    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ujęcie złodzieja
    Date: Sun, 25 Apr 2004 23:08:40 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc140.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "SQLwysyn" <s...@w...pI> napisał w wiadomości
    news:c6h5qq$1no6$5@mamut.aster.pl...

    > Użytkownik "Grupmen" <g...@3...net> napisał w wiadomości

    > Ładne bajki opowiadasz. Tylko co z tego wynika?

    Nic. Wyrwanie policjantowi pałki, to raczej czynna napaść być nie może, bo
    trudno podejrzewać, by dziewczyna się z nim szarpała, a potem jeszcze tego
    gościa dogoniła i go podcięła. Po za tym pałka się tak do podcinania
    kogokolwiek w biegu nadaje, że trzeba być kretynem, żeby coś takiego
    wymyślić. Ja bym autorowi tej bajki kazał pałką podciąć kogoś, kto przed
    nim ucieka. Wówczas by zobaczył, czemu się tego zrobić nie da, a w każdym
    razie łatwiej mu podłożyć nogę klasycznym hakiem.

    W opisanej sytuacji - gdyby nawet do niej doszło - to działanie owej
    dziewczyny nosi znamiona wyższej konieczności. W końcu poświęca ona
    oczywiście mniejsze dobro prawne chwilowego pozbawienia policjanta pałki,
    na korzyć oczywiście wyższego polegającego na ujęciu przestępcy. Ba,
    dziewczyna może nawet tłumaczyć, ze pałkę zabrała policjantowi, by go
    sprowokować do pościgu, bo nie miała czasu mu tłumaczyć o co chodzi, a
    wiedziała, że za pałką pobiegnie. Zarzut ewentualnie można jej postawić z
    rozpędu, ale szanse przepchnięcia aktu oskarżenia oceniam na znikome.

    Śmierć staruszki ma tutaj niewielkie znaczenie, bo przecież na powyższe
    okoliczności można spokojnie przesłuchać pozostałe obecne przy zdarzeniu
    osoby, czyli dwie koleżanki oraz dwóch policjantów. Pewnie wszystkie te
    osoby staruszkę widziały.