  • 1. Data: 2002-03-16 22:32:52
    Temat: Testament notarialny - dobre zabezpieczenie ?
    Od: <a...@p...onet.pl>

    Witam !
    Mam takie pytanie.
    Mój Wujek-bezdzietny kawaler (brat mojej mamy) ma małe gospodarstwo rolne
    ok. 1,5 ha na którym stoi dom. Nie ma żadnych dochodów z gospodarstwa, nie jest
    też nigdzie ztrudniony (ma 57 lat).
    Od ok. 7 lat płacę wszystkie rachunki (prąd, gaz, woda, podatek rolny),
    pokrywam całkowicie wszystkie koszty utrzymania, wykonania drobnych remontów,
    opłacam KRUZ, w razie choroby zapewniam opiekę lekarską, oraz lekarstwa.
    Osoba ta jest całkowicie na moim utrzymaniu.
    Chciałam zainwestować większą kwotę na generalny remont domu (wymiana dachu,
    okien, ocieplenie budynku, może centralne ogrzewanie, wymiana ogrodzenia).
    Chcę, przy całkowitej aprobacie Wujka, abyśmy notarialnie napisali
    testament - spadek w razie śmierci.
    Pytanie: Czy "w razie czego" jest to wystarczające zabezpieczenie ??? Wujek ma
    jeszcze dwie siostry, z którymi od 10 lat nie utrzymuje kontaktu, natomiast po
    jego śmierci nie będą pytały kto sprawował nad nim opiekę, tylko "ile się
    należy" !!!
    Ot. takie życie.
    Jak się zabezpieczyć, żeby mój wysiłek i pieniądze nie poszły na marne.
    Dopóki Wujek nie będzie miał jakiegokolwiek dochodu (renta, emerytura), to nie
    myślę o przepisywaniu całości na siebie.

    Bardzo proszę o pomoc.
    Pozdrawiam
    Ania

  • 2. Data: 2002-03-16 23:04:28
    Temat: Re: Testament notarialny - dobre zabezpieczenie ?
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On 16 Mar 2002 a...@p...onet.pl wrote:

    > Chcę, przy całkowitej aprobacie Wujka, abyśmy notarialnie napisali
    > testament - spadek w razie śmierci.

    Nie ma czegoś takiego jak testament notarialny. Testament (pisemny) musi
    sporządzić sam spadkodawca, a notariusz tylko go podpisuje i ewentualnie
    przechowuje.

> [...]
    > Wujek ma jeszcze dwie siostry, z którymi od 10 lat nie utrzymuje
    > kontaktu, natomiast po jego śmierci nie będą pytały kto sprawował nad

    Pamiętaj że siostrom należeć się będzie zachowek (z braku zstępnych,
    wstepnych i małżonka wujka, cały spadek z ustawy przypada rodzeństwu).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-03-17 11:47:36
    Od: "Buker" <n...@d...pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > Nie ma czegoś takiego jak testament notarialny. Testament (pisemny) musi
    > sporządzić sam spadkodawca, a notariusz tylko go podpisuje i ewentualnie
    > przechowuje.

    Człowieku, czy robisz to specjalnie, czy może po prostu nie masz pojęcia
    o czym piszesz? Niniejszym informuję Cię, że istnieje coś takiego jak
    testament notarialny. A Twoja odpowiedź jest, wybacz, ale po prostu totalną
    bzdurą. Nie wiem, który już raz nawołuję Cię abyś przestał wypisywać swoje
    fantazje i abyś raz po raz zajrzał do obowiązujących przepisów. Gdybyś to
    uczynił to w art. 950 KC przeczytałbyś:

    Testament może być sporządzony w formie aktu notarialnego.

    Sporządzenie testamentu w formie aktu notarialnego sprowadza się do
    tego, że notariusz sporządza akt zgodny z oświadczeniem woli spadkodawcy,
    odczytuje go spadkodawcy, ten zaś go podpisuje. Forma jaką Gwidonie opisałeś
    jest dla mnie całkowitym novum. Testament własnoręczny sporządzony i
    przechowywyany przez notariusza - coś takiego nie istnieje! Przestań wciskać
    ludziom kit!
    W opisanej przez autora postu sytuacji testament notarialny wydaje się
    najlepszym wyjściem. Jak mawia stare prawnicze powiedzenie "Wszystkich
    członków rodziny poznaje się przy sprawie spadkowej". Testament sporządzony
    w formie aktu notarialnego wydaje się być w prrzedmiotowej sprawie
    najlepszym wyjściem.

