni brat(ten starszy) moze domagac sie od sadu (mimo ze nie
    jest opeikunem prawnaym) umiueszczenia w szpitalu psychiatrycznym tego
    mlodszego, jezeli ten nie jest zdolny do samodzielnej egzystencji, i
    stwarza realne zagrozenie dla siebie i innych, czy moga to zrobic
    tylko opiekunowie prawni
    Jesli tego nie moze zrobic bezposrednio to czy moze cos zrobic by czuc
    sie bezpiecznie?, jakos obejsc zgode opiekunow prawnych

  • 2. Data: 2007-07-02 19:31:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uzytkownik "Sebcio" <s...@w...pl> napisal w wiadomosci

    Jedyne, co mozna, to w momencie, gdy wystepuje zagrozenie zlozyc
    zawiadomienie o przestepstwie. Wówczas sad karny moze zdecydowac o
    umieszczeniu w szpitalu. A jakiego rodzaju jest to zagrozenie?

  • 3. Data: 2007-07-02 19:39:25
    Od: Sebcio <s...@w...pl>

    On Mon, 2 Jul 2007 21:31:34 +0200, "Robert Tomasik"
    <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    >zawiadomienie o przestepstwie. Wówczas sad karny moze zdecydowac o
    >umieszczeniu w szpitalu. A jakiego rodzaju jest to zagrozenie?
    Agresja fizyczna, i rozumiem ze mozna wtedy obejsc brak zgody
    opiekunow prawnych?

  • 4. Data: 2007-07-02 19:53:19
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

> [...]
    > Jesli tego nie moze zrobic bezposrednio to czy moze cos zrobic by czuc
    > sie bezpiecznie?, jakos obejsc zgode opiekunow prawnych

    Jezeli dotychczasowe zachowanie tego chorego wskazuje na to, ze z powodu tej
    choroby zagraza bezposrednio wlasnemu zyciu albo zyciu lub zdrowiu innych
    osób to mozna go przyjac do szpitala bez zgody opiekunów prawnych (a jezeli
    ma ponad 16 lat to tez bez jego zgody).

    Zadecyduje o tym lekarz po zbadaniu tej osoby i zasiegnieciu opinii drugiego
    lekarza psychiatry albo psychologa.
    Do tego trzeba aby przyjecie zatwierdzil ordynator (ma na to 48 godzin od
    przyjecia). A w ciagu 72 godzin od przyjecia kierownik szpitala musi
    zawiadomic sad opiekunczy, ktory wszczyna odpowiednie postepowanie i
    zaklepuje decyzje lekarza albo zwalnia ze szpitala.

    Sad opiekunczy moze rozpoznac sprawe o umieszczenie takiej osoby w szpitalu
    równiez na wniosek m.in. krewnych w linii prostej tej osoby, rodzenstwa badz
    osoby sprawujacej nad nia faktyczna opieke albo z urzedu.

  • 5. Data: 2007-07-02 19:56:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Agresja fizyczna, i rozumiem ze mozna wtedy obejsc brak zgody
    > opiekunowi prawnych?

    Nie jest to proste, ale w kazdym razie upraszcza. Taka agresja polaczona z
    grozbami karalnymi to juz dosc solidna podstawa do stwierdzenia
    przestepstwa, co w dalszej konsekwencji wobec niepoczytalnosci otwiera
    mozliwosc orzeczenia srodka zabezpieczajacego w formie osadzenia w
    szpitalu.

  • 6. Data: 2007-07-02 19:56:48
    Od: Sebcio <s...@w...pl>

    On Mon, 2 Jul 2007 21:53:19 +0200, "NoMAD"
    <n...@W...TO.gazeta.pl> wrote:

> [...]
    >równiez na wniosek m.in. krewnych w linii prostej tej osoby, rodzenstwa badz
    >osoby sprawujacej nad nia faktyczna opieke albo z urzedu.

    wielkie dzieki

  • 7. Data: 2007-07-03 10:10:34
    Od: Sebcio <s...@w...pl>

    <n...@W...TO.gazeta.pl> wrote:

