    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 17 Jul 2014 10:24:05 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Szantaż, wyłudzenie?

    On Wed, 16 Jul 2014, Marian Paździoch wrote:

    > Pewnie masz rację ;), ja się nie znam.

    No, trochę zaokrągliłem ;)

    > Ale czy tu znaczenie fakt, że coś jest
    > lub nie jest przestępstwem (poza samym wyłudzeniem)?
    > Na prawde mógłbym legalnie grozić komuś, że jak mi nie zapłaci pewnej kwoty
    > to zgłoszę w urzędzie,

    ...dotąd prawda, ale liczy się cel czynu.
    Jest wyjątek, polegający na tym, że nie uważa się za szantaż
    "doprowadzenie do zachowania zgodnego z prawem".
    Jak więc złodziejowi powiesz, że ma natychmiast oddać albo ujawnisz
    czyn (czytaj: niekoniecznie twierdząc, że pójdziesz na policję),
    to szantażu w tym nie ma.

    > że np. prowadzi firmę bez rejestracji?

    A to już nie. Bo "cel" jest inny.
    Grozić zgłoszeniem w urzędzie można tylko w celu przymuszenia, aby
    sprawca... zgłosił się w urzędzie :)

    > Nawet jeśli to jest prawda.

    To prawda (że za pomocą prawdziwej informacji można dopuszczać się
    szantażu), niezaprzeczalnie.
    Słaby punkt w opisanym przypadku jest taki, że sprawca nie usiłuje
    wymusić innego zachowania, ale to które krytykuje - będzie twierdził,
    że uważa jego roszczenie za "zgodne z prawem".
    A że prawo przewiduje wyjątki na okoliczność "ceny rynkowej", to
    praktycznie zawsze jest "za mało danych", aby określić czy np. nie
    doszło do "wyzyskania" (388 KC).
    Popatrz tak - my, czytając wątek, też nie wiemy, czy klient był
    łaskaw skorzystać z oferty bo "musiał".
    Coś mi się zdaje, że całkiem niedawno przypominałem sprawę pata, do
    którego prowadzi to podejście, np. przy klęskach żywiołowych (ale
    to może było na .samochody). Niemniej wersja że "cena była za wysoka"
    istnieje, zgodnie z prawem.
    I chyba trudno uznać za szantaż fakt groźby ujawnienia tej ceny,
    jeśli nie ma na celu *innego* celu, niż "aktualizacja" owej ceny,
    mimo nieskorzystania z wersji "pójścia do sądu" (o czym wspominałeś).
    To co może naruszać 190a KK to ewentualnie "okolice" tego ujawnienia,
    które mogę być rozbieżne z prawdą, a tym samym prędzej będą pomówieniem
    (niż szantażem).

    pzdr, Gotfryd