  • 1. Data: 2007-08-13 11:39:39
    Temat: Spadek - osoba zaginiona
    Od: z...@p...onet.pl

    Mam takie pytanie,co się dzieje, jeśli jest trzech spadkodawców - rodzeństwo, w
    tym jedna osoba zaginęła 7 lat temu, ale ma dorosłe dziecko, jak wtedy
    przeprowadzana jest sprawa spadkowa, może ktoś się orientuje.

  • 2. Data: 2007-08-13 11:40:33
    Temat: Re: Spadek - osoba zaginiona
    Od: z...@p...onet.pl

> [...]
    > tym jedna osoba zaginęła 7 lat temu, ale ma dorosłe dziecko, jak wtedy
    > przeprowadzana jest sprawa spadkowa, może ktoś się orientuje.

    Spadkobierców oczywiście

  • 3. Data: 2007-08-13 11:54:43
    Od: z...@p...onet.pl

    > Użytkownik <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > witam
    >
    > na pewno chodzi o 3 spadkodawców? a może spadkobierców;
    > tak czy inaczej należy przeprowadzić postępowanie o uznaniu tej osoby za
    > zmarłą, względnie - jeżeli śmierć zaginionego jest niewątpliwa -
    > postepowanie o stwierdzenie zgonu tej osoby; to postępowanie należy
    > przeprowadzić przed stwierdzeniem nabycia spadku; szczegółowo materię tę
    > reguluje kodeks postępowania cywilnego w art.526 - 543kpc - jak masz
> [...]

    Dzięki.
    No tak, problem w tym, że jego śmierć jest wątpliwa. Poza tym nie minęło jeszcze
    10 lat od zaginięcia.

  • 4. Data: 2007-08-13 11:58:47
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

  • 5. Data: 2007-08-13 12:10:08
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    z...@p...onet.pl pisze:

    > Dzięki.
    > No tak, problem w tym, że jego śmierć jest wątpliwa. Poza tym nie minęło jeszcze
    > 10 lat od zaginięcia.

    Zainteresuj się art. 143-144 kpc.

    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/

  • 6. Data: 2007-08-13 20:47:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Zaginiony normalnie dziedziczy. Skoro nie można go znaleźć, więc należy mu
    ustanowić kuratora. Z chwilą upływu terminu od zaginięcia stosownego,
    odziedziczy po nim jego syn (i inni spadkobiercy) na ogólnych zasadach w
    związku z uznaniem go za zmarłego.

  • 7. Data: 2007-08-13 21:52:06
    Od: z...@p...onet.pl

> [...]
    > ustanowić kuratora. Z chwilą upływu terminu od zaginięcia stosownego,
    > odziedziczy po nim jego syn (i inni spadkobiercy) na ogólnych zasadach w

    czyli jeśli w skład spadku wchodzi mieszkanie, to zaginiony dziedziczy 1/3 i
    trzeba czekać, aż zostanie uznany za zmarłego i spadek przejmie jego dziecko,
    żeby to mieszkanie można było na przykład sprzedać?

  • 8. Data: 2007-08-14 15:04:12
    Od: "Łukasz N" <l...@s...net>

> [...]
    > dziecko,
    > żeby to mieszkanie można było na przykład sprzedać?

    Nie - na potrzeby sprawy spadkowej wnosisz do sądu o wyznaczenie kuratora
    dla nieznanego z miejsca pobytu.
    Natomiast potem jak będziecie chcieli sprzedać - to osobny wniosek do sądu o
    wyrażenie zgody na czynność przekraczającą zwykły zarząd i znowu kurator dla
    nieznanego z miejsca pobytu.

    W praktyce jest tylko jeden problem - część ceny sprzedaży trzeba
    zabezpieczyć również dla nieobecnego. Skoro go nie ma - to trzeba złożyć do
    depozytu sądowego - a to kosztuje...

    ------------
    Forum Prawników - bezpłatne porady prawne - www.advokat.com.pl

  • 9. Data: 2007-08-25 00:08:42
    Od: z...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > W praktyce jest tylko jeden problem - część ceny sprzedaży trzeba
    > zabezpieczyć również dla nieobecnego. Skoro go nie ma - to trzeba złożyć do

    zastanawiam się jeszcze nad jednym wyjściem, czy jeśli jedna osoba będzie
    chciała spłacić pozostałe i przejąć sama spadek (mieszkanie), to jeśli sąd na
    podstawie wyceny mieszkania wyznaczy kwotę spłaty, to jak jest z terminem
    spłaty, bo jeśli nie wyznaczy terminu to spłata nastąpi jak ktoś jej zażąda,
    czyli najwcześniej za jakieś dwa lata, to czy będą naliczane jakieś odsetki od
    tej kwoty?

    i też jeśli spadkobierca osoby zaginionej z pewnych względów nie jest
    zainteresowana uznaniem jej szybko za zmarłego, to co się będzie działo, czy z
    powodu przeciągania się tego coś się może wydarzyć, czy ma prawo żądać potem
    jakiś odsetków, itp.?