  • 1. Data: 2009-01-09 18:58:54
    Temat: Spadek - jak załatwić...
    Od: "Kiss" <J...@i...pl>

    Czy orientuje sie ktos jak można załatwić następujący problem :

    W czasie ostatnich świąt zmarła jedyna włascicielka domu.
    Przez 30 lat w domu tym mieszkala jej córka z mężem.
    Opócz tego jest jeszcze trzech ewentualnych spadkobierców ( dzieci )
    Spadkobiercy Ci chcą zrzec się prawa do spadku na rzecz córki która
    zamieszkiwała z matką.

    Jak po kolei załatwić wszelkie formalnosci i ile one mogą kosztowac ?

    - Czy to prawda ( gdzies kiedys przeczytalem) , ze najpierw trzeba zlozyc
    wniosek do sadu o ustalenie spadku ?
    - Czy potem trzeba isc do notariusza aby wszyscy spadkobiercy sie zrzekli ?
    - Orienuje sie ktos moze ile mogą wynieść koszty sadowe i notarialne ?
    - Czy spadkobiercy beda musieli zapalacic jakis podatek od spadku ( rozne
    opinie w internecie ) ?

    Bardzo proszę o jakies podpowiedzi...

    Z góry dziekuję.

  • 2. Data: 2009-01-09 20:33:42
    Temat: Re: Spadek - jak załatwić...
    Od: "ALEX Lodzermensch" <k...@s...us>

    Kiss ni au koto ha itsumo tanosii

> [...]
    >
    > - Czy to prawda ( gdzies kiedys przeczytalem) , ze najpierw trzeba
    > zlozyc wniosek do sadu o ustalenie spadku ?

    Tego dokładnie ale na 90% tak. I radziłbym się się śpieszyć, ja czekałem +-
    3 miesiące od pozwu do rozprawy.

    > - Czy potem trzeba isc do notariusza aby wszyscy spadkobiercy sie
    > zrzekli ?

    W celu? Zrzekają się przed sądem, sąd wydaje wyrok i klamka zapadła.
    Ewentualne roszczenia spadkobiercy mogą wnosić do sądu.

    > - Orienuje sie ktos moze ile mogą wynieść koszty sadowe i notarialne ?

    Sadowe w moim przypadku 50zł w tamtym roku. Nie wiem czy coś się zmieniło. +
    parę złotych za odpis orzeczenia/wyroku (nie pamiętam już jak to dokładnie
    się nazywa)

    > - Czy spadkobiercy beda musieli zapalacic jakis podatek od spadku (
    > rozne opinie w internecie ) ?

    Córka od matki nie. Ale i tak trzeba iść do US, z wyceną. US uzna że
    zobowiązanie spadkowe nie powstaje.

    --
    ALEX Lodzermensch, Tenno Heika Banzai ]:-D

  • 3. Data: 2009-01-09 20:34:19
    Od: Scowron <B...@o...pl>

    Dnia 09-01-2009 o 19:58:54 Kiss <J...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > Spadkobiercy Ci chc? zrzec sie prawa do spadku na rzecz córki która
    > zamieszkiwa?a z matk?.
    >
    > Jak po kolei za?atwiae wszelkie formalnosci i ile one mog? kosztowac ?
    >
    > - Czy to prawda ( gdzies kiedys przeczytalem) , ze najpierw trzeba
    > zlozyc
    > wniosek do sadu o ustalenie spadku ?
    > - Czy potem trzeba isc do notariusza aby wszyscy spadkobiercy sie
    > zrzekli ?
    > - Orienuje sie ktos moze ile mog? wynie?ae koszty sadowe i notarialne ?
    > - Czy spadkobiercy beda musieli zapalacic jakis podatek od spadku ( rozne

    Co do kosztów to są one niewielkie.
    Napisanie wniosku(można samemu napisać - wzory w necie są).
    Złożenie wniosku 50 zł.
    Po uprawomocnieniu potrzebne będą min. 4 postanowienia sądowe dla każdego
    z uczestników w celu złożenia rozliczenia do US - koszt jednego chyba 6zł.

    Z tego co ja wiem to wystarczy założyć sprawę i nie wiem czy przypadkiem
    na sprawie nie mogą się zrzeknąc roszczeń. To by załatwiło notariusza.
    Jeżeli nie to przed sprawą udać się do notariusza i potem założyć sprawę z
    dokumentami od notariusza. Wydaje mi się że w tym przypadku odbędzie się
    bez odroczenia.

