    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: TU żąda okazania dowodu osobistego
    Date: Wed, 21 Oct 2009 11:09:20 +0200

    Nixe pisze:

    > No nie wiem ;-) Może i naturalną, ale niepraktykowaną i w dużej ilości
    > przypadków nie mającą żadnego prawnego uzasadnienia.
    > Jak żyję i odkąd jestem jednym z reprezentantów sp. z o.o., a trochę lat to
    > już trwa, nigdy nie żądano ode mnie okazywania swojego dokumentu tożsamości
    > przy likwidacji szkody czy to majątkowej czy komunikacyjnej czy też
    > podpisywaniu jakiejkolwiek umowy. Jedynym wyjątkiem była umowa leasingu

    A podpisywałeś jakąś umowę na kwotę większą niż 100 tysięcy zł?
    Zresztą to jest problem Twoich kontrahentów, że przyjmują podpisy od
    osób, które nie znają.

    W swojej pracy często spotykam się z umowami, zamówieniami, dowodami
    dostawy podpisanymi przez osoby, które nie powinny tego podpisać (np.
    pracownik spółki, który nie ma upoważnienia spółki, pracownica osoby
    fizycznej prowadzącej DG, która podrabia jej podpis, a wystawca faktury
    mimo że wie o tym, nawet nie pyta się tej osoby jak ona faktycznie się
    nazywa) - a potem jest wielkie zdziwienie, jak się dowiadują, że spółka
    (osoba prowadząca DG) wypiera się tego zobowiązania, a posiadany przez
    nich podpis ma niewielką moc dowodową w sądzie...

> [...]
    > skanów/kserokopii osób podpisujących umowę. Ale to tylko w RL, bo w EFL
    > obyło się bez takiej konieczności.
    > Co innego, gdy jadę np. po odbiór jakichś dokumentów poza firmę, do urzędu,
    > do banku itp. Wtedy istotnie sam KRS i moja osoba nie wystarczy, bo
    > przyjechać może ktokolwiek. Natomiast legitymowanie reprezentantów w
    > siedzibie ich firmy przez osoby z zewnątrz (nie będące ani funkcjonariuszem
    > policji ani ABW ;-) jest cokolwiek dziwne i nigdy się z czymś takim nie
    > spotkałam. Zwłaszcza, że w nawiązaniu do tego linka, który podał Krzysztof,

    Skoro rozumiesz potrzebę legitymowania poza firmą, to dlaczego nie
    rozumiesz potrzeby legitymowania w firmie? Że niby w firmie nie jest
    tak, że może siedzieć "ktokolwiek"?

    > osoba nie posiadająca stosownych uprawnień do legitymowania kogoś, nie
    > ma po
    > prostu prawa żądać okazania takiego dowodu.

    Skoro ktoś podaje się za osobę mogącą składać oświadczenia woli w
    imieniu spółki, to chyba oczywiste jest, że powinien to jakoś
    udokumentować. Oczywiście można się postawić i się nie przedstawiać, ale
    z kolei druga strona wcale nie miałaby obowiązku rozmawiania i
    przyjmowania oświadczeń od takiego anonima.

    Wspomniany link o niczym nie świadczy, chyba że chciałoby się z niego
    wywodzić, iż np. żądanie dowodu przy zawieraniu jakiejś umowy jest
    bezprawne.

    --
    Liwiusz