  • 131. Data: 2021-10-07 01:17:10
    Temat: Re: Ucieczka strazniczki
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-10-06, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > I tak, i nie. Jedni ludzie umierali, inni przezywali.
    > A tu jeszcze masz sekretarke - nie ona twoerzyla te warunki.

    Podawała naboje, temu który strzelał nad rowem. Jakbyś współcześnie
    podawał naboje jakiemuś cynglowi to byłoby to pomocnictwo czy nie?

    > Ale spojrz na to od strony "a co tu sekretarka winna".
    > Jak widac jakies takie celowe, szybkie i masowe usmiercanie zaczelo
    > sie dopiero w 1944.
    > A jakby lekarz ich zostawil na lozkach i oni sami by zmarli?

    Dlatego mówię, że jeden pies czy komora, czy nie, bo i w jednym i drugim
    przypadku śmierć to wynik stworzenia takich a nie innych warunków.

    > A sama komora gazowa ... czy nie do zwalczania wszy zbudowana?

    > A Borowskiego skazali?
    > Bo jego pomoc to jakby wieksza niz tej sekretarki ...

    Trudno porównywać działania człowieka, upodlonego przebywaniem w obozie,
    gdzie za niewykonanie poleceń bezpośrednio i często natychmiastowo
    groziła mu śmierć, z którego to obozu nie mógł się nigdzie przenieś, do
    działań sekretarki, która do obozu się sama zgłosiła i dobrowolnie w nim
    przebywała, mimo możliwości przeniesienia i to bez większych szykan.

    --
    Marcin

  • 132. Data: 2021-10-07 01:19:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-10-06, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup

    > Ale jakie usmiercania?
    > Takie znow celowe, czy ...
    > -marne wyzywienie ... ale niektorzy 5 lat przezyli na tym wikcie,
    > -zimno ... 99% noc przezyło.
    >
    > Wiec moze jednak cos w rodzaju wypadku?
    >
    > Jakby ich chcieli usmiercic, to po co jakies baraki - wygonic na
    > mrozna noc bez ubrania ...

    Nie wystarczy nie mieć celu w uśmiercaniu. Wystarczy aby godzić się na
    czyjąś śmierć.

    --
    Marcin

  • 133. Data: 2021-10-07 01:29:01
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-10-06, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Jak np pisza - z 91 tys jencow niemieckich spod Stalingradu,
    > do domow wrocilo 6 tys.
    > Ale nikt nie zarzuca ludobojstwa czy zbrodni wojennej Rosjanom ... no
    > moze tylko jakies nieodpowiedzialne typy w Niemczech.

    Tu masz żołnierzy wziętych do niewoli w czasie walki, ktrych przecież
    nie wypuścisz na wolność bo wrócą i będą walczyć. A zapewne u Rosjan
    panował głód i ogólnie też byłą dupa, to mieli dawać więcej wrogowi?

    Tam, masz ludzi, z których większość to byli niewinni cywile, też
    dzieci, kobiety, które Niemców nieatakowały, a wszyscy zostali
    przymusowo skierowani do pracy.

    --
    Marcin

  • 134. Data: 2021-10-07 02:26:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-10-06, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Były w Czechach "obozy pracy". Stawiał ktoś tam Romom zarzuty zabójstwa
    > ze szczególnym okrucieństwem? A działania mieli dość podobne. Zamykali
    > robotników w barakach. Lali, jak ktoś próbował uciec. Przejmowali ich
    > wynagrodzenie, a karmili tak sobie. Sprawa sprzed chyba kilkunastu już lat.

    Nie znam sprawy.
    Może powinni postawić zarzuty?

    --
    Marcin

  • 135. Data: 2021-10-07 02:52:25
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Tam, masz ludzi, z których większość to byli niewinni cywile, też
    > dzieci, kobiety, które Niemców nieatakowały, a wszyscy zostali
    > przymusowo skierowani do pracy.

    Generalnie sposób traktowania tych ludzi nie byłby właściwy nawet dla
    zbrodniarzy, ale to nadal nie zmienia faktu, że co do zasady zarzutu
    zabójstwa postawić nie sposób.

    --
    Robert Tomasik

  • 136. Data: 2021-10-07 02:54:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.10.2021 o 00:03, J.F pisze:
    > Muzulmanie i Izrael, Tutsi i Hutu, Serbowie i Chorwaci,
    > muzulmanie i USA oraz Europa - nie mowie, ze wymordowali, ale czy nie
    > mieli takiej ochoty ?

    Chyba nie w tym kontekście, jak sobie to Niemcy wymyślili. Nikt nie
    pakował całych miast i nie mordował.

    --
    Robert Tomasik

  • 137. Data: 2021-10-07 03:04:38
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.10.2021 o 00:00, J.F pisze:
    > Czyli Hitler to dzielo Stalina?

    Nie zdziwił bym się, ale dowodów na to nie mam. Natomiast na pewno
    Stalin wiele zrobił, by Hitler rozpętał wojnę.

    > IMO to po 33 sie troche uklad polityczny zmienil, oraz militarny, i
    > stare slowa Stalina stracily na aktualnosci.

