  • 1. Data: 2003-11-10 20:17:59
    Temat: Splata kredytu po zmarlej osobie - czy mam obowiazek ? (wazne!-dlugie)
    Od: "Krzysztof \"Kris\" Kalus" <k...@p...onet.pl>

    Witam

    Na wstepie pragne powitac wszystkich na grupie.
    Teraz do rzeczy.

    Mam taki problem i chcialbym sie najpierw poradzic opini fachowcow.

    Otoz W kwietniu zmarl moj ojciec, rodzice byli rozwiedzeni od kilkunastu
    lat, nie utrzymywalismy z nim praktycznie kontaktow. Pogrzeb zalatwialem
    osobiscie (jako jedyny syn) z tego cosie dowiedzialem od cioci majacej z nim
    staly kontakt, nie mial dlugow, wszystko posplacal, lacznie z kredytami.
    Otoz dzisiaj otrzymalem list - zarowno ja, jak i siostra, od banku, w ktorym
    pisza, ze ojciec zaciagnal u nich kredyt i chca sie dowiedziec, czy jako
    spodkobierca ureguluje naleznosc (blisko 4000pln) siostra otrzymala list tej
    samej tresci.
    Chcialem sie dowiedziec, jak sytuacja wyglada z punktu prawa. Wg mojej
    skromnej wiedzy, ani ja, ani siostra nie jestesmy spadkobiercami, poniewaz,
    nie byl sporzadzony testament, zaden notariusz sie z nami w tej sprawie nie
    kontaktowal. Ponadto, nie bylem nigdy zadnym zyrantem, ani poreczycielem
    ojca (jak juz wczesniej napisalem, nie mielismy kontaktu).
    natomiast otrzymuje po nim rente, poniewaz jeszcze studiuje, a mam 23lata.
    Siostra oczywiscie nie dostaje nic, gdyz przekroczyla dawno wiek uprawniony
    do pobierania renty, pracuje.

    Czy ja, i siostra musimy splacic ten kredyt ?
    Wydaje mi sie, ze fakt pobierania renty nie czyni mnie spodkobierca, gdyz
    siostra tez otrzymala ten list, a nie ma po ojcu nic.
    Bardzo prosze o fachowa odpowiedz, w czwartek wybieram sie do banku i chce
    wiedziec, na czym stoje i czego sie trzymac.

    Druga sprawa, skad bank wzial nasze dane, skoro nie figurujemy jako zyranci
    ? Czy ma do tego prawo, by w jakis sposob te dane zdobyc?

    Z gory dziekuje za odpowiedzi.
    Pozdrawiam
    Kris

  • 2. Data: 2003-11-10 20:31:43
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    poniewaz,
    > nie byl sporzadzony testament, zaden notariusz sie z nami w tej sprawie

    Jesli w ciagu 6-mcy od smierci ojca nie zlozyliscie przed sadem lub
    notariuszem oswiadczenia o odrzuceniu spadku (lub przyjeciu go z
    dobrodziejstwem inwentarza) to jestescie spadkobiercami traktowanymi tak jak
    byscie przyjeli spadek wprost czyli z odpowiedzialnoscia za dlugi spadkowe
    do pelnej ich wysokosci. Testament nie jest tu potrzebny bo do spadku
    powolani jestesci z ustawy. Jezeli masz jeszcze rodzenstwo ktore nie bylo
    pelnoletnie w momencie uplywu 6 m-ca od smierci ojca to traktowani jestescie
    jakbyscie spadek przyjeli z dobrodzeijstwem inwentarza (czyli
    odpowiedzialnosc za dlugi spadkowe do wysokosci aktywow spadku). Jesli nie,
    to j.w.

> [...]
    > natomiast otrzymuje po nim rente, poniewaz jeszcze studiuje, a mam 23lata.
    > Siostra oczywiscie nie dostaje nic, gdyz przekroczyla dawno wiek

    Odpowiadacie nie jako poreczyciele tylko jako spadkobierca ktory przyjal
    spadek wprost.

    > Czy ja, i siostra musimy splacic ten kredyt ?

    Tak

    > Wydaje mi sie, ze fakt pobierania renty nie czyni mnie spodkobierca, gdyz
    > siostra tez otrzymala ten list, a nie ma po ojcu nic.

    Masz racje, renta nie ma tu nic do rzeczy. Wazne jest przyjecie sopadku
    przez uplyw terminu do zlozenia odpowiedniego oswiadczenia.

    > Bardzo prosze o fachowa odpowiedz, w czwartek wybieram sie do banku i chce
    > wiedziec, na czym stoje i czego sie trzymac.

    Postaraj sie jakos ulozyc z nimi.

    > Druga sprawa, skad bank wzial nasze dane, skoro nie figurujemy jako
    zyranci
    > ? Czy ma do tego prawo, by w jakis sposob te dane zdobyc?
    Zapytaj banku.Pewnie ojciec we wnioskach kredytowych podal te informacje

    Dan.

  • 3. Data: 2003-11-10 20:36:17
    Od: kam <X...@X...plX>

    Krzysztof \"Kris\" Kalus wrote:
> [...]
    > nie byl sporzadzony testament, zaden notariusz sie z nami w tej sprawie nie

    Jeśli nie było testamentu to następuje dziedziczenie ustawowe. Jeśli
    zmarły był rozwiedzony, to spadkobiercami stają się dzieci. Jest też już
    za późno na odrzucenie spadku, więc kredyt pewnie trzeba będzie spłacić.

