  • 1. Data: 2003-08-08 21:00:31
    Temat: Spadek - pytania.
    Od: "Feliks Miszta" <o...@N...pl>

    Witam,

    Znalazlem sie obecnie w dosc niefortunnej sytuacji dot. spadku
    i chcialbym zasiegnac porady; moze najpierw w skrocie przedstawie
    sytuacje:

    Mam mieszkanie w Krakowie, do ktorego wlasnie mam
    sie wprowadzac, do tej pory myslelismy z tata ze mieszkanie
    jest w 100% prawnie jego wlasnoscia; niestety, sytuacja sie
    skomplikowala, kiedy poszlismy do notariusza i poprosil o wypis
    z ksiegi wieczystej (takowa jest zalozona na mieszkaniu).
    Wpis w ksiedze nie zostal zaktualizowany po smierci babci
    (ktora nie zyje od 15 lat). Wiec - zalozylismy sprawe spadkowa,
    z ktora teoretycznie nie powinno byc problemu gdyz:

    1) tata ma notarialnie spisany testament babci na siebie
    2) ma dokumenty na to, ze opiekowal sie nia w ostatnich
    latach zycia (babcia umarla na raka, nie miala stwierdzonych
    zadnych schorzen psychicznych, wiec watpie w podwazanie testamentu)
    3) przez te 15 lat byl jedyna zameldowana w tym mieszkaniu osoba
    i nikt nie zglaszal zadnych roszczen co do prawa wlasnosci do
    nieruchomosci
    4) wszystkie platnosci: czynsz, energia, gaz itd. przychodza na jego
    nazwisko
    i placi je od tych 15 lat.

    Teraz jedna z jego siostr oznajmila, ze nie zamierza sie zrzekac spadku,
    a termin kolejnej rozprawy zostal wyznaczony na wrzesien.

    W zwiazku z tym nasuwaja mi sie nastepujace pytania:

    1) Czy i co moze "zdzialac" siostra taty ?
    2) Jakie dokumenty warto przedstawic sadowi ?
    3) Jak dlugo ta sprawa moze sie ciagnac ?
    4) W razie korzystnego dla nas wyroku sadu, czy siostra taty ma
    prawo do apelacji (wiemy, ze jest do tego zdolna) ? Jezeli ma takie
    prawo,
    o ile moze przedluzyc te sprawe ?
    5) Czy istnieje mozliwosc zameldowania sie w mieszkaniu przed
    zakonczeniem sprawy spadkowej ? (tata jest zameldowany jako wlasciciel
    lokalu, jednak wpis w ksiedze wieczystej jest na babcie)

    Z gory dziekuje za wszelkie odpowiedzi i podpowiedzi i serdecznie
    pozdrawiam,

    --
    Feliks Miszta f...@c...net
    gg#: 1283708 bofh#: 304124 Ga 6,7

  • 2. Data: 2003-08-08 21:36:32
    Temat: Re: Spadek - pytania.
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    Feliks Miszta napisał(a) Fri, 8 Aug 2003 23:00:31 +0200 na pl.soc.prawo:

    > Teraz jedna z jego siostr oznajmila, ze nie zamierza sie zrzekac spadku,
    > a termin kolejnej rozprawy zostal wyznaczony na wrzesien.

    Siostra może się domagać prawa do zachowku w wyskosci 1/2 tego co
    przypadło by jej w przypadku dziedziczenia ustawowego.

    Mariusz Rzepkowski
    GG: 966498
    www.mariuszr.prv.pl
    mariuszr@USUN_TO.post.pl

  • 3. Data: 2003-08-08 23:18:30
    Od: "Feliks Miszta" <o...@N...pl>

    Użytkownik "MariuszR" <m...@n...post.pl> napisał w wiadomości

    > Siostra może się domagać prawa do zachowku w wyskosci 1/2 tego co
    > przypadło by jej w przypadku dziedziczenia ustawowego.

    Czy aby na pewno zachowek nie ulega przedawnieniu (jak wspomnialem,
    smierc babci nastapila prawie 15 lat temu)?
    Po drugie, slyszalem od kolegi-studenta prawa, ze prawdopodobnie prawo do
    zachowku weszlo w zycie po smierci babci (1989), a "prawo nie dziala
    wstecz".
    Ile w tym jest prawdy ?

    Pozdrawiam serdecznie,
    --
    Feliks Miszta f...@c...net
    gg#: 1283708 bofh#: 304124 Ga 6,7

  • 4. Data: 2003-08-10 07:52:23
    Od: "therion" <t...@w...pl>

    A co z testamentem? Czy prypadkiem siostra nie powinna go najpierw
    unieważnić?

  • 5. Data: 2003-08-10 09:05:24
    Od: "burenezo" <b...@p...onet.pl>

    "Feliks Miszta" <o...@N...pl> wrote in message
> [...]
    > Po drugie, slyszalem od kolegi-studenta prawa, ze prawdopodobnie prawo do
    > zachowku weszlo w zycie po smierci babci (1989), a "prawo nie dziala
    fałsz

    burenezo

  • 6. Data: 2003-08-10 20:12:30
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    Feliks Miszta wrote:
    /.../

    Jeśli nie złożyłeś oświadczenia o odrzuceniu spadku (przed sądem lub
    notariuszem), to w sześć miesięcy po śmierci spadkodawcy i tak
    spadek został przez Ciebie przyjęty (Art.1015 KC)

    Do zachowku można rościć sobie prawo jedynie przed upływem 3 lat od
    otwarcia spadku (Art. 1007), następującego w chwili śmierci spadkodawcy
    (Ar. 924)

    Oczywiście testament musi byc ważny.

    Po upływie 10 lat od śmierci spadkodawcy nie można się jednak powoływać
    na ewentualną nieważność testamentu z powodu zarzutu sporządenia go
    nieświadomie, pod wpływem błędu lub groźby. (Art. 945)

    Proponuję także przeczytać:
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Spadki/czesc1
    .html
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Spadki/czesc2
    .html
    (tu jest o dziedziczeniu testamentowym)
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Spadki/czesc3
    .html
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Spadki/czesc4
    .html
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Spadki/czesc5
    .html

    >Znalazlem sie obecnie w dosc niefortunnej sytuacji dot. spadku
    >i chcialbym zasiegnac porady;

    IMO nie należy traktować opinii wyrażanych na grupie lub na stronach
    internetowych jako porad prawnych. Jeśli zajdzie taka potrzeba,
    skorzystaj z pomocy prawnika.

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów