  • Data: 2007-02-01 19:29:26
    Temat: Re: Spolka ZOO
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Unsophisticated wrote:

    > A czy mozna uzyczyc tylko moj pokoj, jak to wtedy na umowie
    > doprecyzowac? Dolaczyc plan mieszkania z zaznaczonymi granicami siedziby
    > firmy?

    Oczywiście. Możesz nawet użyczyć fragment pokoju. Plan nie jest
    konieczny, ale granice obszaru firmy powinny być w miarę jednoznacznie
    określone w umowie. Natomiast istotne wydaje się też pytanie, czy sąd
    rejestrując firmę "pójdzie" na umowę użyczenia. Nie wykluczone, że
    jednak wymagana będzie umowa najmu (tzn. z konkretną niezerową stawką
    czynszu). Na wszelki wypadek ja wolałbym jednak zrobić umowę najmu, żeby
    mieć spokój.

    > Przypuscmy, ze ustalam sobie w kontrakcie menadzerski kwote 5000PLN z
    > mozliwoscia renegocjacji rocznej i ze jest to uzaleznione od obrotow
    > spolki. Czy ktos sie przyczepi do mnie, jesli spolce bedzie sie b.
    > dobrze wiodlo i zmienie kontrakt menadzerski na kwote 10000PLN?

    Myślę, że raczej nie, jeśli owe 10000 naprawdę nie będzie wyssane z
    palca. :-)

    > Rozumiem, ze wtedy kontrakt polega na tym, ze wystawiam mojej spolce
    > fakture i odporowadzam przez caly rok 19% podatku od tej kwoty?

    Nie. Zgodnie z przepisami i orzecznictwem - świadczenie usług
    menedżerskich ma znamiona wykonywania umowy o pracę i w związku z tym
    podlega "normalnemu" opodatkowaniu - zastosowanie mają kolejne progi
    podatkowe w zależności od sumy dochodów rocznie (jak w umowie o pracę).
    Niestety liniowego podatku nie uświadczysz... :-(
    Natomiast zaletą kontraktu menedżerskiego w stosunku do umowy o pracę
    jest zysk na składkach ubezpieczenia zdrowotnego.

    Kontynuując - żeby być menedżerem wcale nie musisz prowadzić
    jednoosobowej działalności gospodarczej. Społka zawiera kontrakt
    menedżerski z Tobą - osobą fizyczną, a nie z Tobą - firmą jednoosobową.

    Naturalnie opodatkowanie wynagrodzenia menedżerskiego jest nie tak
    korzystne jak opodatkowanie dochodów z Twojej jednoosobowej firmy (stałe
    19%) - dlatego możesz też próbować wyprowadzać zysk ze spółki poprzez
    jakieś rozliczenie między spółką, a Twoją firmą. Np. możesz pobierać
    czynsz najmu za mieszkanie i mieć z tego zysk opodatkowany liniowo.
    Jednakże wysokość tego czynszu musi być realistyczna. Nikt w urzędzie
    nie uwierzy, że za 5-metrowy pokój spółka płaci 10000 miesięcznie.

    > Kontyntuujac pytanie, co sie dzieje jesli firma nie ma pieniedzy na
    > zaplate?

    W zasadzie nic. Ty - osoba fizyczna masz roszczenie do spółki.
    Teoretycznie możesz nawet iść do sądu. No, ale skoro to Twoja spółka, to
    znasz jej sytuację i wiesz czemu nie wypłaciła i raczej do sądu nie
    pójdziesz (gdzie w zasadzie możesz nawet przegrać...). Jednakże problem
    w tym, że niewypłacenie wynagrodzenia wcale nie zwalnia z obowiązku
    podatkowego od tego wynagrodzenia!

    > Nie chce wyprowadzac pieniedzy z mojej spolki i dzialac na jej szkode.
    > Glownym nurtujacym mnie pytaniem jest to jak pobierac pieniadze (np.
    > miesiecznie 10000) nie bedac w niej zatrudnionym. Nie chce pobierac
    > dywident, bo wchodzi tutaj podwojne opodatkowanie.

    > Rozumiem, ze przychodzy w spolce sa opodatkowane i sa opodatkowane
    > miesiecznie 19%?

    Oczywiście dochody, nie przychody. :-)

    > Co fiskus na to jesli spolka ponosi straty, wystawiam
    > PIT z 0-wymi pozycjami?

    Spółki mają CIT, nie PIT - ale poza tym tak, masz rację. Tylko, że
    fiskus nie lubi takich spółek i może nasłać kontrolę. A kontrola już coś
    znajdzie. Zawsze.

    > Sorry za mnostwo pytan, ale zanim wejde w materie zwana Spolka ZOO
    > chcialbym poznac pare kwestii z nia zwiazanych, bo "Sad Sadem a Prawo
    > musi byc po naszej stronie :)"

    Ogólnie - spółka z o.o. jest droższa i bardziej skomplikowana w
    utrzymaniu oraz utrudnia pozyskiwanie z niej zysku dla Ciebie. W
    zasadzie - jest ona mniej korzystna niż np. spółka jawna (lub
    jakakolwiek inna forma działalności bez własnej osobowości prawnej). Co
    więcej - jest ona też mniej korzystna (mniej "bezpieczna") dla Twoich
    kontrahentów (wierzycieli), ponieważ spółkę możesz zlikwidować i im nie
    zapłacić (teoretycznie). Z tego też powodu sp. z o.o. może Ci się wydać
    jednak korzystna, jeżeli faktycznie masz zamiar im nie zapłacić... :-)

    --
    MiCHA