    > Czy ja, i siostra musimy splacic ten kredyt ?
    > Wydaje mi sie, ze fakt pobierania renty nie czyni mnie spodkobierca, gdyz
    > siostra tez otrzymala ten list, a nie ma po ojcu nic.

    Renta nie ma nic do rzeczy.

    > Druga sprawa, skad bank wzial nasze dane, skoro nie figurujemy jako zyranci
    > ? Czy ma do tego prawo, by w jakis sposob te dane zdobyc?

    A to rzeczywiście ciekawe pytanie... Ale może np. mieć ksero z dowodu ojca.

    KG

  • 4. Data: 2003-11-10 20:43:43
    Od: "Flashi" <f...@p...pl>

    Użytkownik "lablador" <l...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > jakbyscie spadek przyjeli z dobrodzeijstwem inwentarza (czyli
    > odpowiedzialnosc za dlugi spadkowe do wysokosci aktywow spadku). Jesli

    A jesli nie bylo spadku jako takiego, brak domu, brak kasy, brak
    czegokolwiek (to wynikaloby z tego co napisal Krzysztof) to jak jest z
    odpowiedzialnoscia za ten kredyt ? Pytam sie informacyjnie ...

  • 5. Data: 2003-11-10 20:54:02
    Od: kam <X...@X...plX>

    Flashi wrote:
    > A jesli nie bylo spadku jako takiego, brak domu, brak kasy, brak
    > czegokolwiek (to wynikaloby z tego co napisal Krzysztof) to jak jest z
    > odpowiedzialnoscia za ten kredyt ? Pytam sie informacyjnie ...

    to spadkiem jest dług

    KG

  • 6. Data: 2003-11-10 20:54:02
    Od: "Krzysztof \"Kris\" Kalus" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Flashi" <f...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > czegokolwiek (to wynikaloby z tego co napisal Krzysztof) to jak jest z
    > odpowiedzialnoscia za ten kredyt ? Pytam sie informacyjnie ...

    Ehh, zawalilem. Faktycznie jest cos takiego jak 6 miesiecy na zrzeczenie sie
    spadku, ale myslalem, ze to sie tyczy tylko, jezeli jakis spadek jest.A nie
    bylo kompletnie nic :|
    No nic, postaram sie jakos dogadac z dyrektorem banku, nie jest to az tak
    wielka kwota znowu, chocia zi tak duzy zal.....

    Ale jezeli kredyt byl podzerowany przez kogos - to czy najpierw ten ktos nie
    powinien byc scigany ?

    Pozdrawiam
    Kris

  • 7. Data: 2003-11-10 20:56:28
    Od: "Maciej Mąkowski" <p...@o...pl>

    Uważam ,że naoglądałeś się za dużo amerykańskich filmów twierdząc, że nie
    kontaktował się Tobą żaden notariusz. ale do rzeczy według polskiego prawa
    jesteś spadkobiercą z mocy prawa. Jeżeli nie było testamentu to i tak
    odpowiadasz za długi zmarłego całym swoim majątkiem. Istniała możliwość
    przyjęcia spadku z dobrodziejstwem inwentarza jednak takie oświadczenie
    należało złożyć przed Sądem w terminie 6 miesięcy od daty śmierci teraz jest
    już za późno.Uważam ,że mimo wszystko należy wystąpić do sądu z wnioskiem o
    stwierdzenia nabycia spadku, ustalić czy pozostał majątek być może samochód
    mieszkanie itp. i z tego majątku spłacać bank.Mimo że nie utrzymywałeś
    kontaktu jednak po ojcu dziedziczysz razem z siostrą
    Użytkownik "Krzysztof "Kris" Kalus" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:boort4$ff0$1@nemesis.news.tpi.pl...

  • 8. Data: 2003-11-10 20:56:54
    Od: kam <X...@X...plX>

    lablador wrote:
> [...]
    > byscie przyjeli spadek wprost czyli z odpowiedzialnoscia za dlugi spadkowe

    Hmm... A gdyby powołać się na błąd?

    KG

  • 9. Data: 2003-11-10 20:59:14
    Od: Olgierd <c...@w...pl>

    Niejaki(a) kam w wiadomości <3...@X...plX> powiedział(a) co
    następuje:

    > Hmm... A gdyby powołać się na błąd?

    Błąd polegający na tym, że /ingorantia iuris non nocet?/

    --
    Olgierd
    listel: cpt [kropka] hook [at] wp [kropka] pl

  • 10. Data: 2003-11-10 21:03:50
    Od: "Flashi" <f...@p...pl>

    Użytkownik "kam" <X...@X...plX> napisał w wiadomości

    > to spadkiem jest dług

    ale wczesniej bylo w poscie: "Jezeli masz jeszcze rodzenstwo ktore nie bylo
    pelnoletnie w momencie uplywu 6 m-ca od smierci ojca to traktowani jestescie
    jakbyscie spadek przyjeli z dobrodzeijstwem inwentarza (czyli
    odpowiedzialnosc za dlugi spadkowe do wysokosci aktywow spadku)."

    wiec jak jest ?