  • 1. Data: 2002-08-29 09:48:33
    Temat: Spadek, odrzucenie czy przejęcie z dobrodziejstwem inwentarza.
    Od: "eMCe" <e...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich.
    Powiem jak wyglada sytuacja znajomej:
    Zmarł jej ojciec z którym nie utrzymywała prawie żadnych kontaktów
    (alkoholik - powszechnie znany scenariusz), po dwóch miesiącach pojawił sie
    przedstawiciel z firmy zajmującej się tzw. szybkimi pożyczkami i okazało
    się, że nie jest to jedyny kredyt jaki zaciągnął podczas swojego życia.
    Po rozmowach z prawnikami wiadomo, że po 6 miesiącach miałaby wszystkie
    długi ojca "na karku" ale jeden prawnik twierdzi, że należy spadek odrzucić
    natomiast drugi, że należy go przejąć z dobrodziejstwem inwentarza. Cały
    spadek to kilka niewiele wartych mebli w dawnym mieszkaniu ojca.

    Pytanie: któro rozwiązanie jest bezpieczniejsze, łatwiejsze do
    zrealizowania? Chodzi o późniejsze ewentulane odwołania kredytodawców i inne
    problemy z tym związane.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2002-08-29 10:05:31
    Od: "kesser" <k...@w...pl>

    Użytkownik "eMCe" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Pytanie: któro rozwiązanie jest bezpieczniejsze, łatwiejsze do
    > zrealizowania? Chodzi o późniejsze ewentulane odwołania kredytodawców i

    Mozesz nie przyjac spadku tylko nie wiem jak to sie ma jesli jest sie
    jednoczesnie ustawowym spadkobiercom.
    Natomist chyba jest tez mozliwosc przyjecia spadku nastepnie zalozenie
    sprawy o tym ze za dlugi nie odpowiadamy.
    Za jakis czas bede wiecej wiedzial bo musze sam to znalezc spadek przejmuje
    raczej bez dlugow ale cholera wie jak bylo ciocia porzadna kobieta ale
    cholera wie....
    k...@w...pl

  • 3. Data: 2002-08-29 11:28:21
    Od: p...@T...TO.poczta.onet.pl (Pawel Baranowski)

    Przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza oznacza, iż nie stracisz - za długi
    spadkowdawcy (zmarłego) odpowiadasz tylko do wysokości masy spadkowej. Więc
    jęsli już to przyjmij spadek w ten sposób.

    --
    Przed odpowiedzia skasuj "TNIJ.TO."

    Before reply cut "TNIJ.TO."

  • 4. Data: 2002-08-29 13:26:03
    Od: "Milamber" <m...@w...pl>

    Tylko jeśli w spadku jest pare nic nie wartych mebli to po co przyjmowac?
    Wtedy do wartości mebli trzeba wierzycieli spłacić. Pyt co jest lepsze -
    miec meble czy pieniądze?
    Użytkownik "Pawel Baranowski" <p...@T...TO.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:Xns927989C437C7pbaranowskipocztaone@213.180.128
    .20...

  • 5. Data: 2002-08-29 16:42:08
    Od: "Wojciech Drewniak" <w...@i...pl>

    Witam!
    Jeżeli mieszkanie o którym piszesz nie stanowi własności spadkodawcy, czyli
    nie wejdzie do masy spadkowej to rozsądnie jest odrzucć spadek /jeżeli
    odrzucający nie ma dzieci/ wówczas sie to troche komplikuje. W jego miejsce
    wchodza jego dzieci, /ale nic strasznego sie nie dzieje, one tez mogą
    odrzucić spadek/
    Przyjecie z dobrodziejstwem inwentarza oczywiście jest bezpieczne , ale nie
    uchroni od postepowań, trzeba bedzie wykazywać wysokość masy spadkowej.
    Dlatego po co robic sobie kłopot i latać po sądach jak można odrzucić
    spadek.
    Jeżeli mieszkanie stanowi własność spadkodawcy to wóczasd wypadało by się
    zorientować jaki jest dług i ile warte jest mieszkanie. Może się opłaci?
    Pozdrawiam.
    WD

  • 6. Data: 2002-08-29 17:03:52
    Od: p...@T...TO.poczta.onet.pl (Pawel Baranowski)

    "Milamber" <m...@w...pl> napisal <akl7go$460$1@news.tpi.pl>:

    >Tylko jeśli w spadku jest pare nic nie wartych mebli to po co
    >przyjmowac? Wtedy do wartości mebli trzeba wierzycieli spłacić. Pyt co
    >jest lepsze - miec meble czy pieniądze?

    Rzeczywiście. Chociaż z drugiej strony te mebelki mogą mieć jakieś
    szczególne znaczenie - ale to pytanie do spadkobiercy. Inna sprawa, że
    wierzyciele nie będą chyba robić strasznych awantur o te mebelki, większość
    zrezygnuje w ogóle z roszczeń, pozostali nie będą się upierać, że mebelki
    były wart ileś tam.

  • 7. Data: 2002-08-30 05:43:58
    Od: "eMCe" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wojciech Drewniak" <w...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:aklj58$5st$1@news2.tpi.pl...
    > Witam!
    > Jeżeli mieszkanie o którym piszesz nie stanowi własności spadkodawcy,
    czyli
    > nie wejdzie do masy spadkowej to rozsądnie jest odrzucć spadek

    Mieszkanie nie było własnościa spadkodawcy.

> [...]
    miejsce
    > wchodza jego dzieci, /ale nic strasznego sie nie dzieje, one tez mogą

    Do którego pokolenia to przechodzi, spadkodawca ma/miał już roczną wnuczkę,
    jeśli do trzeciego pokolenia lub dalej to będą problemy.

> [...]
    > uchroni od postepowań, trzeba bedzie wykazywać wysokość masy spadkowej.
    > Dlatego po co robic sobie kłopot i latać po sądach jak można odrzucić

    Czy odrzucając spadek nie jest się narażonym na ciąganie po sądach przez
    dłużników? Jeśli tak to czy istnieje możliwość, że w efekcie n-tego procesu
    osoba dziedzicząca, która nie chce przejąć tego spadku będzie musiała
    spłacić wszystkich/części dłużników?

    Pozdrawiam
    Michal

  • 8. Data: 2002-08-30 17:38:51
    Od: "Wojciech Drewniak" <w...@i...pl>

    > Mieszkanie nie było własnościa spadkodawcy.
    Zatem skoro nie ma majątku /aktywów/ to należy odrzucić spadek - w sądzie
    albo iść do notariusza /tylko do notariusza!!!!!/

    > Do którego pokolenia to przechodzi, spadkodawca ma/miał już roczną
    wnuczkę,
    > jeśli do trzeciego pokolenia lub dalej to będą problemy.
    Ciąg następców trwa bez ograniczeń. W imieniu wnuczki jej rodzice za zgodą
    sądu opiekuńczego będą mogli w jej imieniu odrzucić spadek.Skoro są tylko
    długi sad nie odmówi. Wtedy dziedziczy Skarb Państwa. Jeżeli tego nie zrobią
    i tak z mocy ustawy dziedziczy spadek z dobrodziejstwem inwentarza. Tzn.
    pasywa nie moga przekraczać aktywów.

> [...]
    procesu
    > osoba dziedzicząca, która nie chce przejąć tego spadku będzie musiała
    Nie będzie podstawy prawnej do przypisania długów , każdy może pozwać cie do
    sądu, ale w przypadku przegranego procesu to trochę kosztuje, więc nie sądzę
    any ktoś rozsądny bez podstawy prawnej pozywał ciebie za długi skoro nie
    jesteś spadkobiercą.
    Pozdrawiam
    WD

  • 9. Data: 2002-08-31 00:20:47
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    Dnia Fri, 30 Aug 2002 19:38:51 +0200 w artykule <akoaru$gs1$1@news.tpi.pl>
    Wojciech Drewniak <w...@i...pl> napisano co następuje:
> [...]
    > i tak z mocy ustawy dziedziczy spadek z dobrodziejstwem inwentarza. Tzn.

    A ja mam takie pytanie: jakie długi wchodzą w grę, tylko jawne w momencie
    otwarcia testamentu czy wszystkie? Powiedzmy że ktoś przyjmuje spadek i
    nie wie nic o długach spadkodawcy, a po 2 latach okazuje się, że osoba
    była zadłużona po uszy w tym czy innym miejscu.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2002-08-31 16:25:37
    Od: "Wojciech Drewniak" <w...@i...pl>

    Cześć!
> [...]
    > nie wie nic o długach spadkodawcy, a po 2 latach okazuje się, że osoba
    > była zadłużona po uszy w tym czy innym miejscu.

    Wszystkie długi wchodzą do dziedziczenia tak jak i wszystkie aktywa. Nie ma
    znaczenia że po czy przed 2 latami ktos ujawnui długi. Jeżeli nie upłynął
    termin przedawnienia długi nawet te o których nie wiedzieliśmu
    odziedziczymy.
    Pozdrawiam
    WD