  • 1. Data: 2006-01-17 19:25:53
    Temat: Ujawnił się drugi spadkobierca
    Od: osxxx-18 <m...@o...pl>

    Jestem spadkobiercą. Odziedziczyłem mieszkanie własnościowe po zmarłej
    matce, przeprowadziłem postępowanie spadkowe w sądzie, sąd uznał mnie
    jedynym spadkobiercą, zapłaciłem podatek od spadku. Nagle okazało się iż
    moja matka miała drugiego syna z innym męszczyzną o którym nic nie
    wiedziałem podczas zakładania sprawy spadkowej. Mniemam iż należy mu się
    część spadku, chcę z tej sytuacji wyjść jak najmniej boleśnie, dopuszczam
    polubowne załatwienie sprawy. Wystarczy umowa między nami o podziale spadku
    czy postępowanie sądowe?
    --
    ____________________________________2006-01-17 20:14:55
    Pozdrawiam; OsXXX-18

  • 2. Data: 2006-01-17 21:03:58
    Temat: Re: Ujawnił się drugi spadkobierca
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    osxxx-18 napisał(a):
> [...]
    > polubowne załatwienie sprawy. Wystarczy umowa między nami o podziale spadku

    on nie ma prawa do spadku, bo to zasądził sąd, jeśli chciałby mieć prawo
    do spadku, to musiałby mieć na to jakiś dowód, to że jest synem
    spadkodawcy nie oznacza, że od razu coś mu się należy, bo nie musi.
    Wydaje mi się, że on musi oddać sprawę do sądu.

    sg

  • 3. Data: 2006-01-18 10:50:19
    Od: "eszajs" <e...@i...pl>

    Użytkownik "osxxx-18" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > część spadku, chcę z tej sytuacji wyjść jak najmniej boleśnie, dopuszczam
    > polubowne załatwienie sprawy. Wystarczy umowa między nami o podziale

    Pierwsza sprawa, to wydaje mi sie nieprawdopodobne zgubienie dziecka przez
    matke. Takie rzeczy zdarzaja sie chyba tylko w kiepskich serialach. Ale do
    rzeczy - jezeli dzieciak byl przysposobiony (np. adoptowany) przez kogos
    innego, to nie ma prawa do spadku. W innym przypadku jesli ma mocne dowody
    na pokrewienstwo, to moze dziedziczyc i nic do rzeczy nie ma prawomocny
    wyrok na twoja korzysc. Mozna go podwazac na dwa sposoby (tyle przynajmniej
    przychodzi mi do glowy) - przez wznowienie procesu (art. 401 kpc), lub przez
    postepowanie o zmiane orzeczenia w/s nabycia spadku (art. 679 kpc). W
    pierwszym wypadku delikwent ma trzy miesiace od momentu kiedy sie dowiedzial
    o spadku na zlozenie wniosku do sadu, w drugim rok. O wznowienie nie mozna
    skladac po uplywie 5 lat od uprawomocnienia orzeczenia.
    Wydaje mi sie, ze mozesz probowac wygrac sprawy w sadach (kwestia oceny jego
    dowodow), ale zeby nie bolalo mozesz tez spisac umowe (bedzie dowod, ze
    wiedzial o spadku i orzeczeniu), splacic i wziac np. weksel, zeby sie
    zabezpieczyc. Po roku weksel mu oddasz i juz.

    C.

  • 4. Data: 2006-01-18 15:01:29
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    eszajs napisał(a):
    > Mozna go podwazac na dwa sposoby (tyle przynajmniej
    > przychodzi mi do glowy) - przez wznowienie procesu (art. 401 kpc),

    to nie był proces, w postępowaniu nieprocesowym obowiązują inne zasady
    wznowienia

    > lub przez
    > postepowanie o zmiane orzeczenia w/s nabycia spadku (art. 679 kpc).

    a ten przepis i tak je wyklucza

    KG

  • 5. Data: 2006-01-18 17:23:00
    Od: "eszajs" <e...@i...pl>

    > to nie był proces, w postępowaniu nieprocesowym obowiązują inne zasady
    > wznowienia

    A jakie, jesli mozna spytac? Z odniesieniem do przepisow, bo mnie to
    strasznie interesuje.

    > a ten przepis i tak je wyklucza
    > KG

    Co wyklucza? Zmiane orzeczenia, czy wznowienie?

    Tak, czy siak, nie mozna liczyc, ze cos sie w tej sprawie przyschnie, albo
    zalatwi sie samo z siebie.

    C.

  • 6. Data: 2006-01-18 17:27:55
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    eszajs napisał(a):
    > A jakie, jesli mozna spytac? Z odniesieniem do przepisow, bo mnie to
    > strasznie interesuje.

    art.524 kpc, też art.523 kpc choć to już nie jest wznowienie

    > Co wyklucza? Zmiane orzeczenia, czy wznowienie?

    możliwość zmiany orzeczenia w tym trybie wyklucza wznowienie
    postępowania (art.524§1 kpc)

    KG