  • 1. Data: 2021-09-30 13:40:24
    Temat: Ucieczka strazniczki
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    "96-year-old Nazi war crimes suspect goes on the run ahead of her trial
    by CNN's Nadine Schmidt, Alex Carey and Reuters, September 30, 2021"
    https://edition.cnn.com/2021/09/30/europe/german-96-
    year-old-nazi-intl-grm/index.html
    To Niemka uciekła, czy jakaś tam nazistka?

  • 2. Data: 2021-10-01 07:38:35
    Temat: Re: Ucieczka strazniczki
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 30 Sep 2021 13:40:24 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]
    > https://edition.cnn.com/2021/09/30/europe/german-96-
    year-old-nazi-intl-grm/index.html
    > To Niemka uciekła, czy jakaś tam nazistka?

    No wiesz - pierwotnie mogla byc tez Austryjaczką, Czescka, Ukrainką
    czy ... Gdańszczanką !

    Zakladam, ze od 1945 juz w Niemczech mieszkala.

    Jako sekretarka komendanta ... czy ona czemus winna?
    Zeby choc Cyklon zamawiala.

    A 93 lata ... ciekawe, czy jeszcze kontaktuje ...

    J.

  • 3. Data: 2021-10-01 07:58:47
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 01.10.2021 o 07:38, J.F pisze:

    > Jako sekretarka komendanta ... czy ona czemus winna?
    > Zeby choc Cyklon zamawiala.

    Takie głupie pytania może zadawać jedynie dziecko. I to średnio
    rozgarnięte. (Na twój zaawansowany infantylizm wskazują również
    emotikony, którymi kończysz większość swoich wypowiedzi w poważnych
    tematach.)

    Choćby tylko mu kawę parzyła, to jest winna usługiwaniu zbrodniarzowi.

    "Aby zło zatriumfowało, wystarczy, by dobry człowiek niczego nie robił."

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 4. Data: 2021-10-01 09:14:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Oct 2021 07:58:47 +0200, Kviat wrote:

> [...]
    > tematach.)
    >
    > Choćby tylko mu kawę parzyła, to jest winna usługiwaniu zbrodniarzowi.

    Ale uslugiwanie zbrodniarzowi, to chyba nie zbrodnia?

    > "Aby zło zatriumfowało, wystarczy, by dobry człowiek niczego nie robił."

    Tylko co chcesz - zbrodnia przez zaniechanie?
    To wszystkich Niemcow chcesz oskarzyc.
    Choc tak po prawdzie, to wiekszosc Niemcow nie wiedziala, co sie
    dzieje.

    Jeszcze kwestia, co niby sekretarka mialaby zrobic - zglosic sie do
    wlasciwego organu, czyli np Gestapo, i zglosic, ze komendant ludzi
    morduje?

    J.

  • 5. Data: 2021-10-02 00:28:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-10-01, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale uslugiwanie zbrodniarzowi, to chyba nie zbrodnia?

    W sensie przedawnienia czy pomocnictwa w przestępstwie?

    > Tylko co chcesz - zbrodnia przez zaniechanie?
    > To wszystkich Niemcow chcesz oskarzyc.

    Myślę, że akurat tu to kwestia pomocy w zbrodni. To co robiła czyli było
    elementem machiny. Jakby nawet nie zamawiała cyklonu, a ostrzyła ołówki
    dla zamawiającego to mając świadomość w czym uczestniczy, siłą rzeczy
    pomaga w organizacji tego wszystkiego. Dobrowolnie. Odpłatnie.

    > Jeszcze kwestia, co niby sekretarka mialaby zrobic - zglosic sie do
    > wlasciwego organu, czyli np Gestapo, i zglosic, ze komendant ludzi
    > morduje?

    Przynajmniej nie brać w tym bezpośrednio udziału.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2021-10-02 11:02:52
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > dla zamawiającego to mając świadomość w czym uczestniczy, siłą rzeczy
    > pomaga w organizacji tego wszystkiego. Dobrowolnie. Odpłatnie.

    Mam jedynie wątpliwość co do "dobrowolnie". Nie było chyba ogłoszeń z
    ofertą pracy. Była wojna. Kobiety szły do służb pomocniczych (tak to
    Niemcy nazywali) i składały tam przysięgę, jak żołnierz. Niewielki ich
    odsetek w skali całych służb pomocniczych, trafiał do obozów
    koncentracyjnych.

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2021-10-02 11:49:34
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > Niemcy nazywali) i składały tam przysięgę, jak żołnierz. Niewielki ich
    > odsetek w skali całych służb pomocniczych, trafiał do obozów

    AFAIR SS została uznana za *organizacje* zbrodniczą z wyłączeniem
    Waffen SS bo tam trafiali (też) z poboru. To też tak a pro po
    jednego honorowego obywatel Gdańska którego pomniki (popiersia)
    dalej stoją AFAIK.

    --
    A. Filip

  • 8. Data: 2021-10-02 12:20:24
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.10.2021 o 11:49, A. Filip pisze:
> [...]
    > Waffen SS bo tam trafiali (też) z poboru. To też tak a pro po
    > jednego honorowego obywatel Gdańska którego pomniki (popiersia)

    O ile się orientuję, to kobiety w Niemczech za czasów Hitlera nie
    służyły ani w SS, ani w Wermachcie. Mieli osobną formację. Nie chce mi
    się szukać, jak się to nazywało.

    Po za tym to, ze ktoś po wojnie uznał za zbrodniczą organizacje SS, to -
    w moich oczach - dokładnie oznacza, ze nie mieli pomysłu, jak udowodnić
    poszczególnym osobom winę, a strasznie chcieli. Znam więcej i bliżej
    podobnych przykładów.

    --
    Robert Tomasik

  • 9. Data: 2021-10-02 12:26:04
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > w moich oczach - dokładnie oznacza, ze nie mieli pomysłu, jak udowodnić
    > poszczególnym osobom winę, a strasznie chcieli. Znam więcej i bliżej

    Chciałbym móc powiedzieć z dużym przekonaniem że nie masz racji.

    --
    A. Filip

  • 10. Data: 2021-10-02 12:27:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.10.2021 o 12:26, A. Filip pisze:

    > Chciałbym móc powiedzieć z dużym przekonaniem że nie masz racji.

    W której części? Bym wiedział, z czym polemizować.

    --
    Robert Tomasik