    From: "eszajs" <e...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ujawnił się drugi spadkobierca
    Date: Wed, 18 Jan 2006 11:50:19 +0100

    Użytkownik "osxxx-18" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:12cv2g5vcybyh$.11k0pc9nav1ah$.dlg@40tude.net...
    > Jestem spadkobiercą. Odziedziczyłem mieszkanie własnościowe po zmarłej
    > matce, przeprowadziłem postępowanie spadkowe w sądzie, sąd uznał mnie
    > jedynym spadkobiercą, zapłaciłem podatek od spadku. Nagle okazało się iż
    > moja matka miała drugiego syna z innym męszczyzną o którym nic nie
    > wiedziałem podczas zakładania sprawy spadkowej. Mniemam iż należy mu się
    > część spadku, chcę z tej sytuacji wyjść jak najmniej boleśnie, dopuszczam
    > polubowne załatwienie sprawy. Wystarczy umowa między nami o podziale
    spadku
    > czy postępowanie sądowe?
> [...]

    Pierwsza sprawa, to wydaje mi sie nieprawdopodobne zgubienie dziecka przez
    matke. Takie rzeczy zdarzaja sie chyba tylko w kiepskich serialach. Ale do
    rzeczy - jezeli dzieciak byl przysposobiony (np. adoptowany) przez kogos
    innego, to nie ma prawa do spadku. W innym przypadku jesli ma mocne dowody
    na pokrewienstwo, to moze dziedziczyc i nic do rzeczy nie ma prawomocny
    wyrok na twoja korzysc. Mozna go podwazac na dwa sposoby (tyle przynajmniej
    przychodzi mi do glowy) - przez wznowienie procesu (art. 401 kpc), lub przez
    postepowanie o zmiane orzeczenia w/s nabycia spadku (art. 679 kpc). W
    pierwszym wypadku delikwent ma trzy miesiace od momentu kiedy sie dowiedzial
    o spadku na zlozenie wniosku do sadu, w drugim rok. O wznowienie nie mozna
    skladac po uplywie 5 lat od uprawomocnienia orzeczenia.
    Wydaje mi sie, ze mozesz probowac wygrac sprawy w sadach (kwestia oceny jego
    dowodow), ale zeby nie bolalo mozesz tez spisac umowe (bedzie dowod, ze
    wiedzial o spadku i orzeczeniu), splacic i wziac np. weksel, zeby sie
    zabezpieczyc. Po roku weksel mu oddasz i juz.

    C.