    Gdybym coś źle napisał to proszę o poprawę :)

    --
    Scowron

  • 4. Data: 2009-01-09 20:40:46
    Od: "ALEX Lodzermensch" <k...@s...us>

    Scowron ni au koto ha itsumo tanosii

> [...]
    > Po uprawomocnieniu potrzebne będą min. 4 postanowienia sądowe dla
    > każdego z uczestników w celu złożenia rozliczenia do US - koszt

    A jeżeli ktoś się zrzeka spadku to po co ma iść do US? Jeżeli dziedziczy
    córka, tylko ona wszystko załatwia w US.

    --
    ALEX Lodzermensch, Tenno Heika Banzai ]:-D

  • 5. Data: 2009-01-09 20:46:26
    Od: "ALEX Lodzermensch" <k...@s...us>

    ALEX Lodzermensch ni au koto ha itsumo tanosii

    > Tego dokładnie ale na 90% tak. I radziłbym się się śpieszyć, ja
    > czekałem +- 3 miesiące od pozwu do rozprawy.

    Zapomniałem o bardzo ważnym: w pozwie powinni być umieszczeni *wszyscy*
    spadkobiorcy.

    --
    ALEX Lodzermensch, Tenno Heika Banzai ]:-D

  • 6. Data: 2009-01-09 21:06:43
    Od: Scowron <B...@o...pl>

    Dnia 09-01-2009 o 21:40:46 ALEX Lodzermensch <k...@s...us> napisał(a):

    > Scowron ni au koto ha itsumo tanosii

    > A jeżeli ktoś się zrzeka spadku to po co ma iść do US? Jeżeli dziedziczy
    > córka, tylko ona wszystko załatwia w US.

    Może i masz rację. Sugerowałem się czym innym.

    --
    Scowron

  • 7. Data: 2009-01-10 07:00:37
    Od: "Danusia" <j...@w...pl>

    Ustawa o podatku od spadków i darowizn:
    Art. 4a. (18) 1. Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw
    majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo,
    ojczyma i macochę, jeżeli:
    1) zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu
    naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia powstania
    obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust.
    2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie miesiąca od dnia
    uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z
    zastrzeżeniem ust. 2 i 4

    oznacza to że córka która w Sądzie oddziedziczy wszystko ma to zgłosic do US
    w terminie 1 m-ca na okreslonym druku (bez wyceny) i nic nie płaci.
    Pozostali nie dziedziczą (zrzekli sie przed Sądem) więc nic nie muszą do US.

    pozdr

  • 8. Data: 2009-01-10 12:02:08
    Od: "lublex" <l...@o...pl>

    Użytkownik "Kiss" <J...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Przez 30 lat w domu tym mieszkala jej córka z mężem.
    > Opócz tego jest jeszcze trzech ewentualnych spadkobierców ( dzieci )

    A te dzieci to czyje? Jeżeli to są dzieci córki, która dziedziczy po matce
    ( i nie odrzuci spadku) to nie są spadkobiercami. Jeżeli są to dzieci
    zmarłej (czyli rodzeństwo tej, która ma odziedziczyć dom) to mogą odrzucić
    spadek przed sądem ze skutkiem dziedziczenia prze zamieszkałą z matką córkę
    jedynie wówczas gdy nie mają swoich dzieci.

    > Spadkobiercy Ci chcą zrzec się prawa do spadku na rzecz córki która
    > zamieszkiwała z matką.

    Jeżeli mają dzieci to one dziedziczą, a nie "córka zamieszkiwała z matką" a
    to odkręcić to dopiero polka, zwłaszcza jak są nieletnie/małoletnie.

    > Jak po kolei załatwić wszelkie formalnosci i ile one mogą kosztowac ?
    >
    > - Czy to prawda ( gdzies kiedys przeczytalem) , ze najpierw trzeba
    > zlozyc wniosek do sadu o ustalenie spadku ?

    Tak. A wszyscy spadkobiercy powinni przyjąć spadek i dopiero wówczas zrzec
    się (darowizna) na rzecz jednej spadkobierczyni.

    > - Czy potem trzeba isc do notariusza aby wszyscy spadkobiercy sie zrzekli
    > ?

    No właśnie.

    pozdr
    lublex

  • 9. Data: 2009-01-10 13:14:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Ja tylko w sprawie formalnej, nie bić:

    On Fri, 9 Jan 2009, ALEX Lodzermensch wrote:

    > w pozwie

    i (w poprzednim poscie):

    > wydaje wyrok

    "we wniosku" i "wydaje orzeczenie" - to nie jest proces przeciw komuś
    (żeby go *pozywać*, zmarły nie ma obowiazku przyjść) ani aby kogoś
    *skazać* w wyroku :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-01-10 21:24:34
    Od: "ALEX Lodzermensch" <k...@s...us>

    Gotfryd Smolik news ni au koto ha itsumo tanosii

    Dzięki za sprostowanie, zapamiętam :-)

    --
    ALEX Lodzermensch, Tenno Heika Banzai ]:-D