  • 1. Data: 2011-07-01 07:55:25
    Temat: Spółdzielnia mieszkaniowa - zmiana zasad rozliczenia kosztów ogrzewania
    Od: MariuszR <mariuszr.post@pl>

    Witam

    Mam taki mały problem ze swoją spółdzielnią mieszkaniową, otrzymałem
    właśnie informację że, w związku z tym iż w moim bloku jedynie 57% lokali
    wyposażonch w podzielniki kosztów ogrzewania, zostanie zastosowany
    uproszczony sposób rozliczeń czyli wszyscy będą płacić po równo ryczałt
    zależny od powierzchni lokali.

    Aby zastosować rozliczenie z uwzględnieniem wskazań podzielników ustalili
    próg 75% lokali wyposażonych w podzielniki.

    Orientuje się ktoś biegły w przepisach dotyczących spółdzielni
    mieszkaniowych czy dało by się z tym powalczyć?

    Zasady te zostały wprowadzone uchwałą rady nadzorczej z 16.06.2011, która
    została dostarczona mieszkańcom w ostatnich dniach czerwca (wcześniej były
    walne zgromadzenia więc chyba nie chceli ludzi drażnić), i mają obowiązywać
    od dnia 1 lipca. W uchwale poza powołaniem się na statu brak jakich kolwiek
    innych podstaw prawnych tak że nie wiem nawet od czego zacząć szukać.

    MariuszR

  • 2. Data: 2011-07-01 09:28:13
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-01 09:55, MariuszR pisze:
> [...]
    > wyposażonch w podzielniki kosztów ogrzewania, zostanie zastosowany
    > uproszczony sposób rozliczeń czyli wszyscy będą płacić po równo ryczałt

    I powinieneś się cieszyć. Jak opomiarują wszystkich to się zaczną
    grzyby, kombinacje...

    O ile jest to nowy blok w ciepłej technologii, a nie jakiś z wielkiej
    płyty to jeszcze opomiarowanie - ale przepływowe, a nie poprzez
    podzielniki - miało by sens. Jeżeli jednak jest to blok z wielkiej płyty
    nawet ocieplony - to opór cieplny ścian działowych jest tak mały, że
    grzeje się zarówno siebie jak i sąsiadów.

    Mieszkałem w bloku, pode mną sąsiad od jesieni do zimy nie zaglądał do
    dwóch pokoi - grzejniki zakręcone, a sam siedział w kuchni i grzał się
    gazem z kuchenki - bo ten był ryczałtowo rozliczany.
    Co roku miałem niedopłatę i to od 100 zł do 1,5 tys. - owszem miałem
    ciepło (około 22-23 stC) ale teraz w domu 200 m2 wychodzi mi podobnie za
    opał jak w mieszkaniu 60m2.
    Pewnego roku - zakładając fiolki z jakąś cieczą zostawili jedną.
    Schowałem do szafy - ta stała daleko od grzejnika, a na dodatek fiolka
    była zatkana. Przy okazji kolejnej wizyty kiedy zmieniali te fiolki
    chciałem im oddać zgubę i o dziwo z tej zatkanej fiolki co była daleko
    od grzejnika ubyło tyle samo cieczy co z tych na grzejniku - wykluczam
    udział osób trzecich. Więc całe to cieczowe opomiarowanie to pic. Potem
    zmienili na elektroniczne - ale i tak uważam, że taki sposób - w
    połączeniu ze sposobem rozliczenia był daleki od wiarygodności.\
    Na dodatek po kilku latach na ściany przywędrował grzyb - z pewnością
    nie był to mój - bo ja i wietrzyłem odpowiednio i grzałem jak trzeba.

    U mojej mamy - wszyscy płacili równo. W tym samym bloku w innym
    mieszkaniu mieszka mój brat. I tam w zimie wszyscy mieli na tyle ciepło,
    że okna prawie cały czas uchylone - nawet jak na zewnątrz było poniżej
    zera, średnio płacili mniej niż ja i nikt w bloku nie słyszał o grzybie.

    Moim zdaniem to całe rozliczanie to nabijanie kasy jakimś tam firmom
    zajmującym się tymi rozliczeniami i nie wiele ma to wspólnego z
    oszczędnością. A wręcz prowadzi do chorych sytuacji, gdzie ludzie siedzą
    w kurtkach bo w roku zaoszczędzą 200-300 zł.
    Jak moja znajoma, która zapraszając mnie do siebie stwierdziła, że ma
    cieplutko, a miała 18 st. i po domu chodziła w puchowym bezrękawniku.
    No może ktoś lubi 18 st. i bezrękawniki... ja nie.
    Więc nie polecam Ci iść w kierunku podzielników.

    Ariusz

  • 3. Data: 2011-07-01 09:59:46
    Od: MariuszR <m...@n...pl>

    Dnia Fri, 01 Jul 2011 11:28:13 +0200, Ariusz napisał(a):

    > I powinieneś się cieszyć. Jak opomiarują wszystkich to się zaczną
    > grzyby, kombinacje...

    Tu akurat pomyśleli trochę i wymienili ostatnio głowice zawarów na takie
    gdzie temperatura minimalna to +16.

    Tylko że ich myślenie nie szło aż tak daleko aby wszystkich przymusić do
    wymiany i jak ktoś stwierdził że nie chce nowych to ekipa montująca mu ich
    nie wymieniała. Inna sprawa że wymiana jest tak banalna że można kupić
    własne z dowolną regulacją i zamontować sobie we własnym zakresie.

    --
    MariuszR

  • 4. Data: 2011-07-02 06:45:01
    Od: "Danusia" <j...@w...pl>

    Użytkownik "MariuszR" <mariuszr.post@pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wyposażonch w podzielniki kosztów ogrzewania, zostanie zastosowany
    > uproszczony sposób rozliczeń czyli wszyscy będą płacić po równo ryczałt

    I bardzo dobrze, nie będzie prób kombinacji, a za odczyt podzielników firmy
    obsługujące biorą kupe kasy, od każdego odczytanego podzielnika, co w sumie
    zwieksza koszty ogrzewania w sposób znaczący.
    Prawdziwe oszczędnosci można wymusić po sprawdzeniu i wymianie głównego
    przepływowego licznika energi znajdującego sie w piwnicy bloku.

    pozdr