    Właśnie nie. Stalin potrzebował osłabienia Europy, która by go przyjęła
    jako oswobodziciela. W Krajach Europejskich zresztą ruchy komunistyczne
    były ość silne. Wielu by przyjęło Rosjan jako wyswobodzicieli.

    > Ale przeciez pakt RM przed tym nie zabezpieczal.
    > No chyba, ze Hitler wierzyl w moc traktatu.

    Hitler liczył na to, że po rozprawieniu się z Polską szybko poradzi
    sobie na Zachodzie i wówczas będzie na tyle silny, że Stalin się nie
    odważy.

    > Wiec IMHO - raczej bal sie tego, ze Stalin nam pomoze, i ze
    > polaczonych armii nie pokona.

    Trudno mi z tym polemizować, choć połączenie Polski i Rosji wydaje mi
    się mało prawdopodobne.

    > Tak samo?
    > Bo walka taka dluga, dlatego, ze to nie byly powazne sily.

    Ale większe by było poparcie społeczne. Ludzie mieli już dość wojny i
    nie chcieli popierać "Wyklętych". Nikomu nie chciało się walczyć tylko o
    to, kto tam w Warszawie będzie rządził.

    > Ale to jednak 3 tygodnie po podpisaniu R-M.
    > Ba - pierwotny termin ataku to byl 26 sierpnia - musieliby w trybie
    > alarmowym atakowac.

    Sądzę, że Stalin od początku nie miał zamiaru dotrzymać tej umowy.

    > Czy nie za bardzo wybiegasz?
    > O jakim poswieceniu mowa - przez USA/GB? To pare lat pozniej dopiero.

    Jakby Francja i Anglia w 1939 roku się ruszyły, to Niemcom by mogło
    trochę gorzej pójść. Rosja by ruszyła, ale czemu miałaby się zatrzymać w
    Polsce?

    > No i wlasnie o to chodzi.
    > Punkt pierwszy - zdobyc rope.
    > Punkt drugi - atakowac dalej, bo jak Rosjanom za duzo zostawisz,
    > to beda chocby 10 lat atakowac.
    > Generalowie zawalili pkt 1 i sie wdali w oblezenia.

    Leningrad można było po prostu zablokować. Moskwę też. Ale ze
    Stalingradem był o tyle kłopot, że spora rzeka nie za bardzo dwała się
    sforsować byle gdzie, a stała na drodze do pól naftowych. Choć z drugiej
    strony czy akurat w mieście ją łatwiej forsować?

    > No i nie zdawal sobie z tego sprawy, czy uznal, ze ZSRR okrojony z
    > zachodniej czesci nie bedie stanowil powaznego zagrozenia?

    Nie mam zielonego pojęcia.

    --
    Robert Tomasik

  • 138. Data: 2021-10-07 07:24:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Oct 2021 03:04:38 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Nie zdziwił bym się, ale dowodów na to nie mam.

    Tylko ze Hitler, choc "socjalista", to nienawidzil komunistow.
    Bili sie tez w Hiszpani.

    > Natomiast na pewno
    > Stalin wiele zrobił, by Hitler rozpętał wojnę.

    W sumie tak, choc z drugiej strony - Hitler sam mial na nia ochote.

    > Właśnie nie. Stalin potrzebował osłabienia Europy, która by go przyjęła
    > jako oswobodziciela. W Krajach Europejskich zresztą ruchy komunistyczne
    > były ość silne. Wielu by przyjęło Rosjan jako wyswobodzicieli.

    A tu sie pojawia Hitler, ktory pakuje niemieckich komunistow do
    obozow.
    I popiera Franco w Hiszpanii.

    > Hitler liczył na to, że po rozprawieniu się z Polską szybko poradzi
    > sobie na Zachodzie i wówczas będzie na tyle silny, że Stalin się nie
    > odważy.

    Cos to nie pasuje do twojej tezy.
    To w koncu sie w 1939 bal wojny na dwa fronty, czy nie bal?

    Tzn - IMO tez bal, ale nie takiego poteznego ataku ZSRR jak piszesz.
    Bo R-M go przed tym nie zabezpieczal.
    Ot, uznal, ze lepiej sie dogadac na wspolny atak/rozbior, niz
    ryzykowac, ze ZSRR nam pomoga.

    Gdzies tam jeszcze jest znana chronologia - plan ataku zaczely Niemcy
    opracowywac w kwietniu 39, potem zaczely sie rozmowy z ZSRR,
    zwienczone podpisaniem paktu 23/24.08, pierwotna data niemieckiego
    ataku to byla 26.08, ale 25.08 GB oglosila gwarancje dla Polski.

    > Trudno mi z tym polemizować, choć połączenie Polski i Rosji wydaje mi
    > się mało prawdopodobne.

    ZSRR pomagal w Hiszpanii, chcial pomoc CS, deklarowal tez pomoc nam,
    nawet rozmowy z Anglia i Francja prowadzil, tylko akurat tu nasz rzad
    twardo mowil "nie". Zadnej radzieckiej pomocy nie chcemy.
    I pewnie dobrze zrobil, bo przyszliby pomoc i nie wyszli.