  • 4. Data: 2002-03-17 12:55:16
    Od: <a...@p...onet.pl>

    > Pamiętaj że siostrom należeć się będzie zachowek (z braku zstępnych,
    > wstepnych i małżonka wujka, cały spadek z ustawy przypada rodzeństwu).
    >
    > --
    > Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

    Dziękuję bardzo.
    Czy cały spadek z ustawy przypada rodzeństwu, także po sporządzeniu testamentu
    na mnie i podpisaniu przez notariusza ?

    Pozdrawiam
    Ania

  • 5. Data: 2002-03-17 13:12:29
    Temat: Odp: Testament notarialny - dobre zabezpieczenie ?
    Od: "Sandra" <d...@w...pl.pl.invalid>

    Uprawnionym do zachowku jest osoba, która nie została wydziedziczona.

    Zachowek nie przysługuje osobie uznanej za niegodną dziedziczenia na
    podstawie art. 928 k.c. (taką osobę traktuje się jakby nie dożyła spadku),
    oraz spadkobiercy, który zrzekł się dziedziczenia lub odrzucił spadek.

    Niewątpliwie są uprawnione do zachowku będą upowznione twoje siostry na
    podst. art .991 kc. stosownie do art. 931k.c.

    Wysokość zachowku będzie zależała od jego kwalifikacji osobistych.

  • 6. Data: 2002-03-17 13:38:46
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On 17 Mar 2002 a...@p...onet.pl wrote:

    > Czy cały spadek z ustawy przypada rodzeństwu, także po sporządzeniu testamentu
    > na mnie i podpisaniu przez notariusza ?

    Przecież napisałem "spadek z ustawy". Istnienie testamentu wyłącza
    dziedziczenie ustawowe.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 7. Data: 2002-03-17 14:36:31
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Gwidon S. Naskrent <n...@s...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:Pine.LNX.4.44.0203171437570.1536-100000@loca
    lhost...

    > Przecież napisałem "spadek z ustawy". Istnienie testamentu wyłącza
    > dziedziczenie ustawowe.

    ???
    Zachowek ma zastosowanie tylko wtedy gdy testamentowo dziedzicza inne osoby
    niz do niego
    uprawnione.
    Istnienie testamentu aktywuje wiec kwestie zachowkow, ktorych problem nie
    powstaje
    przy dziedziczeniu ustawowym

    mateusz

  • 8. Data: 2002-03-17 14:43:43
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Gwidon S. Naskrent <n...@s...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:Pine.LNX.4.44.0203170001460.1284-100000@loca
    lhost...

> [...]
    >
    > Pamiętaj że siostrom należeć się będzie zachowek (z braku zstępnych,
    > wstepnych i małżonka wujka, cały spadek z ustawy przypada rodzeństwu).

    Siostrom zachowek ???
    Redakcja przepisu art. 991 ust. 1 mowi wyraznie kto jest uprawniony do
    zachowku.
    (porownaj tez art. 1008).
    Czy uwazasz ze rozciaganie go na rodzenstwo jest zasadne ?

  • 9. Data: 2002-03-17 14:47:28
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Sandra <d...@w...pl.pl.invalid> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:a724ch$9rh$...@n...bsi.net.pl...
> [...]
    >
    > Niewątpliwie są uprawnione do zachowku będą upowznione twoje siostry na
    > podst. art .991 kc. stosownie do art. 931k.c.

    nie Jej siostry, ale z tego co pisze siostry wuja
    czyli rodzenstwo spadkodawcy.......
    tu wg. mnie nie ma mowy o zachowku

    > Wysokość zachowku będzie zależała od jego kwalifikacji osobistych.

    ?
    2/3 lub 1/2 udzialu

  • 10. Data: 2002-03-17 15:51:16
    Od: "Sandra" <d...@w...pl.pl.invalid>

    Tak jest nieprzebaczalny błąd wynikły z ????????? Przepraszam Mateuszu
    masz rację