    From: "Karmel" <...@...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Trybulnal konstytucyjny?
    Date: Sat, 6 Mar 2004 16:34:25 +0100
    Sender: k...@o...pl@qf126.warszawa.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "GoLo" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:c2f75s$927$1@olsztyn.ols.vectranet.pl...
    > Witam,
    > mam pytanie: Kto i jak moze zglosic sprawdzenie jakiejs ustawy do
    trybunalu
    > konstytucyjnego?
    >
    > Czytalem kiedys nasza konstytucje i z tego co pamietam, moze to uczynic
    > kazdy obywatel, jednak jak to wyglada w praktyce. Czy moze byc to jedna
    > osoba, czy jednak bardziej oplaca sie zebrac "kilka" podpisow, czy trzeba
    > motywowac dla czego zglasza sie konkretna ustawe, czy wystarczy podac o
    jaka
    > ustawe chodzi a trybunal sam roztrzygnie problem.

> [...]

    Ok. To jest mój pierwszy post na grupę. W razie pomyłek (a postaram się aby
    ich nie było), proszę poprawiać, a nie linczować :), Dziękuje.

    1. Pytanie prawne do Trybunału Konstytucyjnego może wnieść tylko sąd
    powszechny (a tu pytanie, czy np Trybunał Stanu, który nie jest sądem
    powszechnym, może?). Robi się to w wypadku gdy wyrok ma być oparty na
    przepisie prawnym, co do konstytucyjności którego sąd ma wątpliwości.
    (Zobacz art. 193 Konstytucji). Pytanie prawne musi więc obejmować konkretny
    przepis, z konkretnej sprawy. Strony procesu mogą wnioskować o sporządzenie
    pytania prawnego do TK, jednak decyzja należy do składu sędziowskiego.

    2. Do składania skargi konstytucyjnej uprawniony jest każdy (Art. 79 ust. 1
    Konstytucji), także osoby prawne, zobacz jednak wyjątek w sprawie azylu lub
    nadania statusu ochodźcy (odesłanie do Art 56). Należy pamiętać, że skarga
    musi mieć odpowiednią formę (czyli w odróżnieniu od np. od Rzecznika Praw
    Obywatelskich, nie można do TK napisać listu, z żalami że się ustawa nie
    podoba, ale posługiwac się pismami sądowymi. Oznacza to, że wniosek powinien
    być napisany przez prawnika - tzw "przymus adwokacki"). Zauważ, że "do
    skargi uprawniony jest każdy, czyjego KONSTYTUCYJNE prawa zostały
    naruszone", dlatego skarga może obejmowac tylko naruszenie praw wynikających
    z konstytucji, a nie przyznanej np przez ustawę. Skargę wnosi się PO
    wyczerpaniu toku instancji (czyli np. w procesie cywilnym bedzie do kasacja
    w Sądzie Najwyższym).

    Tłumacząc to na chłopski rozum:
    Siedzisz w domu i stwierdzasz że tak własciwie to ta ustawa co w radiu o
    niej gadali, to jakoś tak do konstytucji mi nie pasuje (To chyba wykładnia
    doktrynalna co? :-) ), a to napisze sobie skargę do TP. Czy mogę? Nie, nie
    możesz :)

    serdecznie pozdrawiam
    Karmel
    adres e-mail do wiadomości redakcji :)