    From: "Karmel" <...@...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Trybulnal konstytucyjny?
    Date: Sun, 7 Mar 2004 15:15:21 +0100
    Sender: k...@o...pl@qb98.warszawa.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "WOJSAL" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:c2h69o$jnf$1@inews.gazeta.pl...
    > Czy zatem mozna zaskarzyc ustawe budowlana (artykuly dot. zgode
    > na budowe) jako sprzeczna z art. 21 p. 1 Konstytucji RP
    > (konstytucyjna ochrona wlasnosci)? Chodzi o stytuacje, gdy
    > ktos cos buduje na wlasnym gruncie, we wlasnym lokalu i nie
    > narusza tu interesu osob trzecich.
    >
    > Czy mozna zaskarzyc ustawy/uchwaly/rozporzadzenia dot. pobierania
    > podatku od spadku jako niezgodne z art 21 p 2 Konstytucji RP
    > (prawo do dziedziczenia - podatek od dziedziczenia ogranicza,
    > narusza dziedzizenie)?

    Jak już pisałem w poście, Ty, jako osoba ficzyczna niczego nie zaskarżysz.
    Może to zrobić za Ciebie osoba lub osoby do tego uprawnione. Patrz Rzecznik
    Praw Obywatelskich.

    Zobacz Art. 31. ust. 3, Art. 64. ust. 3. oraz Art 76. Zauważ, że w każdym z
    w/w artykułów (oprócz ostatniego) mówi się "o istocie prawa własności".
    Pobieranie podatku od spadku czy kontrola w dziedzinie budownictwa nie
    naruszają Konstytucji.
    Naprawdę dziwię się ludziom, którzy wyciągają zbyt pochopne wnioski z
    Konstytucji. Myślisz że "art. dot. zg. na budowę" są złe? A co by się stało,
    gdyby obok Twojego domu sąsiad wybudował oczyszczalnię ścieków? Gdyby
    wszyscy interpretowali go w taki sposób, nie mógłbyś zaprotestować, bo
    własność jest chroniona przez Art. 21. ust. 1. Poza tym Konstytucja chroni
    także Twoje zdrowie. Zobacz Art. 76. On mówi o ochronie użytkowników, ale
    także przed samym sobą. Z tego też powodu Władze postarają się, aby Twój dom
    nie zawalił Ci się na głowę.

    Może ma ktoś pomysł na podparcie tej tezy konkretnymi wyrokami TK albo
    chociaż NSA ?

    serdecznie pozdrawiam
    Karmel
    e-mail do wiadomości redakcji