    Gorzej z ta CS ... moze trzeba bylo przepuscic radzieckie wojska.
    Tylko bez uzgodnienia z Francja to grozilo samotna wojenka,
    a jakby sie nam jakas CS SRR zalęgła, to potem chcieliby korytarz ...

    > Sądzę, że Stalin od początku nie miał zamiaru dotrzymać tej umowy.

    W sumie, to nie bardzo wiemy, na co sie umowili.
    Tajny protokol opisywal przyszla granice i strefy wplywow,
    ale nic o wspolnym ataku nie wspominal.
    Tylko nie bardzo wiem, jakby to mieli zrealizowac, bez tego wspolnego
    ataku.
    Tym niemniej - skoro sam planowal atak pol roku, to Hitler musial
    sobie zdawac sprawe, ze ZSRR w dwa dni sie nie zmobilizuje.
    Wiec uderzy pozniej, a kiedy ... nie wiadomo.
    Jakbysmy sie dluzej i skuteczniej bronili, to kto wie co by bylo.
    Na pewno Stalinowi byloby na rekę, gdyby Niemcy sie wykrwawily w
    dlugiej walce na dwa fronty, a przy okazji Polska i Francja sie
    oslabily. A on by sie spokojnie umacnial i czekal na wlasciwy moment.

    > Jakby Francja i Anglia w 1939 roku się ruszyły, to Niemcom by mogło
    > trochę gorzej pójść. Rosja by ruszyła, ale czemu miałaby się zatrzymać w
    > Polsce?

    No bo jednak Niemcy mocni byli.

    Poza tym to nie o wschodniej Europie piszesz, tylko o wschodniej
    Polsce. Na tym scenariuszu najbardziej sie Niemcy umacniaja,
    a to nie rozwiazuje sprawy.
    No chyba, ze jakis jasnowidzacy polityk przewidzi, ze Rosja z Niemcami
    sie kiedys pobija, tylko dac im wspolna granice ...

> [...]
    > sforsować byle gdzie, a stała na drodze do pól naftowych. Choć z drugiej
    > strony czy akurat w mieście ją łatwiej forsować?

    No ale albo tak uznal, albo musial planowac wycieczke do Pacyfiku.

    Inna sprawa, ze po ogoloceniu z uprzemyslowionej czesci, ta azjatycka
    czesc ZSRR istotnie nie stanowilaby duzego zagrozenia ... przez
    jakis czas.

    J.

  • 139. Data: 2021-10-07 07:29:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Oct 2021 02:54:04 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Chyba nie w tym kontekście, jak sobie to Niemcy wymyślili. Nikt nie
    > pakował całych miast i nie mordował.

    W Rwandzie to milion ludzi wyrzneli maczetami.

    A myslisz, ze Arabowie to ilu Zydow z Izraela chca zostawic przy
    zyciu?

    J.

  • 140. Data: 2021-10-07 08:10:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 06 Oct 2021 23:29:01 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Tu masz żołnierzy wziętych do niewoli w czasie walki, ktrych przecież
    > nie wypuścisz na wolność bo wrócą i będą walczyć.

    Ale nikt tego nie wymaga, tylko smiertelnosc na poziomie 95% ..
    zbrodnicza wrecz.

    > A zapewne u Rosjan
    > panował głód i ogólnie też byłą dupa, to mieli dawać więcej wrogowi?

    Dawac tyle, co Niemcy dawali w kacetach :-)

    Tam jeszcze inne sprawy byly - Rosjanie Niemcow przepedzili 100km po
    mrozie ... no ale nikt nie moze im miec za zle, ze trzeba bylo dojsc
    do najblizszego punktu tranportowego. I szli sobie w swoich wlasnych,
    niemieckich, cienkich mundurkach ... no przeciez nie Rosjan wina,
    ze ich wlasna armia tak wyposazyla, widac tak lubia.
    No i pare dni bez jedzenia, a tak naprawde po miesiacu glodu - ale
    przeciez wszyscy rozumieja, ze zywnosci dla 100 tys osob nie
    zorganizuje sie w godzine.

    No ale to pierwsze ofiary, a potem pare lat pracy na swiezym,
    syberyjskim powietrzu ... i nikt ich tam nie mordowal, sami zmarli ..

    Medycyna tez byla inna niz dzisiaj, zapalenie pluc moglo byc
    smiertelne.

    > Tam, masz ludzi, z których większość to byli niewinni cywile, też
    > dzieci, kobiety, które Niemców nieatakowały, a wszyscy zostali
    > przymusowo skierowani do pracy.

    Tez nie calkiem tak.
    Niemcy wprowadzili przymus pracy dla wszystkich na terenach
    okupowanych.
    Mogli, nie mogli - z czegos zyc obywatele musza.

    Czesc byla dobrowolnie lub przymusowo kierowana do pracy w Niemczech.
    Takiej zarobkowej, choc po prawdzie to prawie niewolniczej.

    A do KL, to trzeba bylo sobie zasluzyc.

    J.