> [...]
    >równiez na wniosek m.in. krewnych w linii prostej tej osoby, rodzenstwa badz
    >osoby sprawujacej nad nia faktyczna opieke albo z urzedu.

    tu nie ma grozb ani nic takiego, bo osoba ta ma autyzm, jednoczesnie
    objawiajacy sie atakami agresji(ma 20 lat, jest duzy i silny), ma juz
    papiery okreslajacy jego chorobe i wszystko, gdyby starszy brat zlozyl
    wniosek o umieszczenie go w psychiatryku a opeikunowie prawni nie
    zgodzili by sie to czy mimo wszystko sad nadal by mogl rozpatrzyc taka
    ewentualnosc, czy veto opiekunow natychmiast konczy wszystko i starszy
    brat nic tu nie ma do gadania?

  • 8. Data: 2007-07-03 16:19:07
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

> [...]
    > zgodzili by sie to czy mimo wszystko sad nadal by mogl rozpatrzyc taka
    > ewentualnosc, czy veto opiekunow natychmiast konczy wszystko i starszy

    Tak, sad móglby rozpotrzyc mimo "veta" opiekunów.
    Generalnie sa 2 drogi do umieszczenia bez zgody opiekunów (i samego
    zainteresowanego).

    Pierwsza to opisana przeze mnie powyzej - tak zwany "tryb nagly' kiedy ktos
    na przyklad zaczyna szalec po domu z siekiera. Wtedy przyjezdza ekipa i go
    zamyka. To dotyczy osób o których wiadomo ze sa chore psychicznie. Bo jesli
    tylko wykazuja objawy choroby ale nie sa one stwierdzone, to mozna w tym
    trybie zamkac na max 10 dni i tylko w celu stwierdzenia tej choroby. W obu
    przypadkach szpital informuje o wszystkim sad opiekunczy, ktory decyduje co
    dalej (tzn. czy go trzymac czy nakazac zwolnienie ze szpitala).

    Druga droga to jest tryb wnioskowy. Osoba uprawniona sklada wniosek do sadu
    opiekunczego o umieszczenie takiego klienta w szpitalu. Ale do wniosku
    TRZEBA koniecznie zalaczyc zaswiadczenie lekarza psychiatry. Takie
    zaswiadczenie wydaje lekarz po osobistym zbadaniu pacjenta. Ono wazne jest
    TYLKO 14 dni. Mozna zwrócic sie do lekarza o przebadanie tej osoby. Lekarz
    wzywa na wizyte tego pacjenta i go bada. Jesli pacjent nie stawi sie to
    lekarz moze zarzadzic doprowadzenie go przez policje albo zbadac go na
    miejscu (w domu). Po sporzadzeniu zaswiadczenia wydaje je osobie
    zglaszajacej a ta ma 14 dni od wystawienia zaswiadczenia na wystapienie z
    wnioskiem do sadu opiekunczego. W tym wypadku krag osób uprawnionych do
    wystapienia z wnioskiem bedzie taki sam jak opisalem wyzej + MOPS).

    Wszystkie informacje znajdziesz w ustawie o ochronie zdrowia psychicznego
    (artykuly chyba od 22 do 29).
    W razie niejasnosci mozna przeczytac jeszcze jakis komentarz do tej ustawy.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2007-07-03 17:07:22
    Od: Sebcio <s...@w...pl>

    On Tue, 3 Jul 2007 18:19:07 +0200, "NoMAD"
    <n...@W...TO.gazeta.pl> wrote:

> [...]
    >(artykuly chyba od 22 do 29).
    >W razie niejasnosci mozna przeczytac jeszcze jakis komentarz do tej ustawy.

    thx, dzis wlasnie czytalem ta ustawe, jest jakis komentarz do tej
    ustawy w miare madry?

  • 10. Data: 2007-07-04 07:20:27
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    > thx, dzis wlasnie czytalem ta ustawe, jest jakis komentarz do tej
    > ustawy w miare madry?

    Jest kilka. Ale autorów tak z glowy nie pamietam.