  • 1. Data: 2003-11-15 18:19:25
    Temat: Ubezpieczenia - TRUDNE
    Od: p...@p...onet.pl

    13.I.1998 zaw. um ubezpieczenia na życie

    (w um zawarto paragraf, że w przypadku samobójstwa osoby ubezpieczonej
    ubezpieczający zostaje zwolniony z obowiązku wypłącenia ubezpioeczenia)

    25.II.2001 ubezpieczony popełnia samobójstwo

    Zakląd Ubezpieczeń odmawia wypłąty ubezpieczenia powołując się na ten paragraf.
    Jak to się ma do przepisu 833 kc ?

    Czy art 833 jest ius cogens czy dispositivum ?

  • 2. Data: 2003-11-16 01:47:55
    Temat: Re: Ubezpieczenia - TRUDNE
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    > Czy art 833 jest ius cogens czy dispositivum ?
    Ius cogens. Zerknij na art. 807 §1 Kc.
    Z ius dispositivum masz do czynienia np. w art. 808 § 3 Kc (zostało to tam
    wyraźnie zaznaczone).
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 3. Data: 2003-11-16 14:00:41
    Od: p...@p...onet.pl

    > Ius cogens. Zerknij na art. 807 §1 Kc.
    > Z ius dispositivum masz do czynienia np. w art. 808 § 3 Kc (zostało to tam
    > wyraźnie zaznaczone).

    Zatem w rzeczonym przypadku 833 kc - jest to przepis bezwzglednie obowiazujacy,
    gdyz przepisy szczegolne nie przewidują żadnych wyjątków w tym zakresie do
    czego zobowiązuje art 807 kc - a poza tym świadczy o tym sam ksztalt
    sformułowania przepisu, gdyz przep o charakterze ius disp. jest np 808 par 3
    gdzie ustawodawca posluguje sie stweirdzeniem "Jezeli nie umówiono się inaczej
    (..) Zatem regulacja zawarta w umowie ubezpieczenia dot. samobojstwa w swej
    tresci sprzeczna z zapisem art 833 jest niewazna

    CZY DOBRZE TO ZROZUMIAŁEM ?

  • 4. Data: 2003-11-16 15:22:31
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    (ciach)
    > CZY DOBRZE TO ZROZUMIAŁEM ?
    Tak
    Ale zwróć też uwagę na jeszcze jeden aspekt całej sprawy.
    Czy w umowie z ubezpieczycielem nie wprowadzono nietypowego sposobu
    obliczania terminu - vide art. 110 i art. 114 Kodeksu cywilnego.
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 5. Data: 2003-11-17 10:52:51
    Od: p...@p...onet.pl

> [...]
    > Czy w umowie z ubezpieczycielem nie wprowadzono nietypowego sposobu
    > obliczania terminu - vide art. 110 i art. 114 Kodeksu cywilnego.

    Jeszcze jeden aspekt przychodzi na myśl art 834 / 3 letni termin do
    kwestionowania przez zaklad / w chwili zawierania umowy ubezpieczony cierpial
    na chorobe psychiczna - kiedy upłynął ów terimn 3 latni - licząc jako date
    zawarcia umowy 13 stycznia 1998 a datę samobójstwa 25 lutego 2001 r. Czy to
    bedzie 13 stycznia 2001 r?

    A co do odmiennego charakteru liczenia terminu 2 letniego - nie wydaje mi się
    aby mogło to mieć miejsce, z uwagi na fakt iz 833 jasno mówi "od zawarcia
    umowy" co miało miejsce 13 stycznia 1998 - w przeciwnym razie liczenie tego
    terminu w sposob odmienny niz 114 moim zdaniem bedzie naruszeniem art 5 kc.