    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spółka z o.o.
    Date: Tue, 18 Jul 2023 18:53:23 +0200
    <u960j9$2oa$1$RTomasik@news.chmurka.net>

    On Tue, 18 Jul 2023 14:31:49 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Trzeba popatrzeć do uowy spółki.

    W umowie jest zgodnie z załozeniem w tym wariancie
    "udziałowiec nie może zbyć udziałów bez zgody pozostałych wspólników"

    > PrzewaĹźnie jest tam ograniczenie
    > czasowe i albo pozostali wspólnicy odkupią od Ciebie udziały, albo umowa
    > wchodzi w Ĺźycie.

    Prawo pierwokupu ma sens, ale tak troche glupio najpierw sprzedac
    komus, potem wspĂłlnikom.

    Poza tym ja sie pytam o naruszenie umowy - "udziałowiec nie może",
    ale sprzedał i sie nie pytał :-)

    > Notariusz powinien przeczytać umowę spółki. Jeśli nie przeczyta, to
    > odpowiada za niezachowanie tzw. należytej staranności.

    No chyba, ze taki zapis w umowie jest jakis mało wiążący i notariusz o
    tym wie :-)

    > W znanych mi warunkach są to umowy warunkowe połączone z tym, że nabywca
    > płaci zadatek, zaś resztę, jak się ziszczą warunki.

    Raczej nie płaci zadatku, bo nie chce być stratny w razie niewyrażenia
    zgody.

    > Jest - art. 286 kk. Można bez większego wysiłku dowieść, że sprzedający
    > wiedział, ze sprzedać nie może, a co za tym idzie biorąc od kupującego
    > zapłatę właśnie go oszukał.

    Nie "oszukał" tylko "doprowadził" :-)

    > Fakt, że kupujący też dowiedzieć się mógł
    > akurat w tym wypadku niczego nie zmienia.

    Ale ja zakładam, ze wiedział.

    > Z oszustwem jest tak, że świadomość oszukiwanego nie ma tu nic do
    > rzeczy, choć uważam, że powinno mieć. Od lat śmiejemy się, że brakuje
    > przepisu na to, że właśnie czasem oszukany robi wszystko, co w jego
    > mocy, by dać się oszukać.

    Tak czy inaczej - jak sprzedaĹź okaĹźe sie skuteczna, to oszustwa nie ma
    a jak bezskuteczna, to moze chiałem oddac pieniądze.

    https://mniejszosciowi.pl/sprzedaz-udzialow-bez-zgod
    y-spolki-jakie-rodzi-konsekwencje/
    https://www.doradzamy.to/artykuly/sprzedaz-udzialow-
    w-spolce-z-o-o-bez-zgody-drugiego-wspolnika-lub-zarz
    adu

    Piszą, ze bezskuteczna, ale podstawy prawnej nie podają :-)

    J.