  • 11. Data: 2009-01-11 15:35:28
    Temat: Re: Spadek - jak załatwić...
    Od: Irek <...@g...pl>

    Dnia Fri, 9 Jan 2009 19:58:54 +0100, Kiss napisał(a):

    > Czy orientuje sie ktos jak można załatwić następujący problem :
    >
    > W czasie ostatnich świąt zmarła jedyna włascicielka domu.
    > Przez 30 lat w domu tym mieszkala jej córka z mężem.
    > Opócz tego jest jeszcze trzech ewentualnych spadkobierców ( dzieci )
    > Spadkobiercy Ci chcą zrzec się prawa do spadku na rzecz córki która
    > zamieszkiwała z matką.
    >
    > Jak po kolei załatwić wszelkie formalnosci i ile one mogą kosztowac ?

    Witam,
    tez jestem w podobnej sytuacji.
    Z tego co przeczytalem na sieci to jest 6 miesiecy aby reszta rodzenstwa
    zlozyla wniosek do sadu lub u notariusza o odrzuceniu spadku, po tym
    okresie automatycznie zostanie przyjety spadek wprost (cala masa spadkowa
    wraz z dlugami).
    Jesli sprawa odbedzie sie przed uplynieciem 6 miesiecy od smierci, to na
    rozprawie sad powinien sie zapytac na jakich warunkach kazdy ze
    spadkobiercow przyjmuje spadek.

    > - Czy to prawda ( gdzies kiedys przeczytalem) , ze najpierw trzeba zlozyc
    > wniosek do sadu o ustalenie spadku ?
    Od pazdzienika 2008 roku sprawe spadkowa mozna zalatwic u notariusza, jesli
    wszyscy spadkobiercy sa zgodni. Z tego co piszesz to chyba tak, jedna osoba
    przyjmuje spadek z dobrodziejstwem inwentarza, a reszta odrzuca spadek.

    > - Czy potem trzeba isc do notariusza aby wszyscy spadkobiercy sie zrzekli ?
    Nie. jesli spadkobiercy nie chce przyjac spadku to przed rozprawa to trzeba
    zalatwic lub w trakcie jesli sprawa odbedzie sie w przeciagu 6 miesiecy od
    smierci. Tak jak pisalem, mozna rowniez u notariusza zalatwic cala sprawe
    spadkowa.

    > - Orienuje sie ktos moze ile mogą wynieść koszty sadowe i notarialne ?
    Tak jak ktos wczesniej pisal, sprawa w sadzie kosztuje 50 zl, u notariusza
    sa przeslanki ze rowniez tak kwota (50 zl netto + 6 zl za kazda strone
    pisma) nie wiem czy sa jeszcze jakies dodatkowe koszty.

    > - Czy spadkobiercy beda musieli zapalacic jakis podatek od spadku ( rozne
    > opinie w internecie ) ?
    Masz 1 miesiac na zlozenie deklaracji SD-Z1 (lub SD-Z2) do US od dnia
    uprawomocnienia sie wyroku. Chociaz slyszalem ze od 1 stycznia 2009 na
    zlozenie deklaracji jest 6 miesiecy, ale to informacje nie sa sprawdzone
    (na stronie ministerstwa finansow w jednym miejscu jest napisane ze 1
    miesiac, pozniej ze jest 6 miesiecy).

    > Bardzo proszę o jakies podpowiedzi...
    >
    > Z góry dziekuję.

    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2009-01-12 07:10:54
    Od: "Danusia" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Irek" <...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zlozenie deklaracji jest 6 miesiecy, ale to informacje nie sa sprawdzone
    > (na stronie ministerstwa finansow w jednym miejscu jest napisane ze 1

    Ustawa o podatku od darowizn i spadków (wersja aktualna) wyraźnie mówi że w
    czasie 1 miesiąca od uprawomocnienia się wyroku. Nie przewiduje możliwości
    spadku przez notariusza. Termin wynosi 1 miesiąc.
    Jeżeli chcesz przez kilka lat łazić po Sądach i udawadniać że można było
    przez notarisza to bradzo proszę....

